Automatisk flaskevasker for hjemmebryggere

Hei.


Vi er 4 studenter som skal ila neste halvår lage en automatisk flaskevasker beregnet på hjemmebryggere. Mye informasjon er hentet, men for å møte et størst mulig publikum håper vi at dere hjemmebryggere kan hjelpe oss med et par spørsmål.


1. Hvor mye hadde du vært villig til å betale for en flaskevasker?
2. Hvor effektiv ser du for deg at en flaskevasker burde være for at du ville kjøpt produktet til den prisen du ser for deg i punkt 1?
3. Ville det vært et krav at den også skulle fjerne etiketter/limrester?

Kjør på med andre tanker rundt temaet. På forhånd takk.
 
1. Avhengig av hvor enkel og effektiv den er. Antagligvis rundt 1000 kroner
2. Like effektiv som lutbad!
3. Nei. Stort pluss derimot!

Har dere tenkt på varierende størrelser og former på flaskene?
 
1. Avhengig av hvor enkel og effektiv den er. Antagligvis rundt 1000 kroner
2. Like effektiv som lutbad!
3. Nei. Stort pluss derimot!

Har dere tenkt på varierende størrelser og former på flaskene?

Ja, det er hovedsaklig tiltenkt å kunne passe de mest brukte flasker.
 
Jeg ville fort vært villig til å betale opptil et par tusen for en bra flaskevasker. Men som nevnt, avhengig av hvor bra og effektiv den er.
Med utgangspunkt i at man skal vaske egne flasker, og ikke panteflasker fra butikken (som gjerne har snus og sneiper i seg) , så må den være såpass effektiv at flasken er fri for fastgrodde (tørre) gjærrester og annet grums. Altså såpass at flasken er klar for en runde med starsan og tapping. Den bør ihvertfall være i stand til å vaske bjørnunger, og halvlitersflasker type longneck og typen som ægir bruker.

Er et pluss om den fjerner etiketter, men dette kan jo bli en utfordring da feks ægir sine etiketter er en kamp å få av.
 
Slutter meg til ovennevnte, kunne nok bet. 1500-2000 hvis flaskene blir rene og klar til starsan, men syns etiketter bør fjernes. Må man selv fjerne etiketter er det ikke mye ekstra arbeid å vaske dem (i stor balje med varmt vann og pbw).
 
... lage en automatisk flaskevasker beregnet på hjemmebryggere.

Det er veldig rundt formulert det med "automatisk flaskevasker". For det første: skal den vaska 1 og 1 flaske eller skal den vaska fleire flasker? Kva ligg i omgrepet "automatisk" - går den sjølv og finn flasker og så vaskar den dei og set dei fint attende på plass? Eller må flaske/flaskene setjast manuelt ein eller annan stad og hentast manuelt etter at automatikken har gjort sitt?

1. Hvor mye hadde du vært villig til å betale for en flaskevasker?
2. Hvor effektiv ser du for deg at en flaskevasker burde være for at du ville kjøpt produktet til den prisen du ser for deg i punkt 1?
3. Ville det vært et krav at den også skulle fjerne etiketter/limrester?

1. Det avheng vel av kva den kan. Kor raskt den arbeider? Kva den krev av installasjon (vatn (varmt, kaldt), straum , avløp..)

2. Den skal vel vaska flaskene reine - det er vel det som er poenget med ein vaskar -fins det ein skala mellom skitten og rein? Først skal vel flasker vaskast reine - deretter er det vanleg at dei fleste brukar f.eks. StarSan for å kverka basilluskar - men det er jo ikkje vask - det er desinfisering.

3. Sikkert mange her som ville ynskja det - det er vel nokre tusen meldingar berre på å fjerna etikettar frå mellom anna Nøgne Ø flasker her på forumet.
 
Det er veldig rundt formulert det med "automatisk flaskevasker". For det første: skal den vaska 1 og 1 flaske eller skal den vaska fleire flasker? Kva ligg i omgrepet "automatisk" - går den sjølv og finn flasker og så vaskar den dei og set dei fint attende på plass? Eller må flaske/flaskene setjast manuelt ein eller annan stad og hentast manuelt etter at automatikken har gjort sitt?

Graden er automatikk er ikke ferdig definert enda, da prosjektet er i startgropen. Tanken går noe i retning av hva du sier i din siste setning: manuelt inn og manuelt ut med flaskene og ei startknapp. Vi har enda ikke funnet løsning på vår problemstilling og kan dessverre da ikke si om vi ender på enkeltflasker er flere om gangen. Som sagt i startgropen og vi ønsket bare å lodde stemningen i bryggemiljøet og høre hva dere hadde å si om ideen.

1. Det avheng vel av kva den kan. Kor raskt den arbeider? Kva den krev av installasjon (vatn (varmt, kaldt), straum , avløp..)
2. Den skal vel vaska flaskene reine - det er vel det som er poenget med ein vaskar -fins det ein skala mellom skitten og rein? Først skal vel flasker vaskast reine - deretter er det vanleg at dei fleste brukar f.eks. StarSan for å kverka basilluskar - men det er jo ikkje vask - det er desinfisering.
3. Sikkert mange her som ville ynskja det - det er vel nokre tusen meldingar berre på å fjerna etikettar frå mellom anna Nøgne Ø flasker her på forumet.

1. Tilkobling til vann, ikke nødvendig med varmt, og en stikkontakt er tanken. Avløp bør has i nærheten som når du ellers vasker flasker.
2. Flaskene skal såklart vaskes rene. Effektiviteten er med tanke på tid. Hvor lang tid den bruker på en gitt mengde flasker. Sett opp mot manuelt arbeid.
3. Det med nøgne etikker er noe vi må se nærmere på. Virker umulig å få det til effektivt uten kjemikalier.
 
Jeg skyller som regel flaskene etter bruk, også går de i ovnen for desinfisering før tapping. Altså er ikke skyllingen det som tar mest tid.

Om jeg skulle vært interessert i et slikt produkt, og betalt opp mot 2000 kr for det må det gjøre litt mer enn å bare vaske flasken.

Den måtte ha vasket, desinfisert og fylt flasken med øl.
 
Blir det en og en flaske er det for min del ikke interessant.
En slik sak bør kunne vaske kassevis om noe slikt skal kjøpes.
 
Jeg skyller mine flasker rett etter at jeg har skjenket i glasset, så en slik maskin er ikke aktuell for meg.

Vil likevel gi dere et tips på mulig løsning for å fjerne gjenstridige etiketter, som flere her nevner. Etiketter på bjørnunger og annet industriøl er enkelt med varmt vann, men sjekk den lange tråden her på forumet hvor det diskuteres i evigheter om hvordan best fjerne etiketter fra NØ-flasker. Det er en som kom opp med en metode som involverer vinkelsliper og messingbørste (ligger en video av det). Dette er den eneste metoden jeg ser for meg å kunne automatisere for etikettfjerning.

Jeg vil tro betalingsvilligheten for en slik vasker er langt større om dere løser dette problemet for hjemmebryggere.
 
Har tenkt en del selv (det hender) på autovaskesystem. Og for meg som bruker 0,33 panteplasker ser jeg for meg en "tunnel" hvor man vasker hele kasser; først bløtlegging inn- og utvendig med varmt vann og vaskemiddel (evt. damp), så i neste trinn snu kassen opp-ned og spyle med svært varmt vann/damp gjennom 24 dyser, før kassen til slutt blir stående opp-ned til avrenning/tørking på en hengslet rist slik at man enkelt kan snu kassen når man ønsker.
 
1: 1500-2000 kroner avhengig av kvalitet/funksjon
2: Jeg skal være trygg på at flaskene er rene, ikke behøve å titte oppi hver enkelt for å se om det gikk bra
3: Helst, men har forståelse for at dette vil være svært fordyrende, så ikke et "må-ha" krav.

Andre tanker/synspunkter:
-Den bør være enkel å ta i fra hverandre i hoveddeler for rengjøring, og ikke ta stor plass når den ikke er i bruk.

-De aller fleste har en ganske bra flaskevasker i hus, en oppvaskmaskin. Problemet er bare at den ikke spyler flaskene inni. Hva med å lage en erstatningskurv med f.eks 30-40-50 dyser som står oppover som man kan putte inni, og koble til istedenfor propellen nede. Problemet er kanskje for mange forskjellige standarder på "propell-koblingen"
 
For at noe slikt skal være interessant er jeg ganske sikker på at at den må ta flere flasker i gangen, samt at de må bli så rene at det kun er desinfisering som gjenstår. Om det tidt og ofte er nødvendig med manuell ettervask av flaskene går vinninga fort opp i spinninga.

Om den ikke krever tilkobling til varmtvann vil det fort gå en del tid - det går med en god del vann og det tar sin tid å varme det opp med en vanlig 10A eller 16A kurs. Vannet må også bort etterpå på en eller annen måte, dvs at aktiviteten må foregå nærme et avløp av en eller annen sort.

Det ideelle ville egentlig være en dings som gjorde at man kunne bruke eksisterende oppvaskmaskin, men det er vel neppe noen enhetlig standard på "propellene" som er inne i en slik maskin slik at man kan få en dings. Evt om det er et fåtall av de at man kan selge / få med ulike overganger - det er jo ikke SÅ fantastisk mange merker oppvaskmaskiner som er vanlige å ha.
 
Ikke interessant for min del siden jeg bare bruker fat, men jeg ser for meg at det "enkleste" vil være å lage dette i en vanntett og isolert kasse som har masse rør stikkende opp fra bunnen med en dyser. Ett antall flasker (avhengig av størrelsen på kassa) kan tres ned og henge på rørene. Flaskene og kassen fylles opp helt en stund for bløtlegging. Så tappes vannet ut og flaskene spyles innvendig og skylles som i en oppvaskmaskin. Jeg ville i hvertfall ha prøvd meg på en slik løsning. Flaskene vil ikke kunne tørkes skikkelig, men det er kanskje ikke så nøye så lenge de får renne av seg. Utfordringen her er nok prisen på en pumpe som er kraftig nok. Bare den blir nok fort vekk en 1000-lapp. Så blir det kasse, masse rørdeler, ventiler, varmeelement osv.
En enklere måte er å bygge om en liten benkeoppvaskmaskin. Det blir enda dyrerer (3000kr?) men er i hvertfall gjennomførbart.
https://www.jula.no/catalog/hjem-og...rer/oppvaskmaskiner/benkoppvaskmaskin-802469/
Lykke til med prosjektet og hold oss oppdatert!
 
Sist redigert:
Det mest ideelle som HansV er inne på er at det er 24 tapper med dyser som man kan sette ølflaskene opp ned på. Der den ene dysa spyler med varmt såpevann, den andre dysa blåser tørt og den tredje dysa spyler desinfeksjonsmiddel.

Et spennende prosjekt, men om det er mulig innenfor beløpsgrensen folk nevner er er vel heller tvilsomt.
 
1. Tilsvarende prisen på en oppvaskmaskin. 3-4 000,-
2. Så lenge den ikke krever brukerinnsats underveis kan den bruke så mye tid den trenger. F.eks. som en oppvaskmaskin. Er mer opptatt av at den bør kunne ta en hel del flasker i slengen.
3. Bør kunne ta en god del limrester, ihvertfall fra flasker som er "hjemmebryggervennlige".

Har selv en plan om å bytte ut nedre propell i en oppvaskmaskin med et sett dyser og montere ny styring basert på Arduino.
 
Genial ide med et 20-30 flaskers stativ med ditto spylerør som settes inn I oppvaskmaskinen inkl. div overganger for tilkobling til spylearmen.
Justerbart stativ som plasseres I hoved kurven, eventuelt tilpasses hjulsporene på sidene.
En sånn sak er rimerlig low tech og skulle kunne komme på under 1000 lappen...
 
En vaskemaskinløsning i kombinasjon med fastrack sine stativ (inkl. driptray når du skifter brett) ville ha løst mye for meg
Vis vedlegget 16241
 

Vedlegg

  • ImageUploadedByTapatalk1420920219.969652.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1420920219.969652.jpg
    24,8 KB · Sett: 214
Sist redigert:
Tilbake
Topp