WLP400, treg start?

I går satte jeg to dunker med Belgisk Wit, med 24 liter vørter i hver. Jeg tilsatte 2 stk. rør med fersk WLP400 (Best før: 19. Mars 2016) i hver dunk. I dag når jeg sjekket dunkene var det verken gang i gjærlåsen eller kraus på toppen. Jeg har et gjærskap som holder en jevn temperatur på 18 grader i dunkene, så temperaturforholda burde være av yppesrte klasse. Ellers gikk selve bryggingen veldig bra med perfekt OG (1.053).

Er dette bare en treg gjær som trenger litt tid, eller har det blitt tilsatt for lite gjærseller? Jeg fikk beskjed fra bryggselv (som har god kunnskap) at det var nok å kun tilsette disse to røra, uten bruk av gjærstarter.

Hva bør og kan jeg evt. gjøre?
 
Sist redigert:
18 grader er vel kanskje akkurat litt i laveste laget for denne gjæren. Når jeg bruker wlp400 så har jeg pleid å gjære den på 20 grader og selv da så går det litt tregere en med annen gjær. Pleier å få god krausen men gjæren er litt treg, dog gjærer den jevnt og trutt etter min erfaring. Har den bare stått et døgn så ville jeg ha avventet litt og se. Kanskje skru opp temperaturen et par grader?
 
Hadde nylig en wit til gjæring med wlp400 selv, den tok seg jaggu 2 pauser underveis på et par dager, før den så duret avgårde igjen som bare tusan. Lunefull gjeng.. Hadde ikke treg start.
 
Noen av disse belgiske kan være litt mystiske. Ikke tro det er noe feil og sett inn tiltak med en gang, de bare er sånn. Eneste tiltaket måtte evt være å følge med på den for å skjønne den og en halvliter tålmodighet.
 
Etter et godt døgn på dunk kom det kraus i begge kara. Etter en god uke på dunker plopper det fortsatt med jevne mellomrom i begge gjærlåsene, men noe full gang har det ikke vært enda. 2-3 plopp på 10-15 sekunder.

Etter et døgn på gjæring skrudde jeg opp tempen fra 17,5 til 20. Bør jeg holde den på denne tempen resten av gjæringen, eller bør jeg oppjustere den enda mer etter hvert? Tanken er å flaske etter to uker på gjæring hvis FG tilsier at det er fornuftig.
 
Etter et godt døgn på dunk kom det kraus i begge kara. Etter en god uke på dunker plopper det fortsatt med jevne mellomrom i begge gjærlåsene, men noe full gang har det ikke vært enda. 2-3 plopp på 10-15 sekunder.

Etter et døgn på gjæring skrudde jeg opp tempen fra 17,5 til 20. Bør jeg holde den på denne tempen resten av gjæringen, eller bør jeg oppjustere den enda mer etter hvert? Tanken er å flaske etter to uker på gjæring hvis FG tilsier at det er fornuftig.

Bare hold den på samme tempen du så blir det nok så fint så.
 
Tilbake
Topp