STC-1000 Koblingsskjema

Larzan skrev:
kjetilgudb skrev:
På selve STC er det mulig å  slå helt av en av funksjonene?  Bare la varme funksjon være aktv samtidig som kjøl kontakt står i. Men er innaktiv?

Nei

Går det ikke an å bruke denne til kun å kontrollere varme? Jeg hadde planer om å ha et skap stående i en kjeller og ha ei 60w lyspære som varmekilde i skapet. Må kjølekretsen også være aktiv?
 
Kjølekretsen er aktiv, men består jo bare av et relé som slår seg av og på. Du kan fint bruke en STC-1000 kun med varme.
 
Har det noe for seg å legge inn en 10A automatsikring før STC'en?
Tenkte både på å beskytte mot feilkoblinger og hindre at releene blåses ved overbelasning
 
tonylo skrev:
Har det noe for seg å legge inn en 10A automatsikring før STC'en?
Tenkte både på å beskytte mot feilkoblinger og hindre at releene blåses ved overbelasning

Releet vil i tilfelle ikke "blåses", men brennes.
Husk at dette i bunn og grunn kun er en styrt bryter.
 
Fikk min STC-1000 i går, og jeg hadde ikke tenkt på koblingsboks, så jeg tok det jeg hadde for hånden, en gammel matboks.

Funker bra, men jeg slet litt med å kalibrere den. For å få det riktig satt jeg føleren til mitt 500 kroners termometer inn i kjøleskapet for å se om sensorene fulgte hverandre korrekt, men differansen var ikke konstant, noe som plaget meg litt. Uansett hvordan jeg stilte inn F4 så ble de litt forskjellig, men til slutt sa jeg meg fornøyd, jeg regner med at den ene sensoren bare er litt mer sensitiv enn den andre. 
 

Vedlegg

  • STC-1000.jpg
    STC-1000.jpg
    59,6 KB · Sett: 1.507
Temperatur i veske er som kjent noe mer stabil enn i luft.
Av den grunn taper de aller fleste sensoren til dunken med litt boblepalst, eller tilsvarende over.
Dette gir også måling tettere på det punktet temperaturen er viktigest.
 
NicolaiGj skrev:
Fikk min STC-1000 i går, og jeg hadde ikke tenkt på koblingsboks, så jeg tok det jeg hadde for hånden, en gammel matboks.

Funker bra, men jeg slet litt med å kalibrere den. For å få det riktig satt jeg føleren til mitt 500 kroners termometer inn i kjøleskapet for å se om sensorene fulgte hverandre korrekt, men differansen var ikke konstant, noe som plaget meg litt. Uansett hvordan jeg stilte inn F4 så ble de litt forskjellig, men til slutt sa jeg meg fornøyd, jeg regner med at den ene sensoren bare er litt mer sensitiv enn den andre. 

Hvor mye avvik ? og du bør vel helst putte følerne i en beholder med vann så begge måler det samme.
 
Oddvar Demmo skrev:
NicolaiGj skrev:
Fikk min STC-1000 i går, og jeg hadde ikke tenkt på koblingsboks, så jeg tok det jeg hadde for hånden, en gammel matboks.

Funker bra, men jeg slet litt med å kalibrere den. For å få det riktig satt jeg føleren til mitt 500 kroners termometer inn i kjøleskapet for å se om sensorene fulgte hverandre korrekt, men differansen var ikke konstant, noe som plaget meg litt. Uansett hvordan jeg stilte inn F4 så ble de litt forskjellig, men til slutt sa jeg meg fornøyd, jeg regner med at den ene sensoren bare er litt mer sensitiv enn den andre. 

Hvor mye avvik ? og du bør vel helst putte følerne i en beholder med vann så begge måler det samme.

Jeg hadde opp til 1 grads avvik, så jeg satt F4 til -0.8, nå viser de +/- 0.2 grader forskjellig. Var ganske nøye med premissene, la følerene på akkurat samme sted i skapet, i samme høyde for å få mest mulig riktig resultat.
 
Miguel skrev:
Jeg ser det er mange (alle?) som bruker klassisk schuko.

Tenkte jeg skulle anbefale powercon. Mye brukt i lyd og lys-verdenen. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=powercon&_sacat=0&_from=R40
De blå er strøm "inn", og de hvite er strøm "ut.". Tar mye mindre plass enn vanlige stikkkontakter/plugger, ser bedre ut og de låser seg. Og hvis noe ryker så er det byttet på under to minutter.

Betyr det at man setter hvite kontakter i styringsskapet og bruker helblå plugger på kablene til utstyret?
 
Larzan skrev:
Miguel skrev:
Jeg ser det er mange (alle?) som bruker klassisk schuko.

Tenkte jeg skulle anbefale powercon. Mye brukt i lyd og lys-verdenen. http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313&_nkw=powercon&_sacat=0&_from=R40
De blå er strøm "inn", og de hvite er strøm "ut.". Tar mye mindre plass enn vanlige stikkkontakter/plugger, ser bedre ut og de låser seg. Og hvis noe ryker så er det byttet på under to minutter.

Betyr det at man setter hvite kontakter i styringsskapet og bruker helblå plugger på kablene til utstyret?

Vel, blå og hvite er forskjellige. Du får ikke puttet en hvit plugg inn i en blå kontakt, og omvendt. Kan si at blå plugger er "strøm til noe" og hvite er "strøm fra noe". Det er egentlig samme hvilke kontakter man bruker, så lenge pluggene er samme fargene. Men, hvis det skal gjøres "ordentlig" så følger man den lille regelen om blå er strøm til og hvit er strøm fra.

Man setter en blå og to hvite i styringsskapet. Den blå gir skapet strøm, med en kabel med vanlig schukoplugg i ene enden, og blå powercon i andre enden.
De hvite er strøm for varme/kjøle. Så da setter man hvite plugger på varme-og kjølekildene. Det fresheste er jo å lage små paneler på varme/kjølekildene med blå kontakter, og så lager man seg en kabel med blå plugg i ene enden og hvit i andre enden.

Se for deg at også STCen sitter i denne boksen.
http://www.oawindsor.com/images/P-C%20Splitter%20with%20cables.gif
 
Vil på det sterkeste anbefale å styre unna lodding og krympestrømper. Kjøp en boks med snap-wago og spar deg selv for mye jobb. Kan også være lurt å sette på en nippel der strømmen kommer inn, så du ikke "napper den ut" ved en feiltakelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Takk for tips. Har festet strips på strømkabelen, så den flytter seg ikke (med mindre man går inn for det). Hvorfor er du imot lodding forresten?
 
borander skrev:
Vil på det sterkeste anbefale å styre unna lodding og krympestrømper. Kjøp en boks med snap-wago og spar deg selv for mye jobb. Kan også være lurt å sette på en nippel der strømmen kommer inn, så du ikke "napper den ut" ved en feiltakelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Nippel (strekkavlastning) er et krav om en skal ha det tilnærmet lovlig.
 
StoreMy skrev:
borander skrev:
Vil på det sterkeste anbefale å styre unna lodding og krympestrømper. Kjøp en boks med snap-wago og spar deg selv for mye jobb. Kan også være lurt å sette på en nippel der strømmen kommer inn, så du ikke "napper den ut" ved en feiltakelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Nippel (strekkavlastning) er et krav om en skal ha det tilnærmet lovlig.
Ikke bare det, men trygt også :)
Lodding/krympestrømpe er helt fint det, såfremt man gjør det ordentlig...
Wago og lignende er dyrere, og tar unødig stor plass hvis det slik det som oftest er at plassen er minimal :)
 
Tilbake
Topp