Gjæringskar av varmtvannsbereder

Lokk som er skårer ut av toppen på en bereder
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1413410331619.jpg
    uploadfromtaptalk1413410331619.jpg
    90,4 KB · Sett: 334
Hullet vi ser her er 30% større enn hullet lokket skal tette. Lokket skal altså tres nedi, og tettes fra undersiden.

Dersom cornylokket ikke blir tett (noe jeg er litt usikker på) kommer jeg til å prøve en liknende løsning som over, bare i et litt mindre format. Det er heller ingen ulempe at jeg da vil få en ny avtappingskran som ligger godt over gjærkaka
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1413410382094.jpg
    uploadfromtaptalk1413410382094.jpg
    99,7 KB · Sett: 249
Nå må jeg innrømme at min mannhullkompetanse ligger litt under snittet (heldigvis?), så et eksempel på ovennevnte hadde vært supert!
 
Googlet og fant. Heldigvis ingen fysiologiske eksempler.
Det jeg ser er at er fleste har bolt og mutter. Dette krever at jeg får sveiset på en flens, noe som er lite aktuelt. Andre har fastsveiset bolter i toppen og krever således et veldig stivt lokk, samt at hele berederen må flyttes til sveiseverksted.
 
For en nydelig tegning! Det er mye som skal inn på det lokket, så 2 vognbolter er vel et minimum med denne løsningen. Men enkel, sveisefri og pen. Takk skal du ha! Hadde ikke klart å tenke ut den selv.
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1413466575641.jpg
    uploadfromtaptalk1413466575641.jpg
    51,4 KB · Sett: 237
Såpass med utstyr ja! Da blir det nok litt verre ja. Du kan eventuelt ha coilen utenpå tanken, slik Protto gjør med konen sin.
 
Forøvrig er der nok best, hygienemessig, å ha kjølingen på utsiden av tanken, men det vil bli atskillige (kostbare) metre med rør som skal til i såfall..
 
Forøvrig er der nok best, hygienemessig, å ha kjølingen på utsiden av tanken, men det vil bli atskillige (kostbare) metre med rør som skal til i såfall..

Eg brukar ein slik: http://www.ebay.com/itm/316-316L-SS...278?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f07664a6

Sirkulerar kaldt vatn fra ein tappelinjekjølar. Vart overraska over effekten. Kjølet ned til 15 grader under romtemperatur, med 100L øl i tanken. Det tar vel bortimot eit par døgn fra 18-20 og ned til 4-5.
Har berre brukt den på to brygg, så er ikkje heilt stø på tidene, men effektivt var det.

Skal bygge inn ein innline varmar med eiga pumpe og sjekkventilar for varming. Har ikkje hatt behov for varme på dei to brygga i sommar med dette opplegget.
Tenkte kansje å bruke ein universal motorvarmar, berekna for å montere inn i kjølevasslangane som varmeelement. Men er ikkje sikker på kva effekt det er på dei. Må forske litt på det.
 
Eg brukar ein slik: http://www.ebay.com/itm/316-316L-SS...278?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item45f07664a6

Sirkulerar kaldt vatn fra ein tappelinjekjølar. Vart overraska over effekten. Kjølet ned til 15 grader under romtemperatur, med 100L øl i tanken. Det tar vel bortimot eit par døgn fra 18-20 og ned til 4-5.
Har berre brukt den på to brygg, så er ikkje heilt stø på tidene, men effektivt var det.

Skal bygge inn ein innline varmar med eiga pumpe og sjekkventilar for varming. Har ikkje hatt behov for varme på dei to brygga i sommar med dette opplegget.
Tenkte kansje å bruke ein universal motorvarmar, berekna for å montere inn i kjølevasslangane som varmeelement. Men er ikkje sikker på kva effekt det er på dei. Må forske litt på det.



Se der ja lekkert med rustfritt, men ink frakt blir meterprisen omtrent den samme som meterprisen på en 25m 10mm kobberrør på biltema, så lite å hente sånn rent pengemessig. Hordan er det å jobbe med de rørene der?
 
Dei er stive som faen. Mykje lettare med kopar.

Kveilen er litt større enn diameteren på vvb så den må reduserast litt. Eg har eit valseverk til det.
 
Tilbake
Topp