glennrlie skrev:Kobling av stikk skal vel gjøres av autorisert fagpersonell? Så med mindre man er det så er det vel fare for at det er en del "ulovlige" STC'er blant forumets medlemmer skulle jeg tro
StoreMy skrev:glennrlie skrev:Kobling av stikk skal vel gjøres av autorisert fagpersonell? Så med mindre man er det så er det vel fare for at det er en del "ulovlige" STC'er blant forumets medlemmer skulle jeg tro
men om en da først skal gjøre det selv børe en passe på å gjøre det så teknisk lovlig som mulig og ikke hesje det sammer som når rørleggerne kobler ;-)
Grunnleggende:
Alle koblinger skal beskyttes mot berøring.
Tape er ikke beskyttelse mot berøring.
Nisteboks er ikke godkjent beskyttelse.
Godkjent boks er beskyttelse.
Alle kabler til løst elektrisk materiell skal ha strekkavlastning.
Denne kan være i nippelen eller i selve apparatet.
At løst elektrisk matereill skal kunne kobles fra ved å trekke ut støpsel.
Bruker en vrihylser skal lederne IKKE vries sammen først.
[size=4pt]og så kommer rettelsene......[/size]
Rune Alm skrev:Jeg lager mine etter følgende oppskrift:
1: Kjøp en koblingsboks på f.eks Jula. Pass på at boksen er så stor at du får plass til to doble stikk kontakter på lokket.
2: Kjøp to doble stikk kontakter som du skrur fast i lokket. Bor deretter hull gjennom bunn i stikk kontakt og lokket til ledningsgjennomføring.
3: Kjøp en eller to pakknipler for ledningsgjennomføring til boksen. (en til strøm inn og en til sensor, ellers går det greit å ta begge ledninger gjennom 1 nippel.
4: Lag et firkantet hull i front av boksen der du monterer STC.
5: Kjøp en ferdig jordet skjøteledning på Jula i passende lengde. Kapp bort ene enden som du slik at du bare har støpselet i den ene enden.
6: Kjøp 2,5mm enkeltledning til internkobling. Husk også jordledning i jordfarge (grønn/gul. Alternativt kjøper de en 5 meter lang 2,5mm kabel i punkt nr. 5 og bruker overskuddet til internledninger.
Nå har du basisen til en fin enhet. Du bruker en dobbel stikkontakt til varme og en til kjøling. Ha gjerne forskjellig farge på dem. De doble stikkontaktene har god plass til kobling av 2-4 ledninger i hvert punkt og dermed slipper du løse sukkerbiter, vrikoblinger eller å prøve å få plass til flere ledninger i samme koblingspunkt på STC. Denne boksen blir en fin liten enhet som er berøringssikker, tåler en støyt, ser bra ut.
Her er en av mine:
Bergfast skrev:Likte godt den øverste Johnemann ;D
Her er min løsning:
http://bergfastbryggeri.wordpress.com/2013/04/21/temperatur-regulering-til-fremtidig-kegerator/
Rune Alm skrev:Joda, du har nok rett. Det blir enklere å koble med 1,5 kvadrat også.
Johnemann skrev:Så... Denne er ikke helt etter boken ?
Oddvar Demmo skrev:Har du føleren i kjøleskapet og lampa utenfor eller hva gjør du ?
kintii skrev:Oddvar Demmo skrev:Har du føleren i kjøleskapet og lampa utenfor eller hva gjør du ?
Jeg har bare tørrprøvet den på kjøkkenbordet.
Har "tvangs"varmet den i lunkent vann og da lyser cool hele tiden og lampen som er koblet inn på kjøling står og lyser hele tiden.
Derfor lurer jeg på om stc-1000 kjøler helt frem til den har nådd temperaturen?
Jeg kan få et kjøleskap gratis, men på dette er termostaten gåen på, så kjøleskapet kjøler helt til det fryser. Så om stc-1000 kjøler helt til nådd temp, da kan jeg ikke bruke dette kjøleskapet.
Rune Alm skrev:Johnemann skrev:Så... Denne er ikke helt etter boken ?
Angående tegningen, husk på at det skal kobles jord også. Bruk jordet støpsel og jordet stikkkontakt og koble jordledningen. Jord er ikke tegnet inn.
Oddvar Demmo skrev:kintii skrev:Oddvar Demmo skrev:Har du føleren i kjøleskapet og lampa utenfor eller hva gjør du ?
Jeg har bare tørrprøvet den på kjøkkenbordet.
Har "tvangs"varmet den i lunkent vann og da lyser cool hele tiden og lampen som er koblet inn på kjøling står og lyser hele tiden.
Derfor lurer jeg på om stc-1000 kjøler helt frem til den har nådd temperaturen?
Jeg kan få et kjøleskap gratis, men på dette er termostaten gåen på, så kjøleskapet kjøler helt til det fryser. Så om stc-1000 kjøler helt til nådd temp, da kan jeg ikke bruke dette kjøleskapet.
Bruker du alt. med stikkontakter som det er vist noen av her er det bare å plugge inn skapet på cool og legge føleren fx i en liten flaske med vann inni skapet og stille inn som Rune beskrev over her.
Slik kan det være så lenge det er feil på termostaten i skapet, STC-100 bestemmer da tempen.
Skulle det bli en feil på termostaten så skapet stopper må det eb bypass til på termostaten, men det kan vi ta da