Torsteins VVB-prosjekt-tråd (a.k.a. "VVB-bryggeri for dummies")

Dette kommer sikkert ikke til å bli ferdig før til sommeren, men kanskje det kan hjelpe litt å ta det her?

Fikk en 200L VVB i fjor høst (eller så), kappa den i to, renska opp, og ... så stoppa det litt.

I utgangspunktet tenkte jeg å bruke gass, men så fant jeg ut at det jo gjorde noen punkter litt mer vriene, men ... det er jo endel fordeler med gass også, kontra elektrisitet.

Så:

Fordeler og ulemper, gass vs elektrisk oppvarming:

Gass
- gir mye høyere effekt enn hva jeg kan klare å tyne ut av det veike elanlegget her i huset.
- til gjengjeld må jeg jo sveise et stativ... Eller kanskje det kan holde med de stativene krabbekokerne typisk kommer med?
- med gass MÅ jeg brygge ute.

Strøm:
- jeg har max tilgang på 2x16A, så rundtomkring 7000W, og da må jeg koble ut varmepumpa mens jeg brygger... ikke så pop i heimen om vinteren...
- mye enklere konstruksjon av stativ, bare å slenge sammen noen 2x4
- kan brygge inne i garasje/uthus etc uten overhengende fare for å få besøk av brannvesenet

Noen andre praktiske spørsmål:

1: Hvordan funker det med kraner osv når man bruker gass? Må man sveise på plass en form for varmeskjold under krana for å ikke svi bort alt av pakinger osv?

2: Hvordan er det enklest å måle vannmengdene jeg tar ut av HLT til skylling og mesking? Montere inn noe flowmeter-opplegg er jo mulig, men kanskje litt overkill? Går jeg for elektrisk oppvarming er det jo også mulig å sette inn en eller annen form for sightglass, men det kan vel ikke funke så bra med gass?

3: I den halvdelen som var toppen går det jo et rør inn helt i bunnen, dette burde jo funke knall til HLT, men da går det jo et rør ned rett i gassflammen, noe som ikke virker helt ideelt, så kanskje gass til kokekjelen men strøm til HLT?

Setter pris på alt av tanker, ideer og selvsagt konkrete erfaringer :)
 
Vi bruker gass til kok på et 3-kjele oppsett. I skylleprosessen bruker vi varmeveklser med 3,5 kw elektrisk element og vi har 92 grader på vørter som kommer til kokekjelen. Selve brenneren er en krabbekoker på 9 kw (tror ikke den gir så mye med regulatoren vi har), og deler av stativet som kom med krabbekokeren er gjenbrukt på et stativ i 25 x 25 firkantrør som jeg har sveiset sammen. Kraner og slikt trenger ingen ekstra beskyttelse, for flammene slikker ikke opp etter kjelen. Vi synes gass er flott til koking, men det hadde nok gått bra med elektriske varmeelementer også.

Jeg bor like vel Lysaker, og du er velkommen til å ta en titt om du ønsker.
 
Jeg koker med 5,4kw elektrisk (tror du har sett noen bilder før). Meskekaret har 3.6kw. Litt lite for stegmesk, men det funker. Skyllevannet varmer vi hittil på en kokeplate og 30l kjele. Det er for lite, både volum og effekt. De siste bryggerdagene har vi kjørt trippelbrygg, og varmer nytt meskevann så fort skylling er ferdig. Da står det på 11kw mye av dagen. Bruker komfyrkursen og to 16A-kurser. En slik bryggerdag gir ca 220l vørter til gjæring.
Kan besiktiges i moss. Brygget forrige helg, så det er en stund til det sveives i gang igjen...
 
Gode tips på polering? Prosjektet mitt er ferdig i løpet av dagen regner jeg med. Skulle bare hatt riktig finish..
 
Må si jeg er litt fristet til å gå for elektrisk oppvarming, gjør endel ting ganske mye enklere, og med 2x16A kan jeg jo tyne ut rundt 7200w, det burde jo gi kok akseptabelt fort, evt kan jeg jo sikkert skaffe noen A til på sikt.

Gass må jo også ha et (veldig)mye større varmetap enn elektrisk, så hvor mye raskere gass faktisk ville være spørs vel.

Ikke minst virker det jo veldig fristende å kunne brygge inne bare jeg fikser avtrekk.
 
Hvor mye volum hadde du tenkt deg på dette oppsettet, Torstein?

Direkte varme i vørteren med elektrisitet er mer effektivt enn gassvarme, watt for watt. Men det er klart at du har mulighet til å pøse på med mye mer effekt om du bruker gass. Det er også lettere å isolere kjelen om du skal bruke strøm, noe som igjen gjør effektbehovet mindre.

Jeg har gått for strøm av mange årsaker, det er lettere å styre/automatisere, tryggere (gjort riktig), og helt kurrant å bruke innendørs. :)
 
Kanskje begynne jobben med en ny kurs? Har du 3 fase inntak? 3 fase er kjempegreier. Fant også 3 fase ssr på nærbutikken. Ikke testa denne ennå.
 
Du kan alltids montere ett gassbluss under kokekaret i tillegg til elementene, alltid fint å ha mye "power" i starten av oppvarming så regulerer du med elementene.

Jeg mesker 235 liter med RIMS.
Har 5 kw i mesketanken som kun brukes før malttilsettning. Så driftes RIMS tiden på 60min med PID 2kw.

Skyllevannet varmes under mesking i koka, den har 5Kw regulert med PID samt 9Kw propan for å løfte raskere. image.jpgimage.jpg
 
Sist redigert:
En flens rundt hele tanken 70mm ut begrenser varmesonen, samt et skjold ned 100mm som holder på varmen og hindrer at flammen kommer "rundt" flensen. Rockwool 50mm er direkte i kontakt med stålet, så eika blir ikke varm. Viser et bilde av tanken før isoleringimage.jpg
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    149,6 KB · Sett: 131
Du kan alltids montere ett gassbluss under kokekaret i tillegg til elementene, alltid fint å ha mye "power" i starten av oppvarming så regulerer du med elementene.

Jeg mesker 235 liter med RIMS.
Har 5 kw i mesketanken som kun brukes før malttilsettning. Så driftes RIMS tiden på 60min med PID 2kw.

Skyllevannet varmes under mesking i koka, den har 5Kw regulert med PID samt 9Kw propan for å løfte raskere. Vis vedlegget 17603Vis vedlegget 17604
Fett!
 
Du kan alltids montere ett gassbluss under kokekaret i tillegg til elementene, alltid fint å ha mye "power" i starten av oppvarming så regulerer du med elementene.

Jeg mesker 235 liter med RIMS.
Har 5 kw i mesketanken som kun brukes før malttilsettning. Så driftes RIMS tiden på 60min med PID 2kw.

Skyllevannet varmes under mesking i koka, den har 5Kw regulert med PID samt 9Kw propan for å løfte raskere. Vis vedlegget 17603Vis vedlegget 17604
Grise tøft
 
Hei! En kompis må rense vvs som har stått noen år. Han skal endelig få ferdig bryggeriet sitt! Hva er den billigste og beste måten å rense de på, saltsyre høres ut som litt styr. Vil starsanblanding ta det? Kjøpe ren fosforsyre? Hvor? Annet? Håper noen kan hjelpe!
 
Hei! En kompis må rense vvs som har stått noen år. Han skal endelig få ferdig bryggeriet sitt! Hva er den billigste og beste måten å rense de på, saltsyre høres ut som litt styr. Vil starsanblanding ta det? Kjøpe ren fosforsyre? Hvor? Annet? Håper noen kan hjelpe!
Skal den renses uten å kappes opp? i tilfelle, hvordan skal denne tanken brukes?

Hvis tanken er kappet opp er det "enklere" tenker jeg. Når jeg bygget mitt bryggeri vasket jeg ut med ett eller annet vanlig vaskemiddel, for så å gå løs med vinkelsliper og lamellrondell med smergel først, for å slipe ned sveisekanter o.l. innvendig, så tre grovhetsgrader med fiberrondell og til slutt filtrondell med to forskjellige polervokser ( alt fra biltema). Tilslutt avfettet jeg med sprit før jeg syrevasket med sterk starsan. Og duverden så enkelt det er å holde de tankene reine. Etter brygging er det bare å se litt hardt på bryggerestene og så renner de ut av seg selv.
 
Hei og takk for svar! De er delt for flere år siden og siden stått i garasjen og støvet ned. Metoden din høres fin ut! Skal videreformidle det så blir det nok blingende rent og pent skal du se! Takk igjen!
 
Hei og takk for svar! De er delt for flere år siden og siden stått i garasjen og støvet ned. Metoden din høres fin ut! Skal videreformidle det så blir det nok blingende rent og pent skal du se! Takk igjen!
Du kan nevne at det tar litt tid, men det blir godt øl til slutt.
 
Tilbake
Topp