Wyeast 3724 - Belgian Saison tok ferie.

God kveld, for en uke siden satte jeg en Saison til gjæring, OG var 1.056 og nå er den nede i 1.030 og aktiviteten er lav så jeg trenger litt råd nå.

Ikke noe spesielt med mesking, bare pils og litt munchnermalt, samt ei flaske (350gram) candi syrup. Gjæren ble pitchet på 18grader fra en 5liters starter på magnetrører. Vørter ble oksygenert med ren oksygen, noe over 2 minutter. Økte tp i vørter til 24 grader frem til neste morgen, og da kom gjæring i gang. Økte deretter til 30 grader i løpet av to døgn. Gjæring avtok 4 døgn og SG er ca 1.030. Nå dufter det roser av ølet og smaker også lovende, roser og pepper!!
Det er noe aktivitet i gjærlåsen, og jeg har ristet litt på gjærkaret et par ganger.


Skal jeg bare la dunken stå på 30 grader eller hva anbefales? 
 
Den fikk fortsatt stå varmt, ca 27 grader på badegulvet. Nå er den nede på 1.006 og skal over på flasker. Burde kanskje få noe ny gjær?
 
Det skal ikke være nødvendig. Mine to siste saisoner gjæret fra 1.064 og 1.058 til 1.005, begge to, og hadde ingen problemer med karbonering på noen av dem.
 
Hvordan tempraturer gjæret du på Jørn? Slik jeg har forstått så må du som meg, ta omgivelsene til hjelp :)
Min første saison står nå i boden på 19c, stått snart 1 døg nå. Var nede og pakket inn gjærdunken med en t-skjorte istad, skal sette på enda en om noen timer og tilslutt en jakke før jeg legger meg.
Imorgen skal jeg bære den opp i leiligheten hvor det er ca 22c, der skal den få stå litt i bare nettoen før jeg pakker den inn i klær igjen :p 40m2 FTW!
 
Halla

Jeg har et kjøleskap som jeg kontrollerer med en STC-1000.
Den første saisonen lot jeg stå i romtemp, men dette var i slutten av mars, så tempen inne var ganske enkel å kontrollere. Den sto vel i romtemp = 18-19 °C, for det har jeg hatt stor suksess med på andre brygg.
Den siste saisonen gjæret jeg i kjøleskap, og startet på 22 °C, og så økte jeg med 1 grad, til 24 °C, i løpet av 2-3 dager.

Temperatur-opplegget ditt høres bra ut. :) Men hvorfor vil du pakke inn igjen etter du har økt temperaturen?

Hehe.. ja, man får selge og kjøpe seg en megavilla på landet et sted! :ilike:
 
Jørn Hammerud skrev:
Temperatur-opplegget ditt høres bra ut. :) Men hvorfor vil du pakke inn igjen etter du har økt temperaturen?
Etter hvert som stormgjæringen avtar så vil jo varmen som produseres inne i dunken reduseres. Så tanken er at når den står i romtemp på 22c så vil den ligge 2-3c over dette de første dagene.
Men hvis jeg pakker den inn igjen så vil jeg klare å holde temperaturen på 23-25 litt lenger :) Men det er kanskje ikke nødvendig å ha så høy temperatur når stormgjæringen er over?

hehehe, ja.. Etter bryggehobbyen tok av så lengter jeg oftere en før tilbake til landet der jeg omtrent har ubegrenset tilgang til ekstra rom, kjøleskap osv. Men er noe med det rastløsheta og mangelen på tilbud når jeg drar ut ditt :p Selvom jeg er en sofagris som ikke benytter meg så meget av tilbudene her i oslo, men greit å vite de er det hvis man vil :D
 
Fredda skrev:
Etter hvert som stormgjæringen avtar så vil jo varmen som produseres inne i dunken reduseres. Så tanken er at når den står i romtemp på 22c så vil den ligge 2-3c over dette de første dagene.
Men hvis jeg pakker den inn igjen så vil jeg klare å holde temperaturen på 23-25 litt lenger :) Men det er kanskje ikke nødvendig å ha så høy temperatur når stormgjæringen er over?
Skjønner. Jeg misforsto helt. Jeg trodde du pakket inn for å kjøle, jf kald t-skjorte-trickset jeg har lest om. Men du gjør det for å bevare varmen som dannes. Da er jeg med! Høres fornuftig ut. Det skader sikkert ikke å opprettholde varmen etter stormgjæringen, nei.

Fredda skrev:
Selvom jeg er en sofagris som ikke benytter meg så meget av tilbudene her i Oslo, men greit å vite de er det hvis man vil :D

Dette kjenner jeg meg meget godt igjen i...  :ilike:
 
Tilbake
Topp