Gjæringskar av varmtvannsbereder

Se der ja lekkert med rustfritt, men ink frakt blir meterprisen omtrent den samme som meterprisen på en 25m 10mm kobberrør på biltema, så lite å hente sånn rent pengemessig. Hordan er det å jobbe med de rørene der?
Akkurat..heller mer og mer mot utvendig kjøling her akkurat nå. Ulempen er at da blir alt pakket inn i en eller annen form for isolasjon, og så ser det forjævlig ut. Sveising av kappe osv er neppe aktuelt for meg..
Kan jo snekre kappe av treverk. Det ser pent ut, men da blir diameteren så svær, og det er trangt nok der som det er..
 
Utvendig isolasjon trenger kanskje ikke være så pes som det høres ut som?

Liggeunderlag/lyddempematte etc, som du gaffer sammen til størrelsen du vil ha.. Med gaffa så sitter det godt. Og isteden for å lage en hel kappe så lager du ei flate som dekker hele fermenteren når du bretter den rundt, og bruker borrelås for å holde det sammen?
 
Eg har ikkje pakka inn tanken i noko, men det er greit med ein sluk i nærheiten då det kondenserar masse under kjøling.

Det vil sjølvsagt spare kjølaren ein del om ein isolerar. Eg tenkte eigentleg å lage ein slags frakk av liggeunderlag som eg tek på under cold crash.
 
Bryggeri Modell Render 5.jpg Smedbryggmodell.jpg Smedbryggmodell gjærkar3.jpg Heisann :) Lager gjærtanker av 2 x 110 liter vvt, men har valgt å legge dem horisontalt -3 grader (for bunnfall og rengjøring) Tankene blir isolert med armaflex etter at en silikon varmematte er limt under "tank buken", bruker PID for styring. Kjøling er det ikke lagt opp til, da et kjøleskap med 12-14 stk cornelius 19L fat er lagringsted ved ferdig gjæring. Men en coil med rør som settes inn for sirkulasjon av kaldt medium er ikke dumt ...
Har laget noen praktiske mannhull med glass som letter rengjøring, det er veldig enkelt å lade mannhull i endebunner istedet for tankvegg, da slipper man å høydekompensere for krummingen i tankflaten. Brukte 6mm plate i sveiseflensen, da ble det gods til å dreie ett enkelt o-ringspor som tetter rett mot glasset.
 
Har tenkt litt på denne kjølinga av tanken, hadde vært veldig kurant å stroppe fordamperen fra et kjøleskap til tankveggen, så henger en kondensatoren og kompressoren bare på siden, ferdig kjøleanlegg... Har noen "dissekrert" et kjøleskap det siste årene ? Alt en fikk tak i som guttunge ble åpnet og studert, men har en mistanke om at nyere kjøleskap har fordamperen innstøpt i PUR skum og svineri... Alternativet er å vikle noen runder med tynne kobberrør rundt tanken som erstatning for fordamperen, men da må en gå veien om nedtapping/vakumering av freon og pålodding av kobbersløyfen. Konge om noen som har oppdatert kjennskap til moderne kjøleskap fordampere kunne dele den
 
Jeg har tenkt litt på å bruke en absorpsjonskjøler fra en minibar på en sånn gjæringstank. Det er ikke veldig stor kjølekapasitet på den jeg har, men jeg tror det duger på en gjæringstank. Ellers kan du bruke kjøleaggregatet fra en luftavfukter. Billig på Jula. De bråker som rakkern, men funker bra.
 
Det høres unødvendig komplisert ut. Rør og kaldtvann, evt en fryser med glykol og pumpe attåt virker faktisk enklere. Dessuten kan fryseren brukes til mer enn glykol. Humle feks..
 
Absorpsjonskjølere er faktisk superenkle. En sammenhengende greie med en kald og en varm del. Ingen leamikk. Trenger bare littegrann strøm til varmeelementet. Enklere hvis det ikke er innlagt vann i bryggeriet.
 
Nei, absorpsjonskjølere er fex brukt i hyttekjøleskap (sånne som går på propan), ikke det samme som peliterelement.

De var vanlige før, har null motor/kompressor, og selv om jeg ikke skal prøve meg på å forklare hvordan de funker, så stemmer det at de er enkle.

Var vel faktisk Einstein som hadde patentet
 
Et par kjappe søk på ebay og internettet kom opp uten resultat. Link til et relevant produkt?
 
Forsøk campingmiljøet. Brukes i bobil, caravan, båt og hytter. Gjerne med kombidrift med gass og 12V
 
For min setup virker dette veldig styrete. Det er neppe tilfeldig at de store bryggeriene holder seg til glykolkjøling. Det er temmelig driftssikkert og energiøkonomisk. Jeg ser for meg at disse kjøleelementene kan bli dyre, kompliserte og vanskelige å holde rent. Jeg liker tanken på å kunne spyle alt rent.:)
 
Søk på ''peltier element'' ebay, så leser du kjapt på wikipedia hvordan disse virker. Vet folk bruker dette på mindre plastgjæringskar, så må vel fungere i større format og ;)
 
For min setup virker dette veldig styrete. Det er neppe tilfeldig at de store bryggeriene holder seg til glykolkjøling. Det er temmelig driftssikkert og energiøkonomisk. Jeg ser for meg at disse kjøleelementene kan bli dyre, kompliserte og vanskelige å holde rent. Jeg liker tanken på å kunne spyle alt rent.:)
Tror det er gull verdt med glykolkjøling.
 
Da blir utfordringen bare å finne 60-70 meter kobberrør uten å ruinere seg selv.:)
 
Tilbake
Topp