Fermentis Safbrew S33 Safale S-33. Bruksområde og fordeler og ulemper

Erlendso

Dommer
Noen som har gode/dårlige erfaringer med denne gjærtypen?

Jeg kan like godt dele mine. Siden produsenten kaller det en "allround gjær" tenkte jeg at den skulle prøves på en American Amber.

Den startet kjapt, sluttet kjapt, og med en OG på 1.065 klarte den kun å spise seg ned til 1.020. Krausen begynner nå å synke til bunns, og jeg er ganske sikker på at dette blir en "cloying" øl.
Det sies at den skal ha aner fra Belgia denne gjæren. Merker ingenting belgisk når jeg smaker. Mener den egentlig er helt karakterløs, fremhever hverken humle eller malt. Vet at ølet er grønt fremdeles, men jeg er på god vei til å kalle dette en skithelvetes gjær.  :mad:

Eneste tørrgjæren jeg stoler på nå er Safale S05  8)

S-33 gir et ganske tydelig krydderpreg ved gjæring rundt 24 grader. Et av mikrobryggeriene brukte denne som eneste gjær ganske lenge, noe jeg ikke synes var veldig vellykket på de lyse ølene. Stouten blir imidlertid veldig god med den. På kalde temperaturer synes jeg den blir ganske nøytral og grei.

For mer belgisk vri med tørrgjær er vel T-58 det beste valget.

Vel;

Pga. oppussing, jobb unger, og annet som stjeler fra brygge-hobbyen ble gjæringskaret bare stående i kjelleren. I mellomtiden har jeg smakt litt på brygget i ny og ne med håp om at det kanskje skulle utvikle seg bra. Det var såpass søtt og eple-aktig at det var som å smatte på en rosa Apple Ipad. Så fikk det stå enda lengre. I dag skulle omsider renseanlegget på Lade få teste seg;

Smakte en siste gang. Halleluja. Det var jo blitt til en kjempegod Amber. All eple var vekke, og en mild røstighet blandet med et lett belgisk preg maserte smaksløkene. This one is definately a keeper!!!

En som aldri lærer kalles gjerne en "dunce". Ikke verdens mest brukte ord, men det passer ihvertfall i dag. Jeg har til og med sagt det før til andre, og må nå kanskje begynne å følge mine egne råd. "Gi aldri opp et brygg!"  8)

Vedlegg

• BusinessDunce.jpg
    BusinessDunce.jpg
    25,7 KB · Sett: 213
Jeg har lyst å brygge imorgen(Sandefjord), mangler gjær og får kun tak i S33 fermentis gjær.  Hvilken type øl passer dette til?

Synes ikke S-33 passer til noe som helst, jeg. Men, i følge internett er det en engelsk strain (Edme) som er ganske alkohol-tolerant - selv om den har til gode å lage godt øl hos meg.

US-05, T-58, Wb-06, K-97, W-34/70 & S-189 er, etter mitt skjønn, gode gjærstammer fra Fermentis.

AudunR skrev:
Synes ikke S-33 passer til noe som helst, jeg. Men, i følge internett er det en engelsk strain (Edme) som er ganske alkohol-tolerant - selv om den har til gode å lage godt øl hos meg.

US-05, T-58, Wb-06, K-97, W-34/70 & S-189 er, etter mitt skjønn, gode gjærstammer fra Fermentis.

Takk for svar. Men er det noen som har gjær å selge meg i Sandefjord imorgen da? Når s33 er så middelmådig?

Hei Norbrygg.

Jeg satt en Blond Ale (80 liter, OG 1055) søndag 04.05.2014 og pitchet 4 pakker Safbrew S-33 gjær som ble rehydrert etter anvisning.
Gjæringen startet svært raskt på mandagen og det var regelrett "blåsing" ut av slangen... men plutselig så stoppet all synlig aktivitet opp etter 2 dager. Jeg har smakt på ølet og det er ingen usmak på det men det er litt mye gjær når jeg tapper men ingen dårlig lukt eller smak. Det var heller ingen dårlig lukt når jeg åpnet karet eller noen som tydet på at det var en infeksjon av noe sort, litt hvitt skum, men normale mengder mht stormgjæringen.

Natt til tirsdag 13.05 startet tydligvis gjæren å jobbe igjen, den er langt i fra like vigør som de første to dagene men etter en liten uke med full stans er noe våknet til liv. Temperaturen i rommet har nok gått opp 1 grad eller så, men jeg er fortsatt god innenfor den idelle temperaturen.

Hva kan være galt? er dette bare typen gjær eller kan jeg ha fått noe villgjær med meg....

Mvh
Martin

https://www.facebook.com/pages/Djeveløya-Haandbryggeri/138908376265867

Jeg har og brukt s 33,,oppførte seg og merkelig.

Jeg lotden stå leenge ,,da min stoppet på FG 1020...og ville ikke rikke seg.

Har vel konkludert emd at jeg fikk med ugjærbare sukkerarter pga for høy mesketemp og for varmt skyllevann...

Men gjæren skrives det mye om ,,hvis du googler vil du se at mange har rare erfaringer med denne,

Men,,la den jobbe i 14 dager minst før du foretar deg noe,,og mål FG...

I dag hadde jeg skikkelig brainfart. Jeg kjølte ned vørter til 20c, ristet inn oksygen og pitchet tørrgjær. Da jeg målte temperatur så fikk jeg 30c! Jeg har lest at høy temp ved pitch gir litt mengder diacetyl, kan det stemme ved å sprinkle tørrgjæren oppå skummet? Den faller jo ikke med det første...

Kottet som karene står i, holder 18c.

RDWHAHB?

Sist redigert:
I dag hadde jeg skikkelig brainfart. Jeg kjølte ned vørter til 20c, ristet inn oksygen og pitchet tørrgjær. Da jeg målte temperatur så fikk jeg 30c! Jeg har lest at høy temp ved pitch gir litt mengder diacetyl, kan det stemme ved å sprinkle tørrgjæren oppå skummet? Den faller jo ikke med det første...

Kottet som karene står i, holder 18c.

RDWHAHB?
Aner ikke hva slags utstyr du bruker, men en gang jeg kjølte ned med spiralkjøleren viste det seg at jeg målte temp rett ved kjøleren... vørteren i bøtta ble da ca 10 grader feil. .. oppdaget det heldigvis før tilsetting av gjær.

Jeg har gjort samme brøler, og pitchet gjær i det som viste seg å være 32 grader. Jeg har en fryseboks og STC, så brygget blei kjølt ned til riktig temp (19c) over natta. Det gikk helt fint hos meg. Ingen usmaker så langt jeg kan smake. :) Slapp av, og ta deg et hjemmebrygg.

Satte en solsnu fra Kinn nettopp. 22 liter med 2 pk s-33. Den kom fort igang, men ser ut til å ha stoppet opp på 1018 målt over 3 dager. Skal ned til 1010. OG var 1060.Gjæres på 18 grader. Nå står den på 21 grader pga en annen batch som skal ha det litt varmere. Synd om den ikke gjærer ut da den lukter og smaker godt. Reiser bort i 14 dager og håper et mirakel skjer.

Samme her. Den stoppet opp i 2 uker etter å ha gjæret ned til 1018. Slo av varmen da jeg skulle flaske om 3 dager. Dagen etter jeg slo av varmen begynte den å jobbe igjen. Står å gjærer på 15 grader. Trives visst godt der.

Brygget er ølsett med pils på mandag, som vanlig var det bare med en pakke gjær, (mauribrew lager 497)
Tenkte å tilsette en pose ekstra i full fart, så feil på pakkene og en pose s-33 havnet oppi i steden.
Hva "lager" jeg nå? står og gjærer på 12grader som er innenfor området til begge typene

Så du har én av hver i brygget? Hvis du holder 12 grader blir det nok en ganske så ren utgjæring. S-33 er temmelig nøytral – bidrar neppe med noe særlig fremtredende smaker på så lav temperatur.

En av hver ja
Takk! Føler på meg at det blir øl av dette og☺
Har forresten 100 gram zaaz humle i fryseren, hvor mye anbefales å tørrhumle på 23 liter ?

Jeg leser at denne gjæren har en nøytral smak, men synes selv at det ikke er tilfelle. Er kanskje på tynn is da jeg kun har brukt den på en Solsnuklone.
Og den øltypen har en veldig tydelig smak av Belgisk etter min mening. Mulig at den gir en nøytral smak i forhold til andre belgiske øl, men jeg synes at den gir en ganske så markant smak. Er det noen som har prøvd den på andre typer øl og har meninger om dette ? Mulig at min definisjon av Belgisk er feil. Men den ligner veldig på en Saison jeg lager og den smaken er vel lik den belgiske?

Tilbake
Topp