Oppstarts tips til beer brew 60.

Hei. Jeg har nettopp gått til innkjøp av en BB60. Har aldri satt øl før, er helt grønn!
Har fått en liten pekepinn i forretningen jeg kjøpte maskinen hos, men kunne trengt noen tips og råd underveis. Har kjøpt ingredienser til ''tradisjonelt Norsk juleøl og en ''IPA''.
Har dere noen tips rundt dette, settes det stor pris på!

Mvh Hans.
 
Har selv nettopp kjøpt BB60 (v3), så er veldig klar for gode råd i denne tråden. Feks, bruker folk "meske-risten" under kok også? Det gjorde jeg på første kok, og da la jo mye av slammet seg på den. I dag kokte jeg igjen, men tok risten ut. Slammet lå ganske høyt i bunn, så jeg endte opp med å ikke få med like mye ut av kjelen til slutt.

Hva gjør dere andre?
 
b
Har selv nettopp kjøpt BB60 (v3), så er veldig klar for gode råd i denne tråden. Feks, bruker folk "meske-risten" under kok også? Det gjorde jeg på første kok, og da la jo mye av slammet seg på den. I dag kokte jeg igjen, men tok risten ut. Slammet lå ganske høyt i bunn, så jeg endte opp med å ikke få med like mye ut av kjelen til slutt.

Hva gjør dere andre?

Du har vell det beste svare på det selv?=)
jeg bruker risten siden den samler opp mesteparten av di store partiklene, samt slam etter klaringsmiddel.
 
Hei. Har noen brygg med BB60 nå, og det er et par ting vi har funnet ut er lurt. Sirkuler under meskingen. 1 liter hver 5-7 min. Sørg for å skylle med 80 gr vann. Bruk varmeelementet til å holde tempen under skyllingen også. Når du kjøler er det greit å lage en skikkelig malstrøm når du er nede på 23-24 gr og så la det stå stil tempen er der den skal uten å røre mer. Når du tapper ut vil det som ligger i bunnen ha samlet seg på midten. Vi får som regel ut 46-47 liter i gjæringskarene. Utbytte på 80+ %
Har ikke silbunnen i under kok. 25liters kok gikk dårlig når vi prøvde det. Har etter det kun brygget 50 liters. Fikk ned mot 50% utbytte, tror det var pga lav temp under skylling.
 
Kanskje eit rart spørsmål, min BB60 har vel en 20 brygg bak seg snart, har noen av dere prøvd å droppe skylling men tilsette alt vannet ved start også batchsparge?
 
Satte vår første batch med APA i går på en splitterny BB60, så er ganske så grønn.

Føler dette gikk relativt greit, men selvfølgelig oppstod det noen problemer!

Er det andre som har opplevd problemer med termostaten? Da den nådde kokepunktet så kuttet den og holdt deretter ca 98grader. Så kun svak bobling og ikke full kok.

Tappekranen konka under tapping i kar også.
Helt tett... Måtte ty til hevert-metoden, noe jeg føler ikke er helt ideelt.

Tar gjerne i mot forslag til mulige løsninger!
 
Satte vår første batch med APA i går på en splitterny BB60, så er ganske så grønn.
Er det andre som har opplevd problemer med termostaten? Da den nådde kokepunktet så kuttet den og holdt deretter ca 98grader. Så kun svak bobling og ikke full kok.

Hvor høyt over havet bor du? Koketempen synker med ca. 1grad pr 300m.o.h.
 
Jeg vurderer denne. Er det slik at denne har kjøler inkludert?
Den har med rustfri kjøler. Bruker ca 25 min ned til 20grader hvis du beveger den mens du kjøler. Vipp den rundt i vørteren. Ellers tar det en del lengre tid.
 
Etter 3 brygg (25l batcher) har jeg gjort følgende observasjoner med min BB60

- rører tre ganger under en typisk 60min mesk
- kan være smart å ha litt varme på under meskingen selv om det står at den skal slås av i instruksjonene
- tempen på displayet er ganske nøyaktig hvis du har rørt godt rundt i mesken
- kjørte utmesk på 78 i 10min med brygg nr.3 og gikk fra 67 til 80% effektivitet
- tok ca. 20min å heve tempen fra 66 til 78 grader med kun varming og resirkulering (manuell)
- ha stålkontroll på skyllevannstempen, sjekk at det faktisk er rundt 77C i maltsenga under skylling. Dette bidro nok
også til effektivitetshoppet
- kranen kan gå tett under avtappingen, men har fått åpnet den opp ved å stake i tuten
- termostaten er noe unøyaktig, må sette den på 110C for å få oppkok
- koker med silbunn i og har ikke hatt noe problemer med det
- mål temperatur under nedkjøling. Første gangen ventet jeg til displayet var på 20, og det viste seg at vørteren var 12 grader.
Hadde nok sammenheng med at jeg ikke rørte
- kjølingen min har tatt godt og vel 30 min, men så stikker flere kveiler av kjøleren over vørteren med 25l vørter i gryta

Her er oppsettet fra sist brygging:

IMG_0565_zps6f18114c.jpg
 
Ja, da vet jeg at det går an å røre etpar ganger i mesking.
Men nå har jeg hatt 2 laaange økter med dette - og første gangen var mye prøv og feil og litt juks. Men vi endte med mye til overs (etter skylling). 10kg malt til 50lt øl.

Gang nr2 endte vi med ca 10 liter til overs. 10kgmalt med 50lt øl, ca. Hadde vel opppimot totalt 60 liter.
Er det noe fasit svar på skyllingen, for å få mest mulig ut av maltet?
 
Ja, selvom jeg lot det koke ganske så lenge, ca 2-2,5t. Her er jeg heeelt nybegynner. Meskinga går fint. Men skyllings-nivået har jeg bommet endel på, selvom jeg fulgte slavisk manualen til beerbrew. Men nå har jeg lest på bryggselv.no og funnnet ut av at det er endel jeg har gjort feil med skylling. Satser på at neste gang, bruker jeg mindre vann.

Det skal sies at vi kjørte stoooore batcher. 10kg til 50lt øl. (var vel 2 poser à 25lt ølsett).
 
Vel, du skyller til du får ut ønsket volum vørter før kok, eller til at SGen på avrenningene er nede på ca 1.010sg. Spørst hva
som skjer først. Hos meg har sg'en og ønsket volum sammenfalt ganske bra, men det vil også avhenge av effektiviteten.

I volumberegning må du også ta hensyn til at vil dampe bort en del under kokingen, kanskje rundt 10% i timen.
Så hvis du vil ende opp med 50l vørter i gjæringskarene bør du ha ca. 56l til koking

Antar du bruker kontinuerlig skylling slik som i bruksanvisningen?
 
Aha. Ja, vi gikk vel opp til 58-60lt ved skylling for å ha til koking sist gang, og hadde vel egentlig 10lt vi ikke fikk plass til...
Stemmer litermålene på Beerbrew 60 gen3 ? Det har vi egentlig stilt oss selv spørsmål om... :-D

Men jeg lurer på om vi skal ha litt mer steinkontroll neste gang.
Takk for gode svar.
Kan vi skylle med vørter'n vi får ut?
 
Jeg har versjon 2 uten litermål innvendig, skulle gjerne hatt det. Har også kun laget 25l batcher så langt (28-30l til kok), så har aldri vært noe plassproblem hos meg hehe. Du kan enkelt sjekke det ved enten å måle høyde og diameter i kjelen og regne volum, eller bare slå oppi et kjent
volum vann og se om det sammenfaller. Antar det er ganske nøyaktig.

Du skal i utgangspunktet ikke skylle med vørteren du får ut. Dette er vel en teknikk for å lage skikkelig sterkt øl, men i vårt tilfelle ønsker vi å
tilsette varmt vann for å få ut restsukkeret av mesken og få ønsket volum brygg. Det som mange gjør er at de resirkulerer vørteren før skyllingen.
Altså at de tapper ut og heller tilbake i toppen. Det bidrar til klarerer vørter. Når jeg skyller tapper jeg vørteren ned i gjæringskarene - slik som i bruksanvisningen, og da vet jeg nøyaktig hvilket volum jeg sitter igjen med til kok
 
Tilbake
Topp