Lær meg min BB30 v.3 å kjenne

Jeg har nylig byttet ut min Brewster med en BB30 v.3 og er rimelig klar for å teste den ut. Gleder meg som et lite barn på julaften. Tenker jeg skal kjøre gjennom en runde med kun vann og litt såpe for å klargjøre den.

Spørsmål:
1. Modding
Hva må og bør gjøres med min nye BB30? Jeg har lest mange av BB30 trådene her og får et inntrykk av at flere sliter med lav OG, utbytte, volum og andre diverse ting. Flere har modda BB30, men gjelder dette også versjon 3? Krana bør vel byttes ut og kanskje malttønna bør heves, noe mer?

2. Anbefaling på all-grain-kitt
Jeg tenkte jeg skulle gjøre det så enkelt som mulig på de første batchene, og går derfor for ferdig sett/kit
Er det noen som har anbefalinger her, kit som egner seg for BB30?

3. BB30 bryggeinstruks
Noen som har en enkel oppskrift/plan på mengde vann, temperatur/effekt osv. Alt man må gjennom i løpet av brygginga.
 
1. Du trenger ikke modde noe for å få ok utbytte. Generelt så gjelder det samme for BB, Bratberg, Speidel og lignende.
Jevn kverning, men det hjelper de deg med i bryggebutikken, bare si hva du skal brygge på.
Sørg for riktig temperatur. Rør i mesken innimellom, 2-3 ganger. Sirkuler manuelt eller med pumpe. Ta mash out, som betyr å heve temperaturen i mesken til 78 grader, hold den der i 10 min, sirkuler.

Med sirkulering mener jeg å tappe ut fra krana og helse forsiktig over maltsenga. Det hjelper både på å få en klar vørter men også på jevn temperatur. Ved å røre sikrer du at det ikke blir kanaler i mesken.

Etter hva jeg har lest, er maltrøret allerede hevet på gen 3.

2. Allgrain sett fra bryggebutikkene passer fint til BB30 så fremt de er for 23-25 liter. Både bryggeland og brygg selv har bra sett. Det samme gjelder nok øvrige butikker ellers i landet også.
 
Bare en liten kommentar til en ellers god forklaring. Bruksanvisningen til BB30 hevder sirkulering på 78 grader i minst 60 minutter. Vet ikke om det er nødvendig men det står så.
 
Bare en liten kommentar til en ellers god forklaring. Bruksanvisningen til BB30 hevder sirkulering på 78 grader i minst 60 minutter. Vet ikke om det er nødvendig men det står så.
Vi har droppa det helt... Skjønner ikke greia.

Ang modding. Gardena koblinger på kjøleren er deilig! Vært mye vann på parketten med slangeklemmer.

Ett liggeunderlag spent rundt utsiden under mesking gjør også underverker!
 
Jeg ser mange erfarer at 10 min på 78 grader er nok, men kan økning til 60 min bidra til å sikre ønket OG om f.eks. selve meskinga ikke var helt tifredsstillende? Det må være en grunn til at BB anbefaler dette.
 
Som jeg også har nevnt i andre tråder, så merket jeg en betydelig forskjell i effektivitet når jeg gikk for en time på ca. 78 grader, fremfor 10 min. På På mine to første BB30 brygg gjorde jeg ikke det, og lå på rundt 60%. Men mitt siste, og tredje brygg tok jeg meg den timen ekstra, og da endte effektiviteten på over 70%. Kan for all del være tilfeldigheter. Siste brygget med var også første gang jeg brukte et sett fra Ølbrygging.no (som fulgte med BB30).
 
Korte kommentarer til punkt 1 Modding. Ser ingen grunn til å bytte ut krana, den er god nok så lenge den slipper å få altfor mye trub av humlerester. Maltrøret er som nevnt hevet på v3, men kan heves ytterligere hvis ønskelig. Bare å skru inn vanlige maskinskruer M5 eller M6 (får ikke sjekka, har solgt min...).
 
Som jeg også har nevnt i andre tråder, så merket jeg en betydelig forskjell i effektivitet når jeg gikk for en time på ca. 78 grader, fremfor 10 min. På På mine to første BB30 brygg gjorde jeg ikke det, og lå på rundt 60%. Men mitt siste, og tredje brygg tok jeg meg den timen ekstra, og da endte effektiviteten på over 70%. Kan for all del være tilfeldigheter. Siste brygget med var også første gang jeg brukte et sett fra Ølbrygging.no (som fulgte med BB30).
Jeg også, men jeg gjorde flere endringer slik at økning i effektivitet nødvendigvis ikke skyldes lang utmesking på 78 grader. Kommer likevel til å fortsette med 60 min på78 grader til hypotesen er motbevist med prøvning.
 
I et utstyr der temperaturen ikke senkes etter mesking er hele meningen med utmesk uaktuell.
På de 60 minuttene du bruker på dette kunne du ha tatt en titt på teorien rundt mesking. Men for all del, det er ikke min fritid du bruker


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg trodde poenget med utmesk var blant annet å stopppe enzymaktiviteten, men primært er hensikten å øke viskositeten i vørteren slik at man får skylt den ut av malten på en mer effektiv måte. Jeg så for meg at at man må regne med å bruke litt tid når man skal få varmet opp hele maltrøret med innhold til 78 grader. Men jeg har på ingen måte mye erfaring med brygging, men jeg registrerte nå som nevnt en tydelig endring i utbyttet, noe som kan ha vært andre tilfeldigheter for all del.
 
Slik jeg har forstått det, skal ikke sirkuleringen på 78 grader fungere bare som en utmesk. den skal også erstatte skyllingen i en "fly sparge". Det vil si trekke ut mer av sukkeret. Når man tømmer over varmt vann i silkaret til slutt, er det bare for å vaske ut mer av den vørteren som ennå ligger i mesken. Tror det er mange som har misforstått prosessen her. Jeg har foretatt SG-målinger underveis i prosessen for å undersøke hvordan den påvirker effektiviteten, og har observert at SG øker helt fram til 60 minutter. Jeg har da først mesket uten sirkulering. Jeg ser for meg at man ikke behøver sirkulere like lenge på 78 grader hvis man kjører kontinuerlig sirkulering gjennom hele prosessen.
 
Tilbake
Topp