wlp565 vs. wlp566

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Noen som har konkrete erfaringer om forskjellen mellom disse i praksis, i en Saison? Ut fra det jeg leser på nettet er wlp565 den mest "ekte" gjæren her, og den som gir den "beste" og mest stilriktige gjærprofilen.

Min lokale butikk har kun inne wlp566, så jeg er litt i stuss.
 
Har bare prøvd 566, de sier den ligner WY3711. 566 gjærer bedre ut, har mindre krydder, og er mer fruktig, sies det. 565 er visst en av stammene fra Dupont. Fermentis har nettopp lansert tilsvarende tørrgjær, B-134, som jeg har i kjøleskapet klar til bruk.
Gahr skriver om den i saison-artikkelen.
 
Har bare prøvd begge, med gode resultater. Må si jeg liker 565 best, men er samtidig litt svak for Dupont og liker mere pepper preg. Hadde veldig god utgjæringen med 565. startet gjæring på 22grader og økte gradvis opp til 30. Mener å ha lest at 565 har en tendens til å ta en pause underveis ved litt lavere gjæringstemperaturer. Kjørte et meskeprogram som beskrevet at dupont gjorde med sin saison i Farmhouse ales. Litt usikker på om dette utgorde den store forskjellen, og var veldig knotete å programere med min speidel.
 
Noen som har konkrete erfaringer om forskjellen mellom disse i praksis, i en Saison? Ut fra det jeg leser på nettet er wlp565 den mest "ekte" gjæren her, og den som gir den "beste" og mest stilriktige gjærprofilen.

Min lokale butikk har kun inne wlp566, så jeg er litt i stuss.

Jeg mener begge kommer fra Dupont - men i alle fall 565.

Jeg har kjørt split batch med disse to to ganger. Har gjæret dem helt parallelt, og de har oppført seg så å si helt likt, også. Starter på 17 og ender på 25. Det gir øl med hovedvekten på fenolene, og de to blir veldig like. Har fått nøyaktig samme attenuasjon på de to begge gangene. (De endte på 1.004) Og jeg har ikke merket noe til de vanskelighetene det snakkes mye om når det gjelder 565. Gi dem god tid til å gjøre seg ferdig - mine trengte i overkant av tre uker.

566 skal gi et fruktigere øl enn 565, og det stemmer. Men forskjellen er veldig liten når de gjæres på de temperaturene jeg har gjæret dem på. Det er ikke umulig at du vil får klarere forskjeller på høyere temperaturer. Jeg er bare så livredd for fusel at jeg ikke har turt å kjøre dem opp. Men jeg må vel prøve det før eller seinere.

Begge lager i alle fall veldig godt øl - også på såpass lave temperaturer som jeg har brukt. :).
 
Jeg har heller aldri merket at 565 har stoppet opp. Har brukt den 12 ganger på samme oppskrift, gjæret 18 grader i en uke, 23 grader i en uke. Utgjæring på underkant av 80% hver gang, OG typisk 1045.
 
Jeg har også brukt begge to - jeg har sågar blandet dem i en starter for å få med det beste av begge to.. Har brukt dem et titalls ganger og kommer til å fortsette å bruke dem - kort og godt veldig fornøyd med begge gjærtypene, både separat og blandet.. :)
 
Jeg har også brukt begge to - jeg har sågar blandet dem i en starter for å få med det beste av begge to.. Har brukt dem et titalls ganger og kommer til å fortsette å bruke dem - kort og godt veldig fornøyd med begge gjærtypene, både separat og blandet.. :)

Hvilke temperaturer gjærer du på?

Hva med lagring, forresten? Min erfaring er at lagring er bra. Gjerne et halvt år.
 
Har gjæret på forskjellige temperaturer, helt opp mot 30 grader (i rommet).
Jeg kjøler alltid ølet så langt ned som jeg får det - basert på vanntemperatur - innenfor rimelighetens grenser.. Har vært helt nede i 13 grader på vørteren. Så, etter pitching og risting, setter jeg gjæringsfatene inn i kjelleren på ca 20 grader. Hever temperaturen daglig fra dag en til 28-29 grader. Høyere enn dette tør jeg ikke gå, dette fordi akvariefiskene mine er i samme rommet.. hehe :)
Jeg har lagret øl basert på disse gjærtypene opptil 6 måneder - og det har aldri vært feil, selv om jeg synes ølet blir godt allerede rett etter karbonering. Er også enig med andre her, at gjærtypene oppleves veldig like i oppførsel og attenuasjon. I mine øl basert på disse "bare vet" jeg at FG vil ligge i underkant av 1,005...
Brygger generelt veldig mye Belgisk øl, og disse gjærtypene er mine absolutte favoritter.. Men opplever vel egentlig at alle WLP på 500 tallet leverer.. Noen har sine særegenheter (WLP530 !), men alle lager godt øl.
 
Brygget to saison så og si rett etter hverandre i høst på 565. Etter å ha lest litt rundt her og andre steder endte jeg opp med å pitche på 18-19 og la stige fritt til 24-25 (så høyt den klarer på egenhånd) for så å holde den der noen dager for så økte temp gradvis opp til 29 og la den stå ut andre uken på denne temp. God utgjæring begge ganger (~1.006 tror jeg). Veldig fornøyd med begge to selv om de fremdeles er noe ferske.
 
Jeg har en Saison på gjæring nå med WLP566 som fikk 3 dager på 21C og har så økt temp 1 grad hver 12. time og er oppe på 27C grader. Har vondt i magen pga fuselskrekk!! Noen som har erfaring med WLP566 og lignende regime eventuelt enda varmere?
 
Jeg har en Saison på gjæring nå med WLP566 som fikk 3 dager på 21C og har så økt temp 1 grad hver 12. time og er oppe på 27C grader. Har vondt i magen pga fuselskrekk!! Noen som har erfaring med WLP566 og lignende regime eventuelt enda varmere?
Skal ikke være noe problem, ihvertfall ikke etter den starten..
Ville gått så veldig mye høyere dog..
Har aldri vært særlig over 28° selv, men det har gått veldig bra..


Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Jeg har en Saison på gjæring nå med WLP566 som fikk 3 dager på 21C og har så økt temp 1 grad hver 12. time og er oppe på 27C grader. Har vondt i magen pga fuselskrekk!! Noen som har erfaring med WLP566 og lignende regime eventuelt enda varmere?
Er en god artikkel i forumet om saison - skrevet av Gahr.
Hvis du er medlem kan du lese mer om dette der..
Mener han dro til med over 30° på et av sine øl - han argumenterte ihvertfall for at dette bør gå bra... [emoji846]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp