STC-1000 Koblingsskjema

Kobling av stikk skal vel gjøres av autorisert fagpersonell? Så med mindre man er det så er det vel fare for at det er en del "ulovlige" STC'er blant forumets medlemmer skulle jeg tro :)
 
glennrlie skrev:
Kobling av stikk skal vel gjøres av autorisert fagpersonell? Så med mindre man er det så er det vel fare for at det er en del "ulovlige" STC'er blant forumets medlemmer skulle jeg tro :)

men om en da først skal gjøre det selv børe en passe på å gjøre det så teknisk lovlig som mulig og ikke hesje det sammer som når rørleggerne kobler ;-)

Grunnleggende:
Alle koblinger skal beskyttes mot berøring.
Tape er ikke beskyttelse mot berøring.
Nisteboks er ikke godkjent beskyttelse.
Godkjent boks er beskyttelse.
Alle kabler til løst elektrisk materiell skal ha strekkavlastning.
Denne kan være i nippelen eller i selve apparatet.
At løst elektrisk matereill skal kunne kobles fra ved å trekke ut støpsel.
Bruker en vrihylser skal lederne IKKE vries sammen først.

[size=4pt]og så kommer rettelsene......[/size]
 
Hehehe, stemmer det!  ;D

Bottom line er vel at med mindre man setter bort kobling av STC-1000 (eller selv er autorisert elektroinstallatør) så bør man gjøre det etter forskriftene. Alt annet er jo en bjørnetjeneste til seg selv (og de man deler bolig med), med alt det innebærer.
 
StoreMy skrev:
glennrlie skrev:
Kobling av stikk skal vel gjøres av autorisert fagpersonell? Så med mindre man er det så er det vel fare for at det er en del "ulovlige" STC'er blant forumets medlemmer skulle jeg tro :)

men om en da først skal gjøre det selv børe en passe på å gjøre det så teknisk lovlig som mulig og ikke hesje det sammer som når rørleggerne kobler ;-)

Grunnleggende:
Alle koblinger skal beskyttes mot berøring.
Tape er ikke beskyttelse mot berøring.
Nisteboks er ikke godkjent beskyttelse.
Godkjent boks er beskyttelse.
Alle kabler til løst elektrisk materiell skal ha strekkavlastning.
Denne kan være i nippelen eller i selve apparatet.
At løst elektrisk matereill skal kunne kobles fra ved å trekke ut støpsel.
Bruker en vrihylser skal lederne IKKE vries sammen først.

[size=4pt]og så kommer rettelsene......[/size]

Vi kjører dette på våre, men nå har vi en elektriker med på laget. Det hjelper godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Jeg lager mine etter følgende oppskrift:
1: Kjøp en koblingsboks på f.eks Jula. Pass på at boksen er så stor at du får plass til to doble stikk kontakter på lokket.
2: Kjøp to doble stikk kontakter som du skrur fast i lokket. Bor deretter hull gjennom bunn i stikk kontakt og lokket til ledningsgjennomføring.
3: Kjøp en eller to pakknipler for ledningsgjennomføring til boksen. (en til strøm inn og en til sensor, ellers går det greit å ta begge ledninger gjennom 1 nippel.
4: Lag et firkantet hull i front av boksen der du monterer STC.
5: Kjøp en ferdig jordet skjøteledning på Jula i passende lengde. Kapp bort ene enden som du slik at du bare har støpselet i den ene enden.
6: Kjøp 2,5mm enkeltledning til internkobling. Husk også jordledning i jordfarge (grønn/gul. Alternativt kjøper de en 5 meter lang 2,5mm kabel i punkt nr. 5 og bruker overskuddet til internledninger.

Nå har du basisen til en fin enhet. Du bruker en dobbel stikkontakt til varme og en til kjøling. Ha gjerne forskjellig farge på dem. De doble stikkontaktene har god plass til kobling av 2-4 ledninger i hvert punkt og dermed slipper du løse sukkerbiter, vrikoblinger eller å prøve å få plass til flere ledninger i samme koblingspunkt på STC. Denne boksen blir en fin liten enhet som er berøringssikker, tåler en støyt, ser bra ut.

Her er en av mine:
 

Vedlegg

  • DSC_0693 (1024x678).jpg
    DSC_0693 (1024x678).jpg
    226,1 KB · Sett: 1.465
  • DSC_0694 (1024x678).jpg
    DSC_0694 (1024x678).jpg
    203,8 KB · Sett: 1.408
Rune Alm skrev:
Jeg lager mine etter følgende oppskrift:
1: Kjøp en koblingsboks på f.eks Jula. Pass på at boksen er så stor at du får plass til to doble stikk kontakter på lokket.
2: Kjøp to doble stikk kontakter som du skrur fast i lokket. Bor deretter hull gjennom bunn i stikk kontakt og lokket til ledningsgjennomføring.
3: Kjøp en eller to pakknipler for ledningsgjennomføring til boksen. (en til strøm inn og en til sensor, ellers går det greit å ta begge ledninger gjennom 1 nippel.
4: Lag et firkantet hull i front av boksen der du monterer STC.
5: Kjøp en ferdig jordet skjøteledning på Jula i passende lengde. Kapp bort ene enden som du slik at du bare har støpselet i den ene enden.
6: Kjøp 2,5mm enkeltledning til internkobling. Husk også jordledning i jordfarge (grønn/gul. Alternativt kjøper de en 5 meter lang 2,5mm kabel i punkt nr. 5 og bruker overskuddet til internledninger.

Nå har du basisen til en fin enhet. Du bruker en dobbel stikkontakt til varme og en til kjøling. Ha gjerne forskjellig farge på dem. De doble stikkontaktene har god plass til kobling av 2-4 ledninger i hvert punkt og dermed slipper du løse sukkerbiter, vrikoblinger eller å prøve å få plass til flere ledninger i samme koblingspunkt på STC. Denne boksen blir en fin liten enhet som er berøringssikker, tåler en støyt, ser bra ut.

Her er en av mine:

Er det ikke max 10 ampere på denne? Så da burde det holde med 1,5mm kabler?
 
Så... Denne er ikke helt etter boken ?
 

Vedlegg

  • IMAG2273.jpg
    IMAG2273.jpg
    896,5 KB · Sett: 1.266
  • IMAG2297.jpg
    IMAG2297.jpg
    879,6 KB · Sett: 1.257
Likte godt den øverste Johnemann  ;D

Her er min løsning:

http://bergfastbryggeri.wordpress.com/2013/04/21/temperatur-regulering-til-fremtidig-kegerator/
 

Vedlegg

  • Koble STC 1000.gif
    Koble STC 1000.gif
    26,3 KB · Sett: 1.316
  • IMG_1049.JPG
    IMG_1049.JPG
    1,2 MB · Sett: 1.289
  • IMG_1048.JPG
    IMG_1048.JPG
    1,3 MB · Sett: 1.306
Bergfast skrev:

takk takk  :)
Den nederste er gjennbrukt hårfønerboks fra 80tallet. Sikret den etterpå med to gjennomgående bolter som hindrer at noen putter fingrene oppi boksen. Men oppi boksen er alt såre vel. Har loddet og brukt solide krympestrømper. (kan lodde...)
Likte boksen din også. Hva har det vært ? Kan se ut som papp i endene... ?

edit... ser tydelig at det er kryssfiner nå...
 
Rune Alm skrev:
Joda, du har nok rett. Det blir enklere å koble med 1,5 kvadrat også.

Har kjøpt 1,5mm kabler ser du, så da kan jeg fint bruke disse  ;)

Fint oppsett du har forresten, liten og ryddig. Handlet en boks fra jula selv i dag som jeg skal montere alt i. Synes at de 1,5mm kablene jeg har kjøpt virker så stive, det er ikke så mange ledere inni, men det er kanskje normalt? De er godkjente i allefall. Bør vel sitte på stc-1000 i allefall, da det ser ut som om det er noen riller i festene til kablene på stc-1000`en
 
Johnemann skrev:
Så... Denne er ikke helt etter boken ?

Angående tegningen, husk på at det skal kobles jord også. Bruk jordet støpsel og jordet stikkkontakt og koble jordledningen. Jord er ikke tegnet inn.
 
Jeg har nå koblet opp min stc-1000 og den ser tilsynelatende ut til å fungere. Har bare koblet den opp til 2 lamper for å se om den funker.

Men skal den kjøle helt til den når den satte temperaturen? Det har nå gått 30 minutter og lampa som står på kjøling har enda ikke slukket. Da går vel egentlig planen min om å bruke et kjøleskap jeg har fått med gåen termostat, for dette kjøler helt til kjøleskapet fryser. Slik kan jeg jo ikke ha det.

Eller er det noe jeg kan stille inn?
 
Oddvar Demmo skrev:
Har du føleren i kjøleskapet og lampa utenfor eller hva gjør du ?

Jeg har bare tørrprøvet den på kjøkkenbordet.

Har "tvangs"varmet den i lunkent vann og da lyser cool hele tiden og lampen som er koblet inn på kjøling står og lyser hele tiden.
Derfor lurer jeg på om stc-1000 kjøler helt frem til den har nådd temperaturen?

Jeg kan få et kjøleskap gratis, men på dette er termostaten gåen på, så kjøleskapet kjøler helt til det fryser. Så om stc-1000 kjøler helt til nådd temp, da kan jeg ikke bruke dette kjøleskapet.
 
Det er flere instillinger på STC.
La oss si at du vil ha kjøleskapet til å være på ca 4,5 grader:

Temp, 4,5
Diff 1
Delay 3

Dette vil si at STC kjøler ned til 4,5 grader. Deretter venter den til kjøleskapet er 5,5 grader før det starter igjen. Delay på tre betyr at kjøleskapet må stå i minst 3 minutter før det får lov til å starte igjen, dette for å avlaste kompressoren.

Så er det bare å velge hvilken temperatur du ønsker, helt opp til deg.
Hvilken Diff du ønsker betyr hvor nøyaktig du skal holde temperaturen. Dess mere nøyaktig, dess flere start/stopp.
Delay er ferdig innstilt på 3 og bør stå der.
 
kintii skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Har du føleren i kjøleskapet og lampa utenfor eller hva gjør du ?

Jeg har bare tørrprøvet den på kjøkkenbordet.

Har "tvangs"varmet den i lunkent vann og da lyser cool hele tiden og lampen som er koblet inn på kjøling står og lyser hele tiden.
Derfor lurer jeg på om stc-1000 kjøler helt frem til den har nådd temperaturen?

Jeg kan få et kjøleskap gratis, men på dette er termostaten gåen på, så kjøleskapet kjøler helt til det fryser. Så om stc-1000 kjøler helt til nådd temp, da kan jeg ikke bruke dette kjøleskapet.

Bruker du alt. med stikkontakter som det er vist noen av her er det bare å plugge inn skapet på cool og legge føleren fx i en liten flaske med vann inni skapet og stille inn som Rune beskrev over her.
Slik kan det være så lenge det er feil på termostaten i skapet, STC-100 bestemmer da tempen.
Skulle det bli en feil på termostaten så skapet stopper må det eb bypass til på termostaten, men det kan vi ta da  :)
 
Rune Alm skrev:
Johnemann skrev:
Så... Denne er ikke helt etter boken ?

Angående tegningen, husk på at det skal kobles jord også. Bruk jordet støpsel og jordet stikkkontakt og koble jordledningen. Jord er ikke tegnet inn.

Viktig det !
Og ja, min har jord i orden. (tillogmed metallboksen er jordet)  og jord er videreført til heat og cold.
Når det er sagt så må jeg nok demontere den runde boksen igjen, siden den er for veik i metallet. får ikke festet tingene ordentlig.  Litt synd, men det må være ordentlig skal det være gøy. (iallefall med 220VAC!)
/J
 
Oddvar Demmo skrev:
kintii skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Har du føleren i kjøleskapet og lampa utenfor eller hva gjør du ?

Jeg har bare tørrprøvet den på kjøkkenbordet.

Har "tvangs"varmet den i lunkent vann og da lyser cool hele tiden og lampen som er koblet inn på kjøling står og lyser hele tiden.
Derfor lurer jeg på om stc-1000 kjøler helt frem til den har nådd temperaturen?

Jeg kan få et kjøleskap gratis, men på dette er termostaten gåen på, så kjøleskapet kjøler helt til det fryser. Så om stc-1000 kjøler helt til nådd temp, da kan jeg ikke bruke dette kjøleskapet.

Bruker du alt. med stikkontakter som det er vist noen av her er det bare å plugge inn skapet på cool og legge føleren fx i en liten flaske med vann inni skapet og stille inn som Rune beskrev over her.
Slik kan det være så lenge det er feil på termostaten i skapet, STC-100 bestemmer da tempen.
Skulle det bli en feil på termostaten så skapet stopper må det eb bypass til på termostaten, men det kan vi ta da  :)

Denne er koblet med stikkontakter ja.

Jeg er bare litt redd for at det vil være skadelig for kompressoren å gå veldig lenge, samt risikoen for å fryse kjøleskapet. Vet ikke hvor lang tid det tar å kjøle vørter fra f.eks 18 og ned til 8-9 grader i kjøleskap? Jeg regner med at siden termostaten er gåen vil det dure og gå helt til tempen er nådd. Jeg vet jo ikke om kjøleskapet tar noen pauser underveis mtp at termostat er gåen. Det er forøvrig et gammelt et fra slutten av 80 tallet med den gamle gode usunne gassen  ;)

Her er forøvrig bilder av byggeprosessen.

Hvite kabler er blå og sorte kabler er brune  ;D Man tager hvad man haver
 

Vedlegg

  • 20130901_183611.jpg
    20130901_183611.jpg
    52,6 KB · Sett: 1.020
  • 20130901_193712.jpg
    20130901_193712.jpg
    66,5 KB · Sett: 1.017
  • 20130901_183540.jpg
    20130901_183540.jpg
    68,1 KB · Sett: 1.021
  • 20130901_200901.jpg
    20130901_200901.jpg
    47,2 KB · Sett: 997
  • 20130901_200912.jpg
    20130901_200912.jpg
    62,7 KB · Sett: 989
Tilbake
Topp