Første brygg. IPA fra Europris

Hei, nå har jeg også blitt bitt av basillen. Tenkte jeg bare skulle si noe ord. Holder til i Snertingdal. Har nå satt mitt første brygg. Startet med det grunnleggende. Kjøpte L.K Haaland; captains ipa på Europris. Maltekstrakt i pose som man skulle blande i varmt/kokt vann og tilsatte mer vann, deretter gjær. Humlepellets fulgte med, dette skulle tilsettes etter noen dager. Var innom en butikk i oslo og kjøpte starsan og div. utstyr. Nå er alt tappet over på flasker og den 24.desember har det stått lenge nok til å sette seg og klarne:)... Gleder meg!!... Neste brygg blir nok et all-grain brygg.. men må da ha litt mer utsyr:)..

Er det noen som har prøvd dette øllet? Hvordan ble det?
Kommer tilbakemelding når jeg har fått smakt på det.
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Velkommen. Ingenting i veien med ekstraktbrygging, og om du trives med det er det bare å fortsette med det. Men kjøp gjerne ekstraktsett i en bryggeforretning, slik at du kan få fersk og riktig lagretgjær og spraymalt. Det har vært en del europris sett hvor mye av spraymalten (tørket malt) er erstattet med sukker eller andre ting. Men jeg kjenner jeg ikke dette settet. kan bli spennende å høre hvordan det gikk. Hva koster et slikt sett?
Kan være lurt å kjøpe en US05 tørrgjær og bruke den i stedet.
 
Takk for svar. Prisen var rundt 400 kr. Er ikke helt sikker for jeg kjøpte en del utstyr i tillegg. Jeg er helt enig i jeg kanskje skulle kjøpe fra en bryggeforretning, men du skjønner jeg hadde det litt travelt med å få kommet i gang.:). Skal teste en mer omfattende oppskrift neste gang. Kjøpte nemlig boka "Ølbrygging fra hånd til munn" av Horne/Eik og lest en del i den. Da måtte jeg bare starte et sted, og det er meg bekjent ingen rene bryggerf0retninger rundt mjøsbyene ... enda.
 
bare å kjøre på. begynte med et europris sett som mitt første jeg også.
Det ble gjort alle feiene som kunne gjøres på det og det ble etter min mening udrikkelig.
Men bryggekameraten min drakk det opp og syntes det var helt innenfor.
Lærte mye på den bryggekvelden det. Og lært mye etter.
Et sted må man begynne.

Velkommen skal du være og lykke til.
 
Begynte selv med et ekstrakt-sett fra bryggselv. Av den sirup typen. Ble helt grei lager/pils, men ikke noe å skryte av. Fant forresten ut at det sette vi kjøpte på Bryggselv, også selges på europris til samme eller rimeligere pris enn hos Bryggselv. Hadde også spart noen kroner i frakt. Men pytt pytt. Anbefaler å kjøpe ordentlig gjær, det er etter min menig alt for lite det som følger med i sette.
 
Eneste feilen jeg ser er at du planlegger på vente helt til jul med å smake. Sikkert lurt om du ønsker å ha noe igjen til romjulen, men ellers er jo IPA ferskvare. Og om du karbonerer i romtemperatur eller varmere er karboneringen unnagjort på en liten uke.

Noe av moroa er jo å følge med på hvordan ølet utvikler seg. Og venter du til jul er jeg redd du går glipp av mye. Ikke at den ikke vil være fortsatt god til jul, men den kan fort vekk være snadder etter bare en uke.

Jeg ville definitivt satt en flaske til kjøling etter en uke og smakt. Og så kan du jo smake deg fram helt til jul og håpe det er noen flasker igjen til romjulen :)
 
Er denne typen maltekstrakt ferdig humlet (sett bort ifra tørrhumlingen i løpet av gjæringen)? Tenker på bitterhet og smak fra humlen...
 
KjetilG: Lærer av feil:)..
JonAn: Ser at gjær er noe mange ser på som den delen av ferdigsett som er dårligst. Skal kjøre all-grain neste gang:)..
Ørnegård: godt tips.. setter en øl i kjøleskapet i dag. Har stått på flaske i 8 dager i dag. Må jo få med utviklingen:). Er ipa veldig bittert? Har jo ikke smakt veldig mye spennende øl enda, men kjøpte ei flaske med ett eller annet fra Nøgne Ø tidligere i sommer. Himmel så god!!
HåvardF: Det var hvertfall bare med ei pakke med humlepellets i pakka.
 
Åpnet en øl i går. Veldig fin farge og skum, og ganske klar. Men var veldig (!) bitter, og jeg ble ikke helt overbevist av den ølen. Tipper jeg synes den blir bedre med litt mer lagring. Må nok lage bokk eller bayer neste gang tenker jeg. Får kjøpe et startersett på bryggselv.no med kasserolle og vørterkjøler så kan jeg brygge allgrain, hvertfall biab, har mer tro på at det blir bedre enn ekstrakt.
 
Bjynne med en ipa uten og ha smakt dem før er ikke helt bra ;p har funne ut det er mange som sliter med bittre øl. Derfor så sier jeg til alle som spør meg hjemme at det beste er og dra på polet å prøve mange forsjellige typer så brygge en lignende type som første batch. Starter du med noe du aldrig har smakt før har du ingen ting og sammenlinge deg på.
 
Bare gode ting å si om ekstraktsett her. Har satt en del batcher og resultatet er alltid på linje med tilsvarende øl fra all-grain/polet. Har ikke prøvd settet du nevner men IPAs skal jo være temmelig bitre (selv om masse aroma pleier å dempe den brodden en smule), så du har sikkert bare valgt et øl som ikke faller i smak.

Fordelen med AG er først og fremst at det blir lettere å eksperimentere litt, og at det koster noe mindre når du ser bort fra oppstartskostnadene (som ikke trenger være så store).

Sett for all del i gang med all grain, det er gøy å lage ordentlig øl fra bunnen av, men ikke avskriv ekstrakt som skvip. Det er absolutt verdt å vurdere når bryggedagen skjærer seg fordi du ikke har råvarer/tid/ork til AG. En av de mørkere 1.8kg-boksene fra europris + 1.5kg flytende (lys) maltekstrakt fra en bryggebutikk passer deg kanskje bedre? Min favoritt er Brewmart Czech Pilsner, men jeg husker ikke hvor bitter den blir.
 
Sist redigert:
Fikk en kompis til å smake på IPA`n i helga, og han har smakt IPA tidligere bl.a på lillehammer mikrobryggeri. Og han syntes øllet var godt, (og sterkt) og smakte slik det skal gjøre. Kjempemorro!.
 
Det er mange som må ha litt tid på å "tilvenne" seg IPA. Da jeg startet å brygge med en kompis så brygget jeg en IPA.
Jeg syntes det var topp, kompisen sa "dette er ikke noe øl for meg" og i dag etter x antall brygg sier han "IPA er klart favoritten"
:)
 
Fikk en kompis til å smake på IPA`n i helga, og han har smakt IPA tidligere bl.a på lillehammer mikrobryggeri. Og han syntes øllet var godt, (og sterkt) og smakte slik det skal gjøre. Kjempemorro!.
Humle er sånn som vikser på deg. Når vi startet å brygge kjøpte vi en Vestkyst IPA kra Kinn for å se hva det var. Vi bestemte oss der og da for at vi aldri skulle aldri brygge noe slikt. Nå klarer vi ikke brygge det bittert nok! :)
 
Humle er sånn som vikser på deg. Når vi startet å brygge kjøpte vi en Vestkyst IPA kra Kinn for å se hva det var. Vi bestemte oss der og da for at vi aldri skulle aldri brygge noe slikt. Nå klarer vi ikke brygge det bittert nok! :)
Fandenivoldsk sykdom dette. Men jeg aner av ringrevene her at en på en punkt blir mett på psychohumlet øl og fortsetter med mer balanserte og mørkere kraftig maltete øltyper. Omtrent som å gå fra kawasaki til harley.
 
:) Alt til sin tid tenker jeg. Vi brygger også mindre humlede ales som det er mulig å drikke mer enn bare én av ... Blir jo litt tunge disse humlebombene fordi de må ha en del sødme til å balansere mot bitterheten. Har ennp tilgode å brygge en lett (4-5 %) versjon av f.eks. two captains og humle den som orginalen. Vet ikke om det hadde blitt helt udrikkelig ...
 
nehh. er det en fra nabobygda her artig. halvt snertingdøl selv.
IPA er nok noe å venne seg til, personlig så hopper jeg gladlig over.
kjøper ofte kit på europris jeg, bytter bare ut gjær og modifiserer litt.
men allgrain er det morsomste, tidkrevende og men ofte best.
 
Takker for svar:). Veldig morro at det er et aktivt forum med masse flinke og engasjerte bryggere.
Nå skal jeg bestille meg en 36l kjele med kran, også skal jeg få laget en spiralkjøler. Bør jeg også lage meg et meskekar av en kjøleboks eller er dette mer aktuellt ved større volum? Trenger ikke mer en 25 liter ferdig produkt i slengen uansett.. takker på forhånd for svar:)
 
Tilbake
Topp