Ferdig sett vs. Oppskrifter

Panerai

Norbrygg-medlem
Jeg driver å vurderer mitt neste brygg. Tidligere har jeg brygget kølschen til olbrygging.no med godt hell. Det jeg nå lurer på er om jeg skal gå for et ferdigsett fra olbrygging.no eller finne en oppskrift i "ølbrygging fra hånd til munn" og kjøpe ingrediensene løst.

Det blir billigere å kjøpe ferdig sett. Er det noen fordeler med å kjøpe ingrediensene løse? Er det noen fordeler med å kjøpe ferdig sett?

Neste øl blir nok enten belgisk wit eller weissbier.
 
Prisforskjellene er ganske små. Maks en hundrings eller så. Fordelen med sett er at du slipper å ende opp med humlerester. Humle selges typisk i pakker på 100 gram minimum så det kan bli en del til overs.
 
Det blir billigere å kjøpe ferdig sett. Er det noen fordeler med å kjøpe ingrediensene løse? Er det noen fordeler med å kjøpe ferdig sett?

Fordelen med å kjøpe ingredienser er at du selv står fritt til å gjøre endringer og tilpasse oppskriftene til det ølet du helst vil ha.
 
Fordelen med å ha noe til overs, er at du ikke kan kaste det, så du løper å kjøper flere ingredienser, for å bruke opp det du allerede har, for så å sitte igjen med flere rester, også er man igang, og før man vet ordet av det har man kjelleren full av alskens artig øl
 
Jeg blir like glad hver gang jeg åpner fryseren min. Jeg har x antall humlesorter og da begynner man å undres på smaken hvis man tilsetter den ene humlen med den andre. Jeg har også kjøpt 20 5 liter bokser som jeg oppbevarer spesialmalt i. Jeg synes det er ålreit å ha mye å velge i hjemme :)
 
Det som er mest moro med heile brygginga er å planlegge neste brygg. Lese forskjellige oppskrifter og beskrivelse av smak på forskjellige ingredienser for så å sette sammen ei oppskrift sjølv. Det du har laga sjølv smakar alltid bedre enn andre sitt, uansett. Det er uansett ikkje på sammensetning av ingredienser ein lagar dårlig øl om ein er nybegynnar, sjølve bryggeprosessen har større sjanse for at det vert noko feil. Har 9 batcher på baken som moderne heimebryggjar, foreløpig kopiert ei oppskrift. Det som har blitt mindre bra er som følge av dårlig reinsligheit ( første brygg), bomma på meisketemp og utbytte.
 
Invester i en vakuumpakker for å fryse ned humle som er til overs. Jeg har ikke angret et sekund på mitt kjøp! :)

Med andre ord, egne oppskrifter er bedre. :)
 
For å holde oversikten kan jeg anbefale programmet Beer Alchemy. Der kan du legge inn hva du har på lager, og den holder det oppdatert for deg når du brygger.
Ved å klikke på "Suggest-a-beer", så får du opp hva du kan brygge med det du har. Evt hva du kan brygge ved å kjøpe en ingrediens, to ingredienser osv..

Finnes sikkert andre programmer som kan dette også..
 
Tilbake
Topp