Wyeast gjær

Har tidligere bare brygget med tørrgjær, men har nå godt til innkjøp av Wyeast English Ale yeast, 125mls. Tingen er at jeg har mange steder lest at man bør lage en gjærstart til flytende gjær. Og at man skal aktivere gjæren noen dager før man lager gjærstarteren og så la gjærstarteren godtgjøres i ca 24 timer. Men på pakken til gjæren står det at gjæren skal aktiveres og så er det bare å helle den oppi vørteren etter tre timer. Hva stemmer? PS: gjæren er fra 16 januar 2007
 
Gjæren er nokså fersk så du har fått tak i bra vare :brygging:.

Det kommer egentlig veldig an på hvor stor brygget ditt blir. Og XL versjonen som du har skal ifølge Wyeast være nok til 50 liter med vørter. Du kan altså bare satse på å følge instruksjonen til Wyeast, men dersom brygget ditt er større, eller hvis du vil være sikrere, så kan det lønne seg å lage en gjærstarter. Dette gjelder spesielt dersom du lager en lager (nok ikke det du gjør med denne pakken) eller generelt trenger en tørr øl som er riktig utgjæret, som f eks tripel, pils eller dry stout.
 
Har tenkt til å brygge en amerikansk IPA med OG på 1.060. Brygget blir på 20 liter. Høres veldig greit ut å slippe å lage en gjærstarter.Tingen er bare at jeg har sett noen plasser som anbefaller flere gjærceller for en så høy OG. Hva vil forskjellen være på å lage en gjærstarter eller bare å følge anvisningen, alkohol (OG-FG), smak, osv? Noen erfaringer?

En annen ting, man skal vel helst desinfesere pakken og saksen man bruker til å åpne pakken med. Med hvordan skal det gjøres? Å kokke pakken må jo være tabu, men å legge pakken i en klorinløsning er vel ikke heller å anbefalle (man kan vel ikke skylle den i kaldt vann etter at desinfiseringen er ferdi pga gjæringstempraturen. Eller kan man?)
 
Forskjellen mellom gjærstarter og ikke-gjærstarter -kan- være at den med gjærstarter gjærer ut mer. På 20 liter med OG på 1.060 og en XL-pakke ville jeg derimot ikke ta meg bryet, ærlig talt. Bare sørg for at omgivelsestemperaturen til gjæringsdunken ikke varierer for mye, siden gjær ikke liker slike variasjoner.

Når det gjelder å desinfesere pakken, så må jeg ærlig talt innrømme at jeg ikke har gjort noe spesielt. Pleier bare å vaske pakken under kaldt springvann (ganske så 'sterilt') og klippe den opp med en saks som i beste fall har vært med i oppvasken. Gjør du slikt, så tror jeg at sjansen på infeksjon er allerede såpass liten at man ikke trenger å tenke på det.
 
Det er enkelt å desinfisere gjærposen.

Kjøp "OVERFLATEDESINFEKSJON ANTIBAC" 70% Etanol, selges fritt på apotek til 70- 80 kr flasken.
Tørk over saks og gjærpose med et papir fuktet med stoffet, la de virke i ett minutt og overflaten er desinfisert.

Denne spriten er også ypperlig til annen desinfisering av av bryggeutstyr. I motsetning til rødsprit gir den ikke noen fordampningsrest så lukta fra denatureringen forsvinner når spriten har dampet vekk.

Terje
 
Viss du handler frå USA, sørg for å kjøpe med Starsan. Dette er ypperlig desinfiseringsmiddel som ikkje behøver skylling etterpå.

Skål

Tore
 
Henger meg på denne eldgamle tråden med følgende spørsmål:

Har lyst til å brygge i kveld, men det er litt i seneste laget. Men, jeg kan jo alltids prøve meg på paralellkultivering for å friske opp noen pakker som har ligget noen mnd.

Men, på pakken står det, som nevnt over, at man skal aktivere og så vente 3-4 timer før man tar gjæren i bruk. Er det strengt tatt nødvendig når man skal lage starter eller paralellkultivere?

Skal gjæren få temperere seg i romtemperatur før den tas i bruk?
 
I tilfelle noen skulle finne på å lure på det samme så svarer jeg selv på spørsmålet mitt om den må stå 3-4 timer og aktiveres:

"Full swelling of Activator™ packages is not required for their use. The contents of Activator™ packages may be direct-pitched without prior activation. Our smack pack technology is intended to be a tool for your use in determining viability, and in initiating metabolism for faster starts to fermentation."
Kilde: http://www.wyeastlab.com/rw_productdetail.cfm?ProductID=16
Og ja, den skal tempereres i romtemperatur:)
 
Tilbake
Topp