Humle til ulike øltyper - en oversikt

Morten Kielland her på forumet har vært ivrig og laget en pdf og xls med humletyper.  :amen:

Begge filene er vedlagt.
 
Det er påfallende at de "tyske" humlene har navn med første bokstav fra siste del av alfabetet. :)
 
Slike lister gir en grei men ikke fullstendig oversikt, og bør ikke avholde folk fra å eksperimentere med humlesammensettinger. "Typiske bitterhumler" kan vise seg å også ha en interessant aroma, mens "typiske aromahumler" også kan fungere utmerket som bitterhumler hvis man tar seg råd til å bruke dem i tilstrekkelige mengder.
 
Helt sant det, Sigmund. Men likevel er det greit å ha en pekepinn. Tenk du har litt humle i fryseren og har lyst på å brygge noe typeriktig, så er det greit å kunne finne ut av hvilken øltyper da er aktuelle. Og det er også gøy å bitterhumle med aromahumle. Laget nylig en pils med noen venner der vi hadde Saaz til både bittering og aroma, det lar seg fint gjøre.
 
Her er en excel fil som jeg har laget etter kopier og lim metoden fra en nettside. Den er organisert etter hvilke type øl en skal lage.
Dette er bare en "pekepinne" på hva som blir brukt til hvilken type øl.

Som det er skrevet tidligere, så er det spennende og bruke aromahumle som bitter og motsatt.


KRaaen
 
Eduard skrev:
Laget nylig en pils med noen venner der vi hadde Saaz til både bittering og aroma, det lar seg fint gjøre.

Var faktisk på Lervig Aktiebrygggeri i kveld (for 2. gang på kort tid) og smakte deres prototyp på "tsjekkisk" pils rett fra tanken, med Saaz som enehumle. Frisk og god, men jeg ville selvfølgelig hatt mye MER av den gode Saazerhumlen.
 
Morten Kielland her på forumet har vært ivrig og laget en pdf og xls med humletyper. :amen:

Begge filene er vedlagt.
Har du fortsatt xls eller pdfn? Jeg finner ingen her. Henger litt etter ser jeg.

Kanskje noen andre som har ei liste? Sett noen bøker som har litt forskjellig informasjon på slikt, men itte finni noe digitalt ennå desverre.
 
Hehehe, nei den er litt selektiv om dagen ;)
Opplevde det samme selv (med en annen humle). En refresh av siden og plutselig virket alt. Skal se på det ved anledning. Inntil videre: F5 / Ctrl+R / whatever refreshes your boat. :p
 
Tilbake
Topp