Oppgradering av BB30


Ja, de fra bryggselv vil nok fungere like bra :) Men de hadde ikke slike når jeg bestilte mitt, mulig jeg også sparte noen kroner totalt fra usa når jeg kjøpte såpass mye på den bestillingen.
Hadde droppet og bruke den i plast, tror den er ment for tappe systemer uten å si noe sikkert.

Tenkte først på lage noe annet, men så er det dette med material valg igjen da jeg er nøye på at alt skal være foodgrade. Treverk er fint og enkelt og bytte ut når det er utslitt/ekkelt. Det er ingen ting i veien for å røre i mesken med tresleiv eller lagre ølet på trefat, så planken ligger nok fint på toppen :p
Hadde vært skeptisk til å bruke de platene du linker til før jeg hadde forsikret meg om at de var i rustfritt stål eller annet egent materiale.
 
Når det gjelder bruk under mesking som du nevner ser jeg ikke poenget da vannet bør stå over malten uansett.
Hvis dimensjonene stemmer noenlunde bør den funke ved skylling. Jeg bruker en oval salatskyller, men siden skyllevannet fortsatt renner i overkant fort gjennom den pleier jeg å legge litt alufolie i bunnen.


Skjønner ikke helt hva du mener med at vannet bør stå over malten.

Men tanken er vel at det når man sirkulerer med pumpe kan bli en litt smal og konstant stråle ned i maltrøret, og at det er bedre å får det fordelt utover malten jevnere. Noe som vel er grunnen til de siste 2 sidene i denne tråden rundt modding av nettopp strålen tilbake i maltrør og koker.

Om denne silen ville passe over maltrøret sånn noenlunde er det en mulighet å slenge pumpeslangen oppi og på den måten få en veldig god spredning utover malten?

Red: I alle fall lettere enn slange med borede hull varianten. Selv om det kanskje er morsommere å bygge:)
 
Per Ulv: Veldig pent oppsett! Jeg har moddet min BB30 noenlunde likt, men skulle likt å visst litt mer detaljert hvordan du har laget den manifolden som fordeler vørteren over maltsenga. Har du bare stukket hull i silikonslangene? Og hva er de to kuleventilene der oppe til?

Og til thethunder sin post om Speidel-BB-modifikasjon, må jeg bare bøye meg i støvet.. ! Poesi!

Beklager ufattelig sent svar, har vært i det store utland den sisten tiden, så har vært labert med forumaktivitet der.
Stemmer, lagde manifolden så enkel som mulig. Boret en serie med hull i silikonslangen. Disse viste seg og være for små, så den kransen plugget seg hele tiden.
Ikke nok med det, men ID (innvendig diameter) på T-stykket der temperaturproben sitter var også for små, så her ble det også plugget, noe som igjen førte til dårlig sirkulasjon og tidvis feil verdier til proben, siden den ikke fikk en strøm av vørter forbi seg.

Har borret opp og endret litt, så får vi se hvordan det går ved neste brygg.

Ventilene har jeg slik at jeg kan regulere hvor mye flow som går til innsiden og utsiden av maltrøret. Mulig de ikke trengs når alt går som det skal, men trengte de nå, slik at jeg fikk bygget opp trykk og blåst ut malten som blokkerte :)

Er det noe mer du lurer på, så spør i vei.
 
Bestilte meg denne pumpa på Ebay:

http://www.ebay.com/itm/Solar-Brush...88?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4189435298

Og siden jeg likevel skulle handle noe annet på olbrgging.no så kjøpte jeg dette slangesettet der for å bruke med pumpa:

http://www.olbrygging.no/products/silikon-slange

I tillegg har jeg en kran som passer rett inn på pumpas utgang (1/2") som er female i begge ender.

Når jeg skulle montere dette igår oppdaget jeg selvfølgelig at jeg manglet en male-male overgang mellom kranen og slangen som skal videre ned i karet. Slangen har påmontert kobling/nippel (eller hva det kalles) som har samme størrelse som kranen. Med andre ord trenger jeg en 1/2" male-male overgang for å sette disse sammen. Kikket på Clas Ohlsons websider siden de er lett tilgjenglig for meg (uten å shoppe på nettet) og fant ut at de har en del typer som kanskje kan brukes:

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=nippel&Nty=1&D=nippel&Ntx=mode matchpartial&Dx=mode matchpartial&showTabs=true

Men jeg er forvirret over:
1) Rxx størrelsene.....hvilken Rxx størrelse tilsvarer 1/2"?
2) De ser ut til å ha forniklet eller messing. Er en eller begge disse metallene foodgrade?

Kan også gjerne motta tips for andre steder å kjøpe men vil helst unngå Ebay/Aliexpress (les: 3/4 uker levering). Bør ha dette til neste helg.
 
Sist redigert:
Bestilte meg denne pumpa på Ebay:

http://www.ebay.com/itm/Solar-Brush...88?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4189435298

Og siden jeg likevel skulle handle noe annet på olbrgging.no så kjøpte jeg dette slangesettet der for å bruke med pumpa:

http://www.olbrygging.no/products/silikon-slange

I tillegg har jeg en kran som passer rett inn på pumpas utgang (1/2") som er female i begge ender.

Når jeg skulle montere dette igår oppdaget jeg selvfølgelig at jeg manglet en male-male overgang mellom kranen og slangen som skal videre ned i karet. Slangen har påmontert kobling/nippel (eller hva det kalles) som har samme størrelse som kranen. Med andre ord trenger jeg en 1/2" male-male overgang for å sette disse sammen. Kikket på Clas Ohlsons websider siden de er lett tilgjenglig for meg (uten å shoppe på nettet) og fant ut at de har en del typer som kanskje kan brukes:

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=nippel&Nty=1&D=nippel&Ntx=mode matchpartial&Dx=mode matchpartial&showTabs=true

Men jeg er forvirret over:
1) Rxx størrelsene.....hvilken Rxx størrelse tilsvarer 1/2"?
2) De ser ut til å ha forniklet eller messing. Er en eller begge disse metallene foodgrade?

Kan også gjerne motta tips for andre steder å kjøpe men vil helst unngå Ebay/Aliexpress (les: 3/4 uker levering). Bør ha dette til neste helg.

1/2" er R15:)
 
Bestilte meg denne pumpa på Ebay:

http://www.ebay.com/itm/Solar-Brush...88?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item4189435298

Og siden jeg likevel skulle handle noe annet på olbrgging.no så kjøpte jeg dette slangesettet der for å bruke med pumpa:

http://www.olbrygging.no/products/silikon-slange

I tillegg har jeg en kran som passer rett inn på pumpas utgang (1/2") som er female i begge ender.

Når jeg skulle montere dette igår oppdaget jeg selvfølgelig at jeg manglet en male-male overgang mellom kranen og slangen som skal videre ned i karet. Slangen har påmontert kobling/nippel (eller hva det kalles) som har samme størrelse som kranen. Med andre ord trenger jeg en 1/2" male-male overgang for å sette disse sammen. Kikket på Clas Ohlsons websider siden de er lett tilgjenglig for meg (uten å shoppe på nettet) og fant ut at de har en del typer som kanskje kan brukes:

http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=nippel&Nty=1&D=nippel&Ntx=mode matchpartial&Dx=mode matchpartial&showTabs=true

Men jeg er forvirret over:
1) Rxx størrelsene.....hvilken Rxx størrelse tilsvarer 1/2"?
2) De ser ut til å ha forniklet eller messing. Er en eller begge disse metallene foodgrade?

Kan også gjerne motta tips for andre steder å kjøpe men vil helst unngå Ebay/Aliexpress (les: 3/4 uker levering). Bør ha dette til neste helg.

Hva vil du unngå å kjøpe på ebay? bryggselv.no har endel koblinger, som vel er foodgrade?
 
Hvordan er det med PID'en? Hvilken er det som kan brukes til Stepp mesking (automatisk justerer seg etter en vist tid) og kan sensorene fra USA skrues inni en 1/2" T-rør fra norge?
 
Sist redigert:
Det du skal se etter er at det er merket med NTP, som er mest brukt på bryggeutstyr (personlig inntrykk). Hvis alt er NTP 1/2" blir det tut og kjør :)
Kan selvfølgelig gå for annen standard, BSP eller no slik hvis jeg ikke husker feil. Men skal du bestille noe fra statene eller lignende i fremtiden så husk at NTP er standarden over dammen.
 
Så bra, jeg trudde det var noe annet i Norge. Jeg kjøpte en reduksjonventil er fra statene men dette var ikke passe til det gassflasket jeg kjøpte her.
Også, kan den Setos PID'n bli programmert for forskjellige temp/tid (kjører alt automatisk)?
 
Sist redigert:
Hallo. Helt ny her jeg også, og er meget frustrert over bb30'en. Jevn varme i maltrøret er helt fraværende , begge gangene jeg har mesket blir bunnen så si tett, så å sirkulere blir en utfordring, jeg har tatt hensyn til grovheten i malten, så jeg har et lite spørsmål, har noen prøvd å få sirkulasjonen ifra bunn og opp, dvs, de rørene med hull i som dere lager for jevn fordeling, er det mulig å ha disse i bunn av maltrøret å presse vesken oppover å jobbe litt imot tyngdekraften, slik det ikke komprimerer seg helt i bunn, eller vil bare vesken gå letteste vei gjennom risten??
 
Muligens bruk mindre malt, mal malten grovere, kjøp risskall, rør ofte ned til bunn for å løse opp, strup krana på pumpen enda litt mer slik at malten ikke har så d stort "sug" nedover. Dette hjalp for meg. Kan presse omtrentlig 7kg nedi med alright resultat. Happy brewing
 
Takk for raskt svar på et litt overdrevet komplisert spørsmål.

Det jeg trenger er altså en R15 male-male overgang i foodgrade. Siden jeg antar det som selges på Clas Ohlson er for drikkevann så antar jeg både messing og forniklet er ok(?).

Fikk du svar på om forniklet er foodgrade? Du @Fredda virker å være godt oppdatert på foodgrade og ikke - yay or nay til fonriklet t-rør?
 
Tilbake
Topp