Oppstarts tips til beer brew 60.

Om jeg nå har skjønt deg riktig skal dette stemme:

Nytt eksempel av Belgisk Wit fra bryggselv.no (dobbel oppskrift) http://www.bryggselv.no/users/binderiet_mystore_no/Image/Olsett_oppskrifter/Belgisk_Wit.pdf

Jeg har da 11,2kg malt. Vannmengden til mesking blir med det 5L + (11,2kg * 2L) = 27,4L

Da mesker jeg i 55min på 67 grader.

Deretter øker jeg til 78 grader (5min). Da tilfører jeg 15,7 liter med kokende vann for å øke denne temperaturen:

kalkulator 3.PNG
Riktig?

Siden jeg brygger 2 x 25L sett så ønsker jeg å sitte igjenn med 60L til koking, etter skyllingen (ikke 30L). Derfor må jeg også skylle videre med den resterende mengden, som da blir 20,9L (64L-27,4L-15,7L=19,9L). Jeg bruker 64L fordi det vil alltid være noe igjenn i bunn som går bort i svinn.

Når jeg tapper ut på dunk så stopper jeg enten ved 60L eller når OG har blitt 1010.

Da sitter jeg mest sannsynlig igjen med 55L-60L til koking. Si at jeg sitter igjenn med 60L. Da forsvinner det 9L ved 90min koking. Samtidig som det forsvinner 4L i groms/bunnslam. Altså jeg sitter igjen med 47L (optimalt) til gjæringsdunkene.

Har jeg forstått det, eller er det fortsatt noen viktige punkter som må rettes på? Det er tross alt ØL vi snakker om, så her gjelder det å være nøyen! :)
 
Dette høres riktig så bra ut!

Et par ting:

- Står 11 komma 2 i kalkisen, får 16liter når jeg bruker punktum
- Sørg for å ha ekstra kokende vann i reserve tilfelle formelen er ute
- Regn med at kornet også holder på vann (ser 0.7l/kg er brukt ofte), så dette må kompenseres med ekstra skyllevann

Meld fra hvordan det går, det blir nok bra øl. Du har da laget 4 brygg fra før ser jeg :)
 
Det med kornet gikk i glemmeboken, noe jeg selvfølgelig har tatt med i tidligere brygg. Bare da har jeg brukt 1l pr kg malt, mulig det er noe høyt, men en mellomting burde da vel være greit.
Punktum skal jeg også huske neste gan, det nevnte du også tidligere ;)
Ellers var det ikke dumt tips å ha litt ekstra kokt vann hvis det skulle bli nødvendig (y)
 
(...) Nå er meskingen ferdig.

Finn frem et litermål og tapp sakte ut av kranen helt til vørteren er noenlunde klar. Sannsynligvis er 2-3l nok. Det som tappes ut heller du tilbake i mesken, men forsiktig slik at du ikke lager kanaler i maltsenga. Dette er resirkuleringen (vorlauf). Ettersom du skriver at resirkuleringen skal ta 90min blander du sammen med resirkulering under mesking, som er noe annet. Vår BB60 trenger ikke det.

Så kan skyllingen starte (...)
Akkurat dette i fet skrift er noe jeg aldri har gjort før.

Når vet man at vørteren er klart og hvorfor gjør man egentlig dette? Det er slik og forstå at dette gjøres etter meskingen og før skyllingen.

Du skriver at man skal tappe sakte ut av kranen når man resirkulerer, mener du da skylletempo (veldig sakte), eller mer en mellomting av full hastighet og skylletempo?

Er dette noe man alltid gjør når man brygger med en BB60?
 
Vorlaufen (resirkuleringen) har to hensikter, og er ikke spesielt for BB60:

- gjøre vørteren klarere
- hindre at for mye kornpartikler blir med over til kokingen

Tror det er lurt å ha litt åpning slik at eventuelle større korn kan passere. Da er det også mindre sjanse for at noe tetter seg under skyllingen.
Når vørteren er ''klar'' er en smakssak, men det verste grumset vil man gjerne ha bort.

Ser også det er delte meninger om denne prosessen, gjør et søk på Vorlauf på Google.
 
Vorlaufen (resirkuleringen) har to hensikter, og er ikke spesielt for BB60:

- gjøre vørteren klarere
- hindre at for mye kornpartikler blir med over til kokingen

Tror det er lurt å ha litt åpning slik at eventuelle større korn kan passere. Da er det også mindre sjanse for at noe tetter seg under skyllingen.
Når vørteren er ''klar'' er en smakssak, men det verste grumset vil man gjerne ha bort.

Ser også det er delte meninger om denne prosessen, gjør et søk på Vorlauf på Google.
Ok, da skjønner jeg. Til nå har jeg ikke hatt problemer med kranen, men skal innføre denne metoden! :)

En helt annen ting som jeg også har lurt litt på. Det heter at man skal skylle i 90min. Inkluderer disse 90 minuttene "utrenning", altså når man går tom for skyllevann og deretter lar det renne helt ut eller til OG er 1010.
 
Se post#22 og #25 i denne tråden, mener jeg forklarte det ganske bra der.

Har lest det nå og slik jeg tolker det så skal utrenningen inkluderes i disse 90 minuttene.

Man skal la det renne ut 60 liter (evt. til OG er 1010) i løpet av 90 minutter.

Altså 0,66L i minuttet.
 
Ja, det blir riktig. For eksempelet i instruksjonene som følger med er vel også for 60l til kok. Så jeg har i grunn tappet ut overdrevent sakte med mine 30l batcher. Forstår det også slik at det ikke er noen ulemper med at denne prosessen skjer over lang tid. Bortsett fra at det tar tid da hehe.

John Palmer anbefaler en rate i How to Brew. Kan sjekke senere i dag.
 
Jeg har brygget 11 batcher på BB60 og nesten hele tiden fått for lavt utbytte(mye godt øl dog). Jeg har fulgt en annen fremgangsmåte enn Old Era. På siste brygg forsøkte jeg å følge Old Era sin fremgangsmåten, uten at utbytte ble noe bedre, men det tror jeg skyldes at jeg slet veldig med å holde jevn og riktig temperatur under skylling. Derfor prøver jeg på nytt samme måte i dag og skal være mer påpasselig med temperatur.

Ett spørsmål bare. Jeg har som grunnlag for min brygging brukt boka "Moderne hjemmebrygging". Der står det at man skal koke uten lokk. Det har jeg alltid gjort. Siste brygg hadde jeg 30 l. vørter før kok og satt igjen med 21 l. i gjæringskaret. Koker du med lokk, Old Era? Noen annen grunn til at svinnet under kok er så høyt?
 
Hei

Jeg koker uten lokk ja. Tror ikke det er anbefalt noensteds å koke med lokk. Høres ikke så langt unna det jeg pleier å ende med i gjæringskaret, men avhenger av koketid. Dessuten reflekterer ikke det volumet kun avdampingen, men også vørterkrymp, bunnfall i kjelen, evt vørterabsorpsjon av humle osv.

Har du stort sett brygget ferdigsett eller? Du har jo langt mer erfaring enn meg med 11 brygg. Fikk litt lav effektivitet igjen på brygg 5, og dette var fra olbrygging.no. Så jeg lurer på om det kan ha noe med kverningsgraden å gjøre. De to jeg fikk 80% var kvernet hos Bakke brygg her i Trondheim. I tillegg mesket jeg kun 60min istedet for 90 etter oppskriften. Mulig det bidro noe også.
 
Jeg har brygget 10 brygg med BB 60 ikke hatt noen problemer.
Til 50 l brygg fyller jeg opp med ca 40 l vann mesker fra 7 til 14 kg malt, mesker ferdig skylle godt ut så jeg har ca 55 liter i kjelen.
Lar det koke opp termostaten står da på 105 grader full wattstyrke.
Når det koker sette jeg termostaten på 102 grader setter ned wattstyrken til 72 grader, da småkoker den fint.
Prøvd med og uten meske pose fikk litt dårlig OG med pose tror ikke jeg fikk skylt bra. Mesker i dag uten, bruker en fiske øse og tar opp mesken før jeg løfter opp rista.
Prøvd med og uten humlepose med pose er lettere og gjøre rent, uten kunne rista lette tette seg under tapping, koker du uten rist så har humla lett for og brenne seg fast i bunnen.
Jeg sitter igjen med ca 42-45 liter på brygget, alltid fått riktig OG ofte litt høyere, veldig fornøyd med BB 60.
OBS jeg sjekker ofte med digitalt termometer, termostaten sitter nede og kan derfor få litt liten varme på toppen om en ikke rører godt.
Fikk et tips fra en som brygger mye, om det er riktig eller galt vet jeg ikke.
Han vaarmer opp vannet til mesking om kvelden tilsetter malten lar den stå til neste morgen kl 08:00 på 67 grader.
Spart mye tid, jeg skal prøve dette neste gang, er det noen som har prøvd ??

Sen meg gjerne en mail om tips da jeg er også ganske fersk.
hanbroks@online.no
40635356

Moss
 
Jeg har kjøpt ferdigsett ja, noe fra ølbrygging.no og noe fra Bryggselv i butikk her i Oslo. De to siste bryggene har jeg kjøpt fra Ølbrygging.no. I dag brygger jeg en Citra APA, som er satt til kok nå. Jeg fulgte din fremgangsmåte og fikk utbytte på 75%. Kan leve med det. Jeg var veldig påpasselig med temperatur under skylling og tappet av svært sakte. Tror kanskje det siste har gitt utslag i et bedre utbytte. Endte med 33 liter vørter, men det var 7 kg. malt til dette brygget(25 l.), så det er vel naturlig. Nå skal det koke i 60 min, og så er det bare å vente i spenning i noen uker. Regner med å kunne drikke det til jul.
 
Jeg har kjøpt ferdigsett ja, noe fra ølbrygging.no og noe fra Bryggselv i butikk her i Oslo. De to siste bryggene har jeg kjøpt fra Ølbrygging.no. I dag brygger jeg en Citra APA, som er satt til kok nå. Jeg fulgte din fremgangsmåte og fikk utbytte på 75%. Kan leve med det. Jeg var veldig påpasselig med temperatur under skylling og tappet av svært sakte. Tror kanskje det siste har gitt utslag i et bedre utbytte. Endte med 33 liter vørter, men det var 7 kg. malt til dette brygget(25 l.), så det er vel naturlig. Nå skal det koke i 60 min, og så er det bare å vente i spenning i noen uker. Regner med å kunne drikke det til jul.

75% er jo bra det, godt det lyktes for deg!
 
Hvor lang tid bruker dere på kjølingen av vørter etter kok? Selv bruker jeg å vente 30-40 min, dette gjør jeg både ved halv og full gryte. Jeg har den orginale kjølespiralen som følger med BB60 versjon 2 (den nyeste). Vannet som går gjennom spiralen holder ofte en temperatur rundt 8-13 grader, da det er tappet fra springen i hagen.

Noen som har gode erfaringer og tips rundt denne delen av prosessen? Selv trur jeg at jeg må forbedre mine rutiner rundt dette, da jeg har skjønt at det er veldig viktig at vørteren blir kald nok, men hva er egentlig riktig/anbefalt temp på vørter ved start av tapping til dunk (vanlig ale som skal gjæres på 18-20 grader)? Vørteren taper jo en del varme både under tappingen og piskingen (tilføring av oksygen).
 
Start kjølingen med en gang. Kjøl til en grad eller to under anbefalt gjæringstemperatur.

Sendt fra mobil
 
Tilbake
Topp