Svartediket Black IPA

Noen som har en pekepinne over et nettsted som selger disse typene med humle,  er høvelig ny innen brygging og har ikke hørt om flere av disse typene i oppskriften som er postet her :)

Sent fra lomma
 
Legg deg på en mesketemperatur som vil gi deg den utgjæringen du er ute etter. Vanskelig å gi noen eksakt temperatur, for det vil være avhengig av hvordan systemet ditt fungerer. Ølet har en utgjæringsgrad på ca. 78 %.
 
OK. Da må jeg nok skru ned til 20L, uten å redusere maltmengden. Har litt dårlig effektivitet på mesken. Så tror jeg (utfra tidligere erfaringer) ca 67 eller 66 grader på mesken. Må testes.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Anders- skrev:
Serveres bl.a på håndtverkerstuene i Oslo. Absolutt verdt å bruke pengene på!

Takk for tipset! Sitter på Håndverkerstuene med denne i hånden nå,- veldig god øl!
Blir nok det neste jeg brygger!  :biersmile:
 
Skal brygge denne til helgen men det er noe jeg lurer på

Noen som kan fortelle litt om den gjær starteren?
Når skal humlen for tørrhumling i? 
Og i oppskrifta står utbytte på 85% hva menes med det? 
Er temmelig ny innen brygging og sku gjerne hatt step by step men det er å spørre om for mye

Sent fra lomma
 
Gitchen skrev:
Skal brygge denne til helgen men det er noe jeg lurer på

Noen som kan fortelle litt om den gjær starteren?
Når skal humlen for tørrhumling i? 
Og i oppskrifta står utbytte på 85% hva menes med det? 
Er temmelig ny innen brygging og sku gjerne hatt step by step men det er å spørre om for mye

Sent fra lomma

Gjærstarteren er til for å vekke opp, revitalisere og lage nok gjærceller til brygget av gjæren du kjøper på butikken.

Tørrhumla skal i etter stormgjæringa. ca dag fem-ish. Det ser du.

Utbytte er hvor mye sukker man får ut av malten. Får du ut mindre må du kompensere med mer malt. Dette tallet vet du ikke før du har blitt kjent med oppsettet ditt og vet hva utbyttet ditt er.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Hørt så mye skryt om denne fra en kollega at nå er den lagt inn i BS og brygges når jeg kommer på land.
MEN hva slags EBC ligger denne på?
I BS får jeg drøyt 36, og syntes det hørtes litt lite ut?
 
I sommer var det mildt sagt vanskelig. Var innom Henriks, Kontoret og Potetkjelleren. Tomt.. MEN jeg fant Amber Alen, og Kontoret hadde sommerølet til 7Fjell på tapp. Jeg tror kanskje du har størst sjangs på Hovedpolet ved bystasjonen..
 
Tilbake
Topp