1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Oppstarts tips til beer brew 60.

En tråd i 'Beer Brew' startet av Hans Broks, 23 Aug 2014.

1. Serigst

Serigst
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Du missforstod litt der, jeg bruker alltid å starte kjølingen med en gang, men jeg bruker å kjøle i 30-40 min. Ofte har jeg startet tappingen på rundt 25-30 grader i vørteren. Har aldri målt temperaturen på vørteren i gjæringskaret, men regner med at den faller noen ytterligere grader under selve tappingen og piskingen.

Neste gang skal jeg selvfølgelig vente enda litt lenger, men trudde ikke det var nødvendig å vente til det falt helt ned mot 15-18 grader? Hvor lang tid tar kjølingen da ved full og halv gryte?

#61 Serigst, 25 Nov 2014
    Sist redigert: 25 Nov 2014
  2. RuLu

RuLu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har større kjøler, faktisk 2 stk og noe kaldere vann. Bruker 20-25 minutter for ale. Lager er verre, setter den til etterkjøling i kjøleskapet før gjærtilsetning.

Sendt fra mobil

3. Serigst

Serigst
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok, da tapper jeg noen varmegrader varmere vørter enn deg. Når du brygger ale; venter du helt til temperaturen når 15-18 grader? Du har ikke noen bilder av kjøleren din? Alltid god inspirasjon.

4. RuLu

RuLu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kjøpte en kveil kobberrør av bjarteh her på forumet. Tror den er 30 fot eller noe sånt. Kjører en noe mindre i parallell. Skal se om jeg finner bilde.

Sendt fra mobil

5. RuLu

RuLu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du ser dem begge på dette noe diffuse bildet.

Sendt fra mobil

Vedlagte filer:

6. jonarve

jonarve
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har ca 20 batcher på BB60. Har aldri sørget for å ha vann over maltsenga under avtapping. Beregner det slik at jeg tapper av alt for å få 50 liter. Har aldri brydd meg om utmesk heller. Får bestandig utbytte mellom 75-80%. Sirkulerer kontinuerlig og skyller ca 15-20 liter.

7. Krang

Krang
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, hvor har du kjøpt kokeplata til skyllekbwlen din?

8. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tror det er en min mor brukte på hybel på 70-tallet.

9. Mar ius

Mar ius
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei,

Jeg har noen spørsmål relatert til brygging med bb60. Jeg har kjørt tre partier nå(to gode og en helt ok), men har noen punkter jeg er litt usikker på.

Skylle-prosessen:
    Hvordan gjennomfører dere dette?

Jeg fyller opp et av gjeringskarrene med X-antall liter vann, kobler pumpa til denne og kjører vann sakte opp i bb60. Samtidig så har jeg et karr under bb60, som jeg heller vann oppi, i ca samme tempo.

Er dette riktig fremgangsmåte, eller skal jeg tømme bb60 helt før jeg tilsetter mer vann?

Kjøling:
    Jeg bruker kjøleelementet som fulgte med, og rører en god del for å få fortgang i prosessen. Er det dumt? Har lest at vørtern skal være mest mulig i ro etter koking.

Mash out/utmesking:
    Hvor viktig er dette trinnet? En glad amatør sa at jeg ikke trengte å tenke så mye på øking av temperatur osv, og at jeg uansett fikk et godt resultat ved å holde tempen på 67 grader i ca 75min.

Koking
    Jeg bruker ca en time på å koke opp vannet.
    Noen tips for å få fortgang i den prosessen?
    Har vurdert å dele det opp, og bruke noen kjeler på komfyren til jeg får oppkok.
    Ser også at noen har polstret BB med sitteunderlag.

10. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er riktig. Se noen side bakover i tråden så er det gjennomgått ganske nøye.

Skal ikke ha noe å si så lenge du ikke plasker vilt. Er en sjanse for oksidering når vørteren ennå er varm.

Dette øker ofte effektiviteten, men hvis du fikk godt nok resultat uten utmesk kan du hoppe over det.

Det kan sikkert funke, evt polstre karene du tapper vørteren over på under skyllingen slik at det blir mindre temperaturfall der.

Del denne siden