Oppstarts tips til beer brew 60.

Start kjølingen med en gang. Kjøl til en grad eller to under anbefalt gjæringstemperatur.

Sendt fra mobil
Du missforstod litt der, jeg bruker alltid å starte kjølingen med en gang, men jeg bruker å kjøle i 30-40 min. Ofte har jeg startet tappingen på rundt 25-30 grader i vørteren. Har aldri målt temperaturen på vørteren i gjæringskaret, men regner med at den faller noen ytterligere grader under selve tappingen og piskingen.

Neste gang skal jeg selvfølgelig vente enda litt lenger, men trudde ikke det var nødvendig å vente til det falt helt ned mot 15-18 grader? Hvor lang tid tar kjølingen da ved full og halv gryte?
 
Sist redigert:
Jeg har større kjøler, faktisk 2 stk og noe kaldere vann. Bruker 20-25 minutter for ale. Lager er verre, setter den til etterkjøling i kjøleskapet før gjærtilsetning.

Sendt fra mobil
 
Ok, da tapper jeg noen varmegrader varmere vørter enn deg. Når du brygger ale; venter du helt til temperaturen når 15-18 grader? Du har ikke noen bilder av kjøleren din? Alltid god inspirasjon.
 
Kjøpte en kveil kobberrør av bjarteh her på forumet. Tror den er 30 fot eller noe sånt. Kjører en noe mindre i parallell. Skal se om jeg finner bilde.

Sendt fra mobil
 
Du ser dem begge på dette noe diffuse bildet.

Sendt fra mobil
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1416923564639.JPG
    uploadfromtaptalk1416923564639.JPG
    268,1 KB · Sett: 204
Jeg har ca 20 batcher på BB60. Har aldri sørget for å ha vann over maltsenga under avtapping. Beregner det slik at jeg tapper av alt for å få 50 liter. Har aldri brydd meg om utmesk heller. Får bestandig utbytte mellom 75-80%. Sirkulerer kontinuerlig og skyller ca 15-20 liter.
 
Etter 3 brygg (25l batcher) har jeg gjort følgende observasjoner med min BB60

- rører tre ganger under en typisk 60min mesk
- kan være smart å ha litt varme på under meskingen selv om det står at den skal slås av i instruksjonene
- tempen på displayet er ganske nøyaktig hvis du har rørt godt rundt i mesken
- kjørte utmesk på 78 i 10min med brygg nr.3 og gikk fra 67 til 80% effektivitet
- tok ca. 20min å heve tempen fra 66 til 78 grader med kun varming og resirkulering (manuell)
- ha stålkontroll på skyllevannstempen, sjekk at det faktisk er rundt 77C i maltsenga under skylling. Dette bidro nok
også til effektivitetshoppet
- kranen kan gå tett under avtappingen, men har fått åpnet den opp ved å stake i tuten
- termostaten er noe unøyaktig, må sette den på 110C for å få oppkok
- koker med silbunn i og har ikke hatt noe problemer med det
- mål temperatur under nedkjøling. Første gangen ventet jeg til displayet var på 20, og det viste seg at vørteren var 12 grader.
Hadde nok sammenheng med at jeg ikke rørte
- kjølingen min har tatt godt og vel 30 min, men så stikker flere kveiler av kjøleren over vørteren med 25l vørter i gryta

Her er oppsettet fra sist brygging:

IMG_0565_zps6f18114c.jpg
Hei, hvor har du kjøpt kokeplata til skyllekbwlen din?
 
Hei,

Jeg har noen spørsmål relatert til brygging med bb60. Jeg har kjørt tre partier nå(to gode og en helt ok), men har noen punkter jeg er litt usikker på.

Skylle-prosessen:
Hvordan gjennomfører dere dette?

Jeg fyller opp et av gjeringskarrene med X-antall liter vann, kobler pumpa til denne og kjører vann sakte opp i bb60. Samtidig så har jeg et karr under bb60, som jeg heller vann oppi, i ca samme tempo.

Er dette riktig fremgangsmåte, eller skal jeg tømme bb60 helt før jeg tilsetter mer vann?

Kjøling:
Jeg bruker kjøleelementet som fulgte med, og rører en god del for å få fortgang i prosessen. Er det dumt? Har lest at vørtern skal være mest mulig i ro etter koking.

Mash out/utmesking:
Hvor viktig er dette trinnet? En glad amatør sa at jeg ikke trengte å tenke så mye på øking av temperatur osv, og at jeg uansett fikk et godt resultat ved å holde tempen på 67 grader i ca 75min.

Koking
Jeg bruker ca en time på å koke opp vannet.
Noen tips for å få fortgang i den prosessen?
Har vurdert å dele det opp, og bruke noen kjeler på komfyren til jeg får oppkok.
Ser også at noen har polstret BB med sitteunderlag.
 
Hei,

Jeg har noen spørsmål relatert til brygging med bb60. Jeg har kjørt tre partier nå(to gode og en helt ok), men har noen punkter jeg er litt usikker på.

Skylle-prosessen:
Hvordan gjennomfører dere dette?

Jeg fyller opp et av gjeringskarrene med X-antall liter vann, kobler pumpa til denne og kjører vann sakte opp i bb60. Samtidig så har jeg et karr under bb60, som jeg heller vann oppi, i ca samme tempo.

Er dette riktig fremgangsmåte, eller skal jeg tømme bb60 helt før jeg tilsetter mer vann?

Det er riktig. Se noen side bakover i tråden så er det gjennomgått ganske nøye.

Kjøling:
Jeg bruker kjøleelementet som fulgte med, og rører en god del for å få fortgang i prosessen. Er det dumt? Har lest at vørtern skal være mest mulig i ro etter koking.

Skal ikke ha noe å si så lenge du ikke plasker vilt. Er en sjanse for oksidering når vørteren ennå er varm.

Mash out/utmesking:
Hvor viktig er dette trinnet? En glad amatør sa at jeg ikke trengte å tenke så mye på øking av temperatur osv, og at jeg uansett fikk et godt resultat ved å holde tempen på 67 grader i ca 75min.

Dette øker ofte effektiviteten, men hvis du fikk godt nok resultat uten utmesk kan du hoppe over det.

Koking
Jeg bruker ca en time på å koke opp vannet. Noen tips for å få fortgang i den prosessen? Har vurdert å dele det opp, og bruke noen kjeler på komfyren til jeg får oppkok. Ser også at noen har polstret BB med sitteunderlag.

Det kan sikkert funke, evt polstre karene du tapper vørteren over på under skyllingen slik at det blir mindre temperaturfall der.
 
Tilbake
Topp