Wyeast activator, inkubasjonstid

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Skal brygge fredag 04.02. så tenker gjærstarter dagen før. Har Wyeast-pakke produsert 08.11.10 noe som innebærer at jeg skal smacke pakken i morgen mandag 31., altså 3 dager før bruk, jf inkubasjonstid på ca 1 dag pr mnd etter produksjon. Pakken er allerede noe oppblåst. Siden dette er første gangen jeg bruker flytende gjær, lurer jeg på om jeg vil få noen problemer her, f.eks. at pakken kan sprekke før jeg bruker den på torsdags ettermiddag? Har noen opplevd noe lignende?
 
Pakken vil nok ikke sprekke. Jeg ville ha laget en gjærstarter på den for å vere sikker på å få nok gjærceller.
Du skriver ikke no om hva, eller hvor mye du skal brygge, i forhold til hvor mye gjær du trenger.


KRaaen
 
Mange takk for tilbakemeldinger :)
Skal brygge APA, 13 liter med OG 1055. Bruker Wyeast 1054 American ale. Iflg MrMalty trenger jeg en starter - så vidt jeg husker, ei stund siden jeg sjekka - på 1,4 liter.
Så vidt jeg forstår er det bare å dumpe hele den aktive starteren i vørteren når den har rett temp. Satser på 19 graders gjæringstemp.
 
Smacka pakken i 22-tida i går, nå er den helt sprekkeferdig. Etter planen skal den stå slik til torsdags ettermiddag for tilsetting i vørter da.

Veit at dere har skrive at det ikke er fare for at pakken sprekker, men synes den ser foruroligende full ut - synes nesten litt synd på gjæra som må være innestengt i den lille trange pakken. Lurer likevel på om jeg har noen grunn til bekymring siden det er knapt 2 døgn til pakken skal åpnes.
 
Tilbake
Topp