1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Gjæringskar av varmtvannsbereder

En tråd i 'Utstyr' startet av Bård, 27 Jan 2014.

1. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gamlebyen: kaldt vann, varme hjerter.

TorsteinO og Forvirret liker dette.
  2. TorsteinO

TorsteinO
    Expand Collapse
    Registrert bruker

<3 Gamle Oslo <3

(Minus bjørvika og det rasket der, det teller ikke lenger)

3. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Cornylokk der elementet sto.

Vedlagte filer:

arefsahl og borander liker dette.
  4. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lokk som er skårer ut av toppen på en bereder

Vedlagte filer:

5. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hullet vi ser her er 30% større enn hullet lokket skal tette. Lokket skal altså tres nedi, og tettes fra undersiden.

Dersom cornylokket ikke blir tett (noe jeg er litt usikker på) kommer jeg til å prøve en liknende løsning som over, bare i et litt mindre format. Det er heller ingen ulempe at jeg da vil få en ny avtappingskran som ligger godt over gjærkaka

Vedlagte filer:

6. borander

borander
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lyst til å prøve noe slikt selv, følger med i spenning!

7. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fordelen med disse løsningene er jo at de er tilnærmet gratis, og samtidig er det helt minimalt med sveising involvert. Det er bare selve festeboltene til lokket som må sveises fast, med mindre noen her har en bedre ide. Noen har foreslått haspelåser av denne typen: http://www.havgapet.com/uploads/monthly_08_2012/post-160-0-77070900-1344429666.jpg
    Men de løfter ikke, de bare trekker. Kunne sikkert poppet fast noe slikt dersom det bare funker..

8. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Det enkleste er vel kanskje å feste det på samme måte som vanlige mannhull? Kanskje du kan finne en pakning for mannhull som passer også.

jonnyreinsberg liker dette.
  9. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nå må jeg innrømme at min mannhullkompetanse ligger litt under snittet (heldigvis?), så et eksempel på ovennevnte hadde vært supert!

10. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Googlet og fant. Heldigvis ingen fysiologiske eksempler.
    Det jeg ser er at er fleste har bolt og mutter. Dette krever at jeg får sveiset på en flens, noe som er lite aktuelt. Andre har fastsveiset bolter i toppen og krever således et veldig stivt lokk, samt at hele berederen må flyttes til sveiseverksted.

11. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Tror du skal klare deg uten sveising. Lokket trenger jo ikke å strammes så mye så lenge pakningen er bra. Blir det trykk i tanken så tetter lokket enda mer av seg selv.

2014-10-16 11.02.11.jpg

12. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For en nydelig tegning! Det er mye som skal inn på det lokket, så 2 vognbolter er vel et minimum med denne løsningen. Men enkel, sveisefri og pen. Takk skal du ha! Hadde ikke klart å tenke ut den selv.

Vedlagte filer:

13. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Såpass med utstyr ja! Da blir det nok litt verre ja. Du kan eventuelt ha coilen utenpå tanken, slik Protto gjør med konen sin.

14. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

...er det lov å si..? ;)

protto og Bjarte H liker dette.
  15. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Konen til Protto er nok svært forståelsesfull.

protto liker dette.
  16. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forøvrig er der nok best, hygienemessig, å ha kjølingen på utsiden av tanken, men det vil bli atskillige (kostbare) metre med rør som skal til i såfall..

17. protto

protto
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja det er ho. Men blir ho litt heit, surrar eg eit rustfritt røyr, litt stramt rundt rett over beina, og sirkulerar kaldt vatn gjennom. Då blir ho kald og roleg...

TorsteinO, Hannaas og Bjarte H liker dette.
  18. protto

protto
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Eg brukar ein slik: http://www.ebay.com/itm/316-316L-SS...278?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f07664a6

Sirkulerar kaldt vatn fra ein tappelinjekjølar. Vart overraska over effekten. Kjølet ned til 15 grader under romtemperatur, med 100L øl i tanken. Det tar vel bortimot eit par døgn fra 18-20 og ned til 4-5.
    Har berre brukt den på to brygg, så er ikkje heilt stø på tidene, men effektivt var det.

Skal bygge inn ein innline varmar med eiga pumpe og sjekkventilar for varming. Har ikkje hatt behov for varme på dei to brygga i sommar med dette opplegget.
    Tenkte kansje å bruke ein universal motorvarmar, berekna for å montere inn i kjølevasslangane som varmeelement. Men er ikkje sikker på kva effekt det er på dei. Må forske litt på det.

19. Bård

Bård
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Se der ja lekkert med rustfritt, men ink frakt blir meterprisen omtrent den samme som meterprisen på en 25m 10mm kobberrør på biltema, så lite å hente sånn rent pengemessig. Hordan er det å jobbe med de rørene der?

20. protto

protto
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dei er stive som faen. Mykje lettare med kopar.

Kveilen er litt større enn diameteren på vvb så den må reduserast litt. Eg har eit valseverk til det.

Ørnegård liker dette.

Del denne siden