Woodpecker Silplate fra Humlegårdens Ekolager?? Silplate med slisser??

En hullplate med mange små hull vil være perfekt, jeg vil være mer skeptisk til en slisset plate, en slik hullet plate ble lagt ut for salg her idag, at jeg har en plate og prisen (ikke dyr) på denne platen og penger jeg har brukt hittil gjør at jeg bare sikler etter den :)

I dag er jeg medeier i et Terassebryggeri fra Leif Stana (www.brygging.no). Til dette anlegget har jeg laget flere varianter av silplater. Den originale som følger med bryggeranlegget er en hullplate med forholdsvis små hull, når vi benytter den synes jeg sirkulasjon er for dårlig. Jeg laget en ny silplate med 3mm hull, sirkulasjonen ble betraktelig bedre, men med så store hull får vi med en del grums i vørteren. Jeg lagde så en ny variant av silplate hvor jeg slisset spor på 1mm bredde. Sirkulasjonen over denne silplaten er minst like bra som den på 3mm, bort sett i fra at nå får jeg en langt klarere vørter. Hver gang jeg tar opp en silplate med hull etter brygging så er en stor andel av hullene tettet med malt. Er det noen andre som har forsket på dette? Jeg er igang med å kjøpe inn utstyr til et rims bryggeranlegg og da vil jeg ha den optimale silplate. Jeg mener ganske bestemt at en hullplate ikke er optimal da den kan tette seg.

Jeg har ikke forsket på det, men lagt merke til at det ofte er lange slisser med noen millimeters mellomrom på kommersielle mikrobryggerier på noen hundre liter.

protto skrev:
Torvald brukar den trur eg. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5772.msg66762.html#msg66762
Eg brukar ei anna plate med slisser. http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg79010.html#msg79010
Har eit anna bryggeri med perforert plate med 2mm hol. Den siler også veldig bra.

Tusen takk for ditt svar, jeg vil forhøre meg med Torvald.

Den silplaten du benytter er også svært interessant, men den leveres ikke i stor nok diameter -jeg skal ha til en 25 gallons kjele.

Inntil det motsatte er bevist er jeg hellig overbevist om at en silplate med slisser er bedre enn en med hull.
Ser at de fleste leverandører som leverer ferdigebygde påkostede bryggeranlegg benytter andre løsninger på silplatene enn hull -det må vær en grunn til dette.

Anlegget vi bygger blir ikke så ulikt anlegget til Torvald. Vi drar det litt lengre med RIMS-tube og full automatikk.

Jeg vet som er bedre enn hellig overbevist :)
Det er nok prisen for slisser som konkurerer ut hull, også for oss er det enklere å lage slisser med 1 mm skive på vinkelkutteren enn å borre 2500 hull på 1 mm.

Roger A. skrev:
Inntil det motsatte er bevist er jeg hellig overbevist om at en silplate med slisser er bedre enn en med hull.
Ser at de fleste leverandører som leverer ferdigebygde påkostede bryggeranlegg benytter andre løsninger på silplatene enn hull -det må vær en grunn til dette.

Silbotn basert på holplater med holstørrelse på 1,5 mm er effektive og går ikkje så lett tett som enkelte trur og det er ikkje problem med å sila vørter gjennom dei - iallefall har ikkje eg oppdaga slike problem.  Silbotnar basert på slisser må - såvidt eg kan skjøna - ha mindre kapasitet for gjennomstrøyming enn om det er perforerte plater (meir overflate som er perforert) og slikt sett så legg dei hindring i vegen for bryggaren.  Reint teknisk trur eg faktisk at perforerte plater har adskillig betre evne til både å unngå kanalar i mesken og til å kunna ha stor gjennomstrøyming om det er målet.     

Men kva som er ideelt skal eg ikkje uttala meg om.  Eg har vel lest at det ikkje er noko målsetjing å ha størst mogleg gjennomstrøyming under f.eks. mesking (om ein sirkulerar) eller under skylling sidan dess meir fart ein har på vørteren - dess meir tettpakka kan mesken bli og slikt sett er vel slisser greie nok sidan dei tillett mindre gjennomstrøyming.    Dei er vel også rimelegare å produsera enn perforert plate.     

Ein illustrasjon på ei eiga løysing kan vera den  amerikanske produsenten  Blichmann.  Han har  løysing der det er stansa ut sirklar i plata og så er det hol på sida av sirklane - altså ein slags slisser med nogo attåt.  Blichmann marknadsfører dette med at silbotnen " is a hybrid of a perforated screen (high efficiency) and a slotted manifold (plug resistance) – get the best of both".      Om denne silbotnen er betre enn andre anar eg ikkje - ein får vel gå ut frå at ein produsent som Blichmann  også har behov for å ha eit produkt han har patent på slik at han er åleine på marknaden - iallefall om han greier å overtyda marknaden om at hans løysing er betre enn andre. 

Men skal vi tru Blichmann så er perforerte plater best på "high efficiency". 

Tilbake
Topp