Utmesk BB60

Hei,

Er utmesk noe man alltid bør gjøre? Isåfall hvordan gjøres det mest effektivt på BB60.
Idag følger jeg bruksanvisningen, og der nevnes ikke dette overhode.

Siste batch - 2x bryggesett á 25l med Brewolutions trappist trippel med mesketemp 65c, mesket jeg i 90 min. Startet på i underkant av 67c og mot slutten lå det på 65c. Jeg rørte 3 ganger underveis, og ellers tappet jeg av 2-3 liter hvert 8 min og helte over (sirkulering). Til slutt skylte jeg med ca. 43l skyllevann som holdt 79c. Det gikk like mye skyllevann inn som vørter ut til kar. Malten stod hele tiden under vannoverflaten slik som bruksanvisningen sier, og jeg stoppet da jeg hadde 60l til oppkok.

1. Gikk dette for fort, ettersom skylleprosessen var over på maks 40 min? Bruksanvisningen sier 90 minutter skylling, men jeg klarer liksom ikke tappe noe tregere.
2. Kan det være at mye av sukkeret blandet seg med skyllevannet og ble igjen i BB60 etter at mine 60l til oppkok var tappet? Jeg hadde noen liter igjen som følge av for mye skyllevann, noe som kanskje ikke er optimalt?
3. Er det et poeng å avslutte meskingen med å øke temperaturen på BB60 til 79c i 10 min. før jeg starter skyllingen? Må jeg isåfall hele tiden røre? Malten ligger jo som et lokk over varmeapparatet.
4. Er det andre metoder jeg heller bør bruke? Har lest om partiskylling osv. men blir ikke klok da det er mye for og imot.

Resulatet på trappist trippel ble OG 1054, mot oppskriftens OG 1070 :(

Hilsen en som desperat ønsker bedre meskeeffektivitet.
 
Sist redigert:
Eg pleier alltid å heve tempen på mesken til 77/78 gr før eg startar skylling. Brukar eitt av elementa og resirkulerer kontinuerleg under temperaturhevinga. Skyllevatnet har eg ofte høgare enn 80 gr då tempen går ein del ned under skyllinga. Har eit termometer i under heile skylleprosessen og passar på at tempen er cca 77 gr heile tida (justerer temp og mengde på skyllevatnet). Utbyttet mitt pleier å ligge mellom 70 og 75%
 
Takk for tips. Da skal jeg kjøre en utmesk på samme måte som deg i morgen :) Tror du det kan hjelpe med en sirkulasjonspumpe, eller er den manuelle tappe-av-og-helle-over-teknikken god nok?
 
Pumpe vil nok vere til hjelp. Berre pass på at du ikkje har for stor flow, kan fort bli stuck mash. Eg sirkulerer manuelt. Tar tid, men eg likar litt den kontrollen eg føler eg får.
 
Hei!
Her er en kort innføring på hvordan vi mesker/skyller. Har brygget 20 Bather med denne fremgangsmåten, og ligger nå ganske stabilt på 80% (+-2%)

- Fyller BB med ca. 30-35L vann (så mye vann som mulig)
-Varmer dette opp til ca.70grader
-Heller i kornet og temperaturen detter til 67g
-rører godt første 5min
-etter ca 10min etter at korn er tilsatt, starter jeg sirkulering med pumpen. Åpner ventilen ut fra gryta ca 1/3 åpen. Har du for mye flow, tetter du silbunnen.
-etter pumpen er startet rører jeg ikke mer.
-når tiden er inne for skylling, har jeg en egen gryte med 40L vann som holder 80c. Har koblet til en silikonslange på denne som jeg skyller gjennom til jeg når ønsket preboil volum
- Selve skyllingen tar ikke mer en 15-20min.
 
Et råd jeg har fulgt for å øke effektiviteten på BB, er å passe på at en også sirkulerer med vannet/vørteren utenfor det indre karet, - ellers vil en miste temmelig mye av meske-volumet.
 
Hei!
Her er en kort innføring på hvordan vi mesker/skyller. Har brygget 20 Bather med denne fremgangsmåten, og ligger nå ganske stabilt på 80% (+-2%)

- Fyller BB med ca. 30-35L vann (så mye vann som mulig)
-Varmer dette opp til ca.70grader
-Heller i kornet og temperaturen detter til 67g
-rører godt første 5min
-etter ca 10min etter at korn er tilsatt, starter jeg sirkulering med pumpen. Åpner ventilen ut fra gryta ca 1/3 åpen. Har du for mye flow, tetter du silbunnen.
-etter pumpen er startet rører jeg ikke mer.
-når tiden er inne for skylling, har jeg en egen gryte med 40L vann som holder 80c. Har koblet til en silikonslange på denne som jeg skyller gjennom til jeg når ønsket preboil volum
- Selve skyllingen tar ikke mer en 15-20min.

Hei,

Det er omtrent akkurat slik jeg gjør det, bortsett fra at jeg ikke har sirkulasjonspumpe og sirkulerer manuelt, i tillegg rører jeg 3 ganger under meskingen. Så om jeg slutter å røre og kjøper en sirkulasjonspumpe, bør også jeg komme opp på 80%.
Dere kjører altså ikke utmesk, men går rett på skylling etter meskingen?
 
Hei,

Det er omtrent akkurat slik jeg gjør det, bortsett fra at jeg ikke har sirkulasjonspumpe og sirkulerer manuelt, i tillegg rører jeg 3 ganger under meskingen. Så om jeg slutter å røre og kjøper en sirkulasjonspumpe, bør også jeg komme opp på 80%.
Dere kjører altså ikke utmesk, men går rett på skylling etter meskingen?
Har kjørt utmesk et par ganger uten noe merkbart resultat. Vi har fått bedre utbytte etter at vi startet med sirkulasjonspumpe.
Har også hørt at de forskjellige leverandørene av malt vil gi forskjellige resultat på utbytte..
 
I linken under står det mye bra. Det er ikke nødvendig å kjøpe pumpe til BB60, selv fikk jeg et utbytte på 85% ved forrige brygg og det bør ikke være problem å ligge mellom 75-80%.

http://forum.norbrygg.no/threads/oppstarts-tips-til-beer-brew-60.22865/

Ellers kan jeg tipse deg mer senere, men akkurat nå er det leggetid ;)

Jeg kjørte et nytt brygg idag :) Denne gangen gjorde jeg et par nye grep. Rørte kraftig første 5 minuttene av meskingen, deretter kun én gang til (midtveis). Etter omrøring sirkulerte jeg manuelt i 10 min med varmeelementet påskrudd, slo elementet av igjen og lot mesken deretter stå tiden ut. Da 90 min var nådd, satte jeg effektregulatoren på 100% og sirkulerte igjen manuelt til jeg hadde nådd ca. 75c i vørter. Skyllevannet holdt 81c.

Fikk denne gangen OG 1051 mot oppskriftens 1053, og er svært fornøyd :D Takk for alle tips :D Jeg innbiller meg at utmesken gjorde en hel del.
 
Sist redigert:
Jeg kjørte et nytt brygg idag :) Denne gangen gjorde jeg et par nye grep. Rørte kraftig første 5 minuttene av meskingen, deretter kun én gang til (midtveis). Etter omrøring sirkulerte jeg manuelt i 10 min med varmeelementet påskrudd, slo elementet av igjen og lot mesken deretter stå tiden ut. Da 90 min var nådd, satte jeg effektregulatoren på 100% og sirkulerte igjen manuelt til jeg hadde nådd ca. 75c i vørter. Skyllevannet holdt 81c.

Fikk denne gangen OG 1051 mot oppskriftens 1053, og er svært fornøyd :D Takk for alle tips :D Jeg innbiller meg at utmesken gjorde en hel del.
Flott! :)

Utmesken har nok hatt mye å si for den positive OG'en. Det eneste jeg stusser på, og som jeg vil tipse deg om, er at du må være forsiktig med å meske med en temperatur høyere enn 78 grader. Meskin som pågår under lang tid over 78 grader gjør at du henter ut stoffer som gir bismak til ølet. Da tenker jeg på temperaturen i maltsengen, ikke skyllevannet.

Ellers virker det som at du har funnet en oppskrift som duger bra, ikke veldig ulik min egen. Nå må du bare videreutvikle denne i din egen retning, samt huske å dele fremtidige og geniale løsninger ;)
 
Sist redigert:
Hei,

Er utmesk noe man alltid bør gjøre? Isåfall hvordan gjøres det mest effektivt på BB60.
Idag følger jeg bruksanvisningen, og der nevnes ikke dette overhode.

Siste batch - 2x bryggesett á 25l med Brewolutions trappist trippel med mesketemp 65c, mesket jeg i 90 min. Startet på i underkant av 67c og mot slutten lå det på 65c. Jeg rørte 3 ganger underveis, og ellers tappet jeg av 2-3 liter hvert 8 min og helte over (sirkulering). Til slutt skylte jeg med ca. 43l skyllevann som holdt 79c. Det gikk like mye skyllevann inn som vørter ut til kar. Malten stod hele tiden under vannoverflaten slik som bruksanvisningen sier, og jeg stoppet da jeg hadde 60l til oppkok.

1. Gikk dette for fort, ettersom skylleprosessen var over på maks 40 min? Bruksanvisningen sier 90 minutter skylling, men jeg klarer liksom ikke tappe noe tregere.
2. Kan det være at mye av sukkeret blandet seg med skyllevannet og ble igjen i BB60 etter at mine 60l til oppkok var tappet? Jeg hadde noen liter igjen som følge av for mye skyllevann, noe som kanskje ikke er optimalt?
3. Er det et poeng å avslutte meskingen med å øke temperaturen på BB60 til 79c i 10 min. før jeg starter skyllingen? Må jeg isåfall hele tiden røre? Malten ligger jo som et lokk over varmeapparatet.
4. Er det andre metoder jeg heller bør bruke? Har lest om partiskylling osv. men blir ikke klok da det er mye for og imot.

Resulatet på trappist trippel ble OG 1054, mot oppskriftens OG 1070 :(

Hilsen en som desperat ønsker bedre meskeeffektivitet.

60 liter på 40min høres ut som veldig rask avtapping, det er jo 1.5l i minuttet! Her har du nok gått glipp av en del sukker. Bruk et litermål og mål volum du tapper ut over et minutt for å finne en ca. rate. Etter Ølbrygging sin anbefaling bør du ligge på 0.66l/min. Et problem jeg har hatt dog er at partikler stadig vekk tetter kranen når den har liten åpning.

Og så er det viktig at det ikke dannes kanaler i maltsenga under skyllingen.
 
Sist redigert:
Flott! :)

Utmesken har nok hatt mye å si for den positive OG'en. Det eneste jeg stusser på, og som jeg vil tipse deg om, er at du må være forsiktig med å meske med en temperatur høyere enn 78 grader. Meskin som pågår under lang tid over 78 grader gjør at du henter ut stoffer som gir bismak til ølet. Da tenker jeg på temperaturen i maltsengen, ikke skyllevannet.

Ellers virker det som at du har funnet en oppskrift som duger bra, ikke veldig ulik min egen. Nå må du bare videreutvikle denne i din egen retning, samt huske å dele fremtidige og geniale løsninger ;)
Ja, jeg tror utmesk har gjort mye. Men funderer litt på om utmesken også kan ha dratt med seg ugjærbart sukker? Ingenting er vel avgjort før jeg har FG, men utmesk fra 66c-75c på 10 min må vel være innenfor? Jeg har troen :) Treffer jeg FG, vil jeg ha utbytte ca 85% (iflg. beersmith).

Skal selvsagt dele all info dersom jeg kommer opp med noe nytt og/eller genialt ;)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp