Oppgradering av BB30

Er det noen som har montert pickup-tube / dip tube på BB30? Hadde vært utmerket med noen vink i retning hvilke deler(med dimensjoner) man trenger.
Tenker altså på noe all av snabelen under (bildet hentet fra google).

IMG_08431.JPG


Eventuelle kommentarer rundt bruksverdien av noe slikt uten falskbunn er også velkomne. I utgangspunktet ser jeg for meg at det kan gi mening under mesking da man får opp mer grums fra bunnen som kan bli silt i maltrøret. Mens ved tapping blir det kanskje bare til at man får med seg all humletrub fra kokinga...
 
Denne ser fin ut til å fordele vann/vørter over mesken:
ne4u5ebe.jpg


http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=8319.msg197512.msg#197512
 
Ole Christian skrev:
Jeg har tatt en vanlig plastbolle/bakebolle kjøpt på Clas og borret små hull i som jeg bruker når jeg skyller. Fungerer utmerket.
Bruker et vanlig "døssjlag" med håndtak. Struper krana litt når jeg sirkulerer med pumpa til BB'n, funker greit det...
 
Etter et langt opphold i bryggingen har jeg i dag vasket over og gjort nye modifikasjoner på min BB30.
Lagde en liten filmsnutt under siste testkjøring da alt var satt sammen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2957926/CB-Bryggeri/vorterspreder.avi

Endelig fått lagd en løsning slik at jeg også kan fordele vørter på utsiden av maltrøret. Målet er at jeg enkelt skal kunne skru av tilførslen av vørter på utsiden av maltrøret når jeg rører i malten. Skal også ha god tilgang på å røre rundt i maltrøret uten å måtte ta ut "planken" :)

Hvis alt går lett og ledig under bryggedagen i morgen skal jeg prøve å få tatt flere bilder.
 
Den var stilig Fredda! Du har altså en splitter ved inngangen på planken der halvparten går ned i mesken og andre halvparten utenfor? (Dersom krana er åpen ut selvsagt..)
Hvor store hull og hvor mange har du i slangen under som er i en ring? Jeg ser ikke helt men antar at disse hullene er på undersiden?

(Jeg startet på et lignende prosjekt, men det ble nok i overkant fattig med nesten kun silikonslanger og kinesiske pinner. Hullene hadde jeg på oversiden av ring-slangen, noe som medførte at stua ble malt i porterfarge og kona ble tilsvarende hissig... )
 
Som omtrent fullstendig novise i bryggefaget, men en omtrent like stor tiltrekning til utstyret som til ølet, leser jeg med stor iver om all moddingen her. Jeg har en BB30, antakeligvis 1. gen (sort plastkran) og kunne godt tenkt meg å utbedre den litt. Ser at det er endel gjengangere, men jeg skjønner ikke helt rasjonalet bak dem eller hvordan de brukes. Kan noen forklare, kort og konsist hva greia er med:

1) Heving av maltrøret - hva, hvordan, hvorfor
2) Isolering med liggeunderlag - hvorfor
3) PID - hva er det, hvordan funker det og hvor skaffer jeg det
 
Av de tre punktene du har satt opp mener jeg at isolering med liggeunderlag er det viktigste. Dette for å få gjevnere temperatur i mesken. Heving av maltrøret trenger du ikke bekymre deg for før du eventuelt kjøper pumpe og sirkulerer vørteren under mesketiden. Det samme gjelder vel egentlig PID også.
 
1. Heving av maltrøret gjør du etter at meskingen er ferdig. La det stå og renne av seg, før du skyller med x antall liter med vann på ca. 78-80 grader Celsius.
2. Isolering for å holde mesketemperaturen så stabil som mulig, vanligvis mellom 62 og 68 grader Celsius.
3. PID -- Ikke peiling :) Men det er det MANGE her inne som har...

Lykke til!!
 
Du kan få en fantastisk bryggemaskin av den der. Tror det med heving av maltrøret menes når det står nede. Og heve det litt mer opp fra varmeelementet. Kjør termostat på fullt og ikke rør den mer. Få deg en pumpe og mål temp ut av krana. Tempen ut av krana brukes av varmeregulatoren, (PID)en til å justete av og på varmeelementetet for å treffe tempersturen du har satt i PID'en. Det står mye om det her inne, søk å les/lær. Da vil du få full kontroll og vil kunne reprodusere ølet ditt og ha kontroll når du brygger nytt ukjent. ... Iallefall før gjæring :) .. Gjæring er et annet kapittel.
 
Greit, takk folkens.

Med heving mener jeg ikke i skylleprosessen. Jeg mener det å heve røret permanent. Jeg lurer altså på hvorfor.

PID lurer jeg på hva er.

Isolering skjønner jeg nå.

Jeg vet at det står mye om dette på forumet, men jeg fant ingen streite forklaringer på dette. Men får lete videre.
 
Heving av maltrør er ett tema for V1 og V2 ? Av BB30. V3 har allerede denne modifikasjonen. Dog noe pinglete utført. Er til for å unngå svidd mesk i bunn :)
 
Aha, og hva bruker man for å heve det?

Som jeg skriver lengre oppe, tror jeg at jeg har V1. Vet ikke hvordan jeg sjekker dette (har kjøpt den brukt). Men kranen er av sort plastikk.
 
PID er enkelt forklart en avansert termostat. Men istedet for en vanlig termostat som kobler ut varmeelementet når føleren når temperaturen termostaten er satt på, så "lærer" en PID utstyret ditt å kjenne og slår ut og inn ettersom hvor mye temperaturen faller eller hvor fort varmeelementet varmer det opp igjen. Noe som gjør at en PID klarer å holde en mye jevnere temperatur, f.eks bare et avvik på +- 0,5 grader. Mens en termostat ofte er mye mer unøyaktig på satt temperatur i utgangspunktet, også har den mye større avvik opp og ned rundt satt temperatur.

De fleste bruker den i sammen med sirkulasjon med pumpe, hvor man har føleren i et t-ledd i sirkulasjonsslangen. Også styrer PID'en strømmen til hele bryggeren via et relé.
 
Hvis alt går lett og ledig under bryggedagen i morgen skal jeg prøve å få tatt flere bilder.

Hvordan funka oppsettet ditt? Jeg tenker nemlig å copycat'e deg..

Kan jo samtidig bidra med mitt oppsett av "understellet". Har skrudd fast pumpa på det som har blitt den faste bryggekrakken. Ble ganske kompakt og greit:

punpekrakk.JPG
 
PID er enkelt forklart en avansert termostat. Men istedet for en vanlig termostat som kobler ut varmeelementet når føleren når temperaturen termostaten er satt på, så "lærer" en PID utstyret ditt å kjenne og slår ut og inn ettersom hvor mye temperaturen faller eller hvor fort varmeelementet varmer det opp igjen. ......

Sånn for å utbrodera litt meir: den lærer ikkje dette sjølv med mindre du kjører "autotune" på den med eit realistisk oppsett slik at den kan finna ut korleis din "prosess" responderar på varmeelementet (og vel også når det vert slått av). O dette vil setja nokre styringsverdiar i PID-kontrollaren som den brukar seinare. Men det er ein automatisk prosess som du må kjøra ein gong for ditt spesifikke opplegg.
 
Hvordan funka oppsettet ditt? Jeg tenker nemlig å copycat'e deg..

Kan jo samtidig bidra med mitt oppsett av "understellet". Har skrudd fast pumpa på det som har blitt den faste bryggekrakken. Ble ganske kompakt og greit:

Vis vedlegget 15276

Så kult du likte det, jeg har blitt inspirert av ditt krakkstativ :) Kommer nok til å kopiere og lage noe tilsvarende jeg kan legge opp på min bryggekrakk en eller annen gang over nytt år eller iløpet av året eller i fremtiden.... :p

Når det kommer til mitt eget oppsett begynner jeg å bli veldig fornøyd, etter jeg introduserte "planken" har jeg blitt enda mer fornøyd.
Har fortsatt litt jobb som gjenstår for å kalibrerer PID'n perfekt, men det er kun små pirk som ikke vil påvirke kvaliteten på mesket nevneverdig.
Vet ikke om det er fordi det er vanskelig å få helt jevn temp i mesken med BB30 eller om det er fordi temp-sensoren sitter i et t-ledd 5-10 cm utenfor selve bryggekjelen. Dette gjør iallefall at jeg bør stille inn piden på 2-2,5c under angitt mesketemp for å få riktig utgjæring på ølet.
For meg går dette på kvoten at enhver brygger må kjenne sitt eget utstyr, men har jeg tid og anledning vil jeg prøve å fikle med piden så den viser riktig også.

Ser du også spør litt om størrelsen på hullene i slangen i en post litt lenger opp, jeg husker ikke helt størrelsen på borret jeg brukte. Men hvis du går tilbake til de to-tre første sidene i denne posten får du litt flere detaljerte bilder av disse også.


Har tatt noen nye bilder under bryggedagen igår (4. brygget med siste mods), litt lettere å se hvordan det fungerer når det er mer enn bare vann i kokeren.

IMAG0232.jpg


Slangen med hull er fortsatt den samme som man vil se i de første postene i denne tråden. Mulig jeg gjør noen små endringer til på denne, men det er kun for det visuelle og vil ikke påvirke funksjon. Planken vil nok også pusses litt mer eller ønske meg en ny final edition fra håndtverker far til Jul :)

IMAG0237.jpg


Slangen etter krana legges som du sier på utsiden av meskekaret slik at man får en mer stabil temp også utenfor mesken.
Egentlig var planen å stenge krana hver gang jeg rørte, men dette ble litt tungvint siden man også må justere litt på krana etter pumpen hver gang man stenger helt på toppen. Spesielt da jeg føler det holder å stenge krana de 10 siste minuttene under utmesk på 76c.

IMAG0238.jpg


Og til slutt en siste oversikts bilde av hele oppsettet.


Håper det besvarer noen av spørsmålene, hvis ikke bare spør igjen :) Beklager det har tatt veldig lang tid å gi svar, men det har vært mye jobb, brygging og tapping de siste ukene. Og jeg ville lage en litt ålreit post når jeg først skulle svare.

Skal også prøve å få laget en post i løpet av de nærmeste dagene under "Hvordan brygger du med din BB30" eller hva nå denne tråden het.
Der skal jeg gå litt mer i detalj og hvordan jeg mesker, skyller for ligge jevnt på ca 72-76% effektivitet.
 
Tilbake
Topp