Hvordan funka oppsettet ditt? Jeg tenker nemlig å copycat'e deg..
Kan jo samtidig bidra med mitt oppsett av "understellet". Har skrudd fast pumpa på det som har blitt den faste bryggekrakken. Ble ganske kompakt og greit:
Vis vedlegget 15276
Så kult du likte det, jeg har blitt inspirert av ditt krakkstativ
Kommer nok til å kopiere og lage noe tilsvarende jeg kan legge opp på min bryggekrakk en eller annen gang over nytt år eller iløpet av året eller i fremtiden....
Når det kommer til mitt eget oppsett begynner jeg å bli veldig fornøyd, etter jeg introduserte "planken" har jeg blitt enda mer fornøyd.
Har fortsatt litt jobb som gjenstår for å kalibrerer PID'n perfekt, men det er kun små pirk som ikke vil påvirke kvaliteten på mesket nevneverdig.
Vet ikke om det er fordi det er vanskelig å få helt jevn temp i mesken med BB30 eller om det er fordi temp-sensoren sitter i et t-ledd 5-10 cm utenfor selve bryggekjelen. Dette gjør iallefall at jeg bør stille inn piden på 2-2,5c under angitt mesketemp for å få riktig utgjæring på ølet.
For meg går dette på kvoten at enhver brygger må kjenne sitt eget utstyr, men har jeg tid og anledning vil jeg prøve å fikle med piden så den viser riktig også.
Ser du også spør litt om størrelsen på hullene i slangen i en post litt lenger opp, jeg husker ikke helt størrelsen på borret jeg brukte. Men hvis du går tilbake til de to-tre første sidene i denne posten får du litt flere detaljerte bilder av disse også.
Har tatt noen nye bilder under bryggedagen igår (4. brygget med siste mods), litt lettere å se hvordan det fungerer når det er mer enn bare vann i kokeren.
Slangen med hull er fortsatt den samme som man vil se i de første postene i denne tråden. Mulig jeg gjør noen små endringer til på denne, men det er kun for det visuelle og vil ikke påvirke funksjon. Planken vil nok også pusses litt mer eller ønske meg en ny final edition fra håndtverker far til Jul
Slangen etter krana legges som du sier på utsiden av meskekaret slik at man får en mer stabil temp også utenfor mesken.
Egentlig var planen å stenge krana hver gang jeg rørte, men dette ble litt tungvint siden man også må justere litt på krana etter pumpen hver gang man stenger helt på toppen. Spesielt da jeg føler det holder å stenge krana de 10 siste minuttene under utmesk på 76c.
Og til slutt en siste oversikts bilde av hele oppsettet.
Håper det besvarer noen av spørsmålene, hvis ikke bare spør igjen
Beklager det har tatt veldig lang tid å gi svar, men det har vært mye jobb, brygging og tapping de siste ukene. Og jeg ville lage en litt ålreit post når jeg først skulle svare.
Skal også prøve å få laget en post i løpet av de nærmeste dagene under "Hvordan brygger du med din BB30" eller hva nå denne tråden het.
Der skal jeg gå litt mer i detalj og hvordan jeg mesker, skyller for ligge jevnt på ca 72-76% effektivitet.