WLP099-Super high gravity ale stoppet på 1.060.

Det er igjen mye sukker og er på ca 12% allerede. Kanskje du skal prøve med enzym og litt mer gjær? Bare finn ut hordna du stopper det igjen.

For (min) morro skyld så kunne du prøvd med en pakke belle saison så får vi (dere) satt den på enda en prøve.
 
Bare så lenge jeg ikke ødelegger to batcher isteden for bare en.. Jeg har en engelsk brown til gjæring. Kunne kanskje ha vært noe. Men hva om øllen smaker godt nå, men papp om noen måneder?
Ja ikke sant. Det er jo det da. Kanskje du kan lagre den på et PET-kar med kran, hvis du har tilgang til det, og så smake litt for å se hvis det er merkbar forskjell. En forskjell som er stor nok til å ikke ville bruke den.

Evt som jeg skrev forrige innlegget mitt. Eller hell det ut. Hvordan brygget du dette?AG, masse spraymalt eller hva?
 
Det er igjen mye sukker og er på ca 12% allerede. Kanskje du skal prøve med enzym og litt mer gjær? Bare finn ut hordna du stopper det igjen.

For (min) morro skyld så kunne du prøvd med en pakke belle saison så får vi (dere) satt den på enda en prøve.

Eller brett
 
Jeg har ikke PET-kar, men det kan jo alltids kjøpes inn. Kan den stå lenge på et slikt kar? Hvis det kan stå lenge nok til at jeg kan være sikker på at det ikke blir pappsmak, liker jeg ideen om å tilsette litt i andre brygg. Da blir neste spørsmål når man kan være sikker på at pappsmaken ikke kommer?

Jeg brygget BIAB med dobbel mesking. Tilsatte litt sukker og kokte bort endel.
 
Jeg har ikke PET-kar, men det kan jo alltids kjøpes inn. Kan den stå lenge på et slikt kar? Hvis det kan stå lenge nok til at jeg kan være sikker på at det ikke blir pappsmak, liker jeg ideen om å tilsette litt i andre brygg. Da blir neste spørsmål når man kan være sikker på at pappsmaken ikke kommer?

Jeg brygget BIAB med dobbel mesking. Tilsatte litt sukker og kokte bort endel.

Ja. Det er poenget med PET-kar. De skal plasten slipper ikke inn oksygen. Så hvis du racker fra gjæring til Pet så kan den stå en stund iom at sen ikke slipper oksygen og mesteparten av gjæren som kunne laget nevneverdig autolyse ligger igjen I forrige karet.
 
Ja. Det er poenget med PET-kar. De skal plasten slipper ikke inn oksygen. Så hvis du racker fra gjæring til Pet så kan den stå en stund iom at sen ikke slipper oksygen og mesteparten av gjæren som kunne laget nevneverdig autolyse ligger igjen I forrige karet.
Da er det et mulig alternativ.

Sent fra min D5503 via Tapatalk
 
Ja, 1.060 er nok for høyt, men 30 -40 tror jeg blir sweetspot
la oss bare håpe du ikke har lagt for mye jobb i dette øllet eller oksidert det
 
Det er igjen mye sukker og er på ca 12% allerede. Kanskje du skal prøve med enzym og litt mer gjær? Bare finn ut hordna du stopper det igjen.

For (min) morro skyld så kunne du prøvd med en pakke belle saison så får vi (dere) satt den på enda en prøve.

VI har ingenting imot litt eksperimentering. Hele brygget er jo forsåvidt et eksperimet, men tåler Belle saison så mye alkohol? Jeg regner med at det finnes et eller annet stoff med enzymer man får kjøpt for brygging?
 
Ja, 1.060 er nok for høyt, men 30 -40 tror jeg blir sweetspot
la oss bare håpe du ikke har lagt for mye jobb i dette øllet eller oksidert det

Hvis vi får i gang gjæringen igjen, så er det bare å vente å se hvor vi havner. Får håpe FG havner på litt over 30 da :)
 
Jeg har bestemt meg for å tilsette gjær. Tenker jeg går for 099 hvis de har på den lokale bryggebutikken. Hvis de ikke har, har det kommet inn forslag om US-05 og Belle saison. Jeg er imidlertid bekymret for at disse ikke tåler 15% ABV.

Jeg tror det er lurt å lage en starter med alkohol prosent tilsvarende den havlferdiggjærede vørteren for å miljøtilpasse gjæren. Stemmer dette, eller er det like greit med en vanlig starter? Jeg antar at det er 10-12 % (det er noe usikkerhet pga vi "sprengte" skalaen på hydrometeret da vi målte OG, så vi måtte ektrapolere litt"). Hvis jeg lager 3 liter gjærstarter bestående av 1 liter halvferdigutgjæret vørter og 2 liter spraymalt-basert vørter med OG på 60, vil det være 3-4% alkohol i starteren før gjæring. Hvis denne gjærer ned til 1.010 blir det rundt 10% tilsammen. Da skulle gjæren være fint miljøtilpasset vørteren?

Er det OK å tømme hele starteren ned i gjæringskaret?
 
Nei, den må jobbe seg opp
den får sjokk hvis den går ut for strekt

Hvor sterk vørter hadde du da du laget starter første gangen?
 
Nei, den må jobbe seg opp
den får sjokk hvis den går ut for strekt

Hvor sterk vørter hadde du da du laget starter første gangen?

Da hadde jeg vanlig starter-vørter på 40. Påenget nå er jo at jeg skal pitche starteren i vørter som allerede har ABV på ca 10%. Mener du da at jeg skal lage starter på vanlig vis, for så å mate den opp ved å gradvis tilsette sukker?
 
Tilbake
Topp