Nybegynnerspørsmål rundt hydrometer, OG, SG, FG osv

Jeg skal snart sette min første batch med hveteøl. Ingrediensene og dunkene er klare, men det som ikke er klart er hvordan jeg skal bruke dette hydrometeret (som jeg forøvrig har kjøpt på Europris sammen med et måleglass på 100ml).

Har jeg forstått det riktig at jeg skal la ølet gjære ferdig før jeg måler med hydrometeret? På hydrometeret er det også markert at mellom 1000 og 1006 skal man flaske det. Er det korrekt at man skal da tilsette sukkerlake, røre rundt og måle på nytt til man da har en blanding som ligger mellom 1000 og 1006 for så å ha det over på flaske? Jeg har forøvrig ikke noen tapp på dunkene mine, så jeg må i tilfelle åpne for å få ut nok øl til å ha i måleglasset. Er dette ok?

Hvor mye øl skal jeg ha i måleglasset når jeg skal måle, og finnes det noen grei formel jeg kan bruke så jeg vet hvor mye sukkerlake jeg skal tilsette om den f.eks måler 1050? Og hva er OG, SG og FG jeg ser nevnt på forumet? Er dette disse måletallene?

Sorry for mine übernybegynnerspørsmål, men alle må jo starte en gang sant?
 
Jeg vil kaste det hygrometeret du har, så kjøpe et som er for vin, det som ikke har annet enn gradering.
Når du brygger har du vørt ferdi til gjæring i måleglasse så vekten flyter, snurrer den rundt så luftbobler ikke henger på den og løfter det i glasset slik at du får feil tall, leser så av og du har da OG. kast vørten i måleglasset, ellers forurenser du vørten.

La stå i to uker under 18 grader så er ølet vanligvis utgjæret, for å skjekke kan du måle igjen, det er FG, SG er imellom disse målinger,
da er det viktig å ikke forurense ølet.

Kom tilbake etter vert som det går fremover.

Jeg går utfra at det ikke er ølsett du snakker om her.

så kan du tilsette sukker, 6-9 gram pr. liter og ha det på flasker
 
For å få riktig OG bør hydrometeret kalibreres i rent vann som holder 20 grader. Har enda ikke prøvd et som viser 100%, som regel er aviket +2 eller -2. Dette må legges til eller trekkes fra for å få riktig OG / FG.
 
jeg har 2 hygrometer, ett tysk et til 200,- og det samme fra europris. begge to fungerer helt ok, selv om europris-varianten er kortere, og dermed litt større feilavlesning vil jeg si at det er fult brukbart ihvertfall til å beggyne med. OG betyr original gravity (DVS sukkerinnholdet i ugjæret vørter)
FG betyr final gravity (DVS sukkerinnhold i ferdig gjæret vørter)
du trenger ikke måle gravity på vørter som er ferdig gjæret og tillsatt sukkerlake. sukkerlaken er kun for å karbonere øllet, og selv om den vil ha en liten innvirkning på alkoholnivået og gravity-målinger så ser du bar bort fra det. Forskjellene vil uansett være små.
 
magne1972: Men dersom jeg måler etter gjæring og finner ut at den har "feil" verdi, så må jeg i tilfelle bare regne meg frem til hvor mye sukkerlake jeg skal tilsette for å få "korrekt" verdi?
 
Og når jeg skal måle OG, har det noe å si på temperaturen av vørteren? Kan jeg f.eks måle når jeg er ferdig med å lage den, eller må jeg vente med å måle til vørteren har romtemp.?
 
Når den er ferdig utgjæret så er den ferdig utgjæret.
uansett hvilken FG øllet lander på så vill gjæringen stoppe opp. dete avhenger av mange ting. høy eller lav FG sier bare om øllet er lett eller kraftig.
sukkeret du tillsetter etterpå vill uansett gjære ut 100% og FG er uforandret.
sukkerlaken er kun for å få kullsyre i øllet, og hverken kan eller vill forandre FG på øllet i nevneverdig forstand.
om øllet havner på FG 1005 eller 1020 avhenger av mesketemperatur, gjær, gjærmengde, gjæringstemperatur, hva øllet er laget av osv..osv.
FG måler du kun for å finne sluttsødme av øllet og alkoholinnhold.
hvor mye sukkerlake du skal tilsette for å få rett karbonering beregner du enkelt med Beersmith eller lignende program.
alt mellom 4 og 8 gram pr liter er ihvertfall normalt på de fleste ale-typene jeg har laget

DVS: det finnes ingen feil eller riktig FG på øl. men du kan kun beregne en teoretisk FG.
Uansett FG kan øllet bli godt.
 
Informasjonen du får fra hygrometret er den spesifikke graviditeten (massetettheten) til væsken du undersøker, og når vi brygger er vi interessert i å vite hvor mye sukker det er i væsken (vørteren), siden gjæren spiser sukker. Når du veier/måler ølet tilslutt får du se hvor mye av sukkeret som gjæren har spist opp og omdannet til etanol.

Et typisk tall for OG for en ale som skal bli ca 5% er 1055 og et typisk tall for et ferdig gjæret ale er omtrent 1015-1020. Dette vil variere med styrken på ølet og typen gjær du har valgt.

Det  er også verdt å merke seg at det kan lønne seg å måle ølet før du flasker det så du vet at det er ferdig gjæret og du ikke får flaskebomber :) Dvs hvis du måler en FG over 1020 kan det være verdt å sjekke oppskriften to ganger :)

Det er også som Magne sier: FG er ikke riktig eller feil og godt kan det bli uansett.
 
Må bare pirke litt her, også for å rydde litt i egen oversikt.  :)

Oddvar Demmo skrev:
Det står på hygrometeret, vanligvis 20 ºC.
Hygrometer måler fukt, og brukes såvidt jeg vet ikke i ølbrygging.

Hydrometer brukes til å måle tettheten i væske. Det finnes flere ulike, de mest kjente for oss er vel alkometeret og oechslevekten.
I vårt tilfelle bruker vi en oechslevekt ("økslevekt"), som er tilpasset tettheten vi ønsker å finne ut av i vørteren, som igjen gir oss et relativt godt svar på hvor mye sukker som er oppløst i væsken. Den viser da grader oechsle (Oe), som indikerer antall gram over (eller under hvis man lager tørr vin) 1kg som 1liter væske veier, vanligvis ved 20 °C (oppgitt på oechslevekten).

Disse målingene kalles i vår sammenheng:
OG (orgiginal gravity): Måles når vørteren er klar til gjæring (f.eks: 1.040)
SG: specific gravity: Underveis i prosessen, som også kan være før vørteren er klar til gjæring
FG: Final gravity: Når ølet er ferdiggjæret (f.eks (1.010)

OG - FG / 7,5 gir omtrentlig alkoholprosent i ølet

Et temmelig røft anslag, er at OG skal gjære ned til fjerdeparten (altså ved 1.040 kan man anta at den vil gjære ned til ca. 1.010).
Dette avhenger av en rekke faktorer som gjærtype, gjærmengde, sukkerarter i vørteren (kan komme både av mesketemperaturer og tilsatt sukker), malttyper, gjæringstemperatur osv., og er mest for å gi en pekepinn om hvor landet ligger.
 
når vi er innom temaet med oechlevekt, jeg kunne tenkt meg og finne ut karbohydrat innholdet i ølet mitt. På oechlevekta mi så står det en liste over antal gram sukker som er pr liter veske. La oss si målingen viser 50g sukker pr L veske, betyr dett att det er 50g karbo i ølet? Rent sukker er jo ren karbo. Men hvis dette er tillfellet så blir jeg litt forundret over en vin jeg kjøpte på Polet, den skulle inneholder 4g restsukker pr liter, men på min oechlevekt viser den minus?  Hmm!

Eller finnes det en annen måte og få målt Karbohydrat innholdet på?
 
Gjæret øl/vin inneholder vann, alkohol og evt. sukker og andre stoffer, hydrometeret (jeg kan skrive dette rett, av og til :) )  viser egenvekten av dette og ikke noe om hvor mye av de forskjellige stoffer.
Måler vi på vin viser den ofte under 0 i egenvekt fordi vi har en blanding av lett veske, akohol, og en veske som er 1, vann.
Bryggeriprogrammer bruker vise hvor mye karbo det er i en liter etc.

Så hydrometeret er høvelig riktig før gjæring, etterpå må det beregnes.
 
det Vises i bersmith også Gå til % alkohol-attenuation nederst er Total calories pr L og calories from alcohol pr L
Da er det bare å trekke fra de fra alkohol ,resten er stort sett karbohydrater. For å få sukkerinnholdet er 1 gram sukker 4 kcal (og 1 gram alkohol er 7 kcal)
 
Øistein C skrev:
når vi er innom temaet med oechlevekt, jeg kunne tenkt meg og finne ut karbohydrat innholdet i ølet mitt. På oechlevekta mi så står det en liste over antal gram sukker som er pr liter veske. La oss si målingen viser 50g sukker pr L veske, betyr dett att det er 50g karbo i ølet? Rent sukker er jo ren karbo. Men hvis dette er tillfellet så blir jeg litt forundret over en vin jeg kjøpte på Polet, den skulle inneholder 4g restsukker pr liter, men på min oechlevekt viser den minus?  Hmm!

Som Lars skrev, måler man med ei oechslevekt hvor mye en liter av ei væske veier, angitt som en faktor av rent vann ved 20 grader. Dersom du har ei væske som gir 1,040 på oechslevekta, så er denne væska 1,040 ganger så tung som rent vann. Dersom vi vet at denne væska er ei blanding av vann og sukker, så kan vi si noe om hvor mye sukker det er i væska. Ugjæret vørter inneholder i praksis bare vann og sukker som påvirker ei slik måling (alle andre stoffer er i så små mengder at det ikke påvirker måleresultatet).

Dersom du måler ei blanding av vann, alkohol og sukker, og ikke vet noe om blandingsforholdet mellom vann og alkohol, så sier ikke ei slik måling noe som helst.

For å kunne beregne alkoholstyrke (og indirekte sukkerinnhold), må vi altså kjenne både OG og FG. Bare FG holder ikke.
 
Skal måle en lager nå som holder 12 grader. Denne havnet på 1.055-1.018
Målingen ble gjort da prøven var 12 grader.
Hvis jeg lar den romtempere seg til 20 grader vil fg målingen bli annerledes?
 
Skal måle en lager nå som holder 12 grader. Denne havnet på 1.055-1.018
Målingen ble gjort da prøven var 12 grader.
Hvis jeg lar den romtempere seg til 20 grader vil fg målingen bli annerledes?
1.018 ved 12 grader tilsvarer 1.017 ved 20
 
Tilbake
Topp