NM 2015 - flaskekonkurransen

Det er muleg at dette har blitt kommentert tidlegare i tråden (må innrømme at eg ikkje orkar leite), men eg ser at berre delar av dommerskjema under innleiande runde nr 2 for klasse F Imperial har blitt lagt ut. No fekk ikkje mange av desse øla veldig gode vurderingar, men for meg (oss?) som har brygga så er det veldig flott å få sjå kommentarane frå dei ulike dommarane.
 
Hva skjedde i runde 3 på stout/porter? Var det bare en dommer der?

Edit: ser på dommerskjemaer at dere var flere og regnet snitt
 
Sist redigert:
13 (spesielle ingredienser, fatlagring osv ) dømmes sammen med basistypen. Så en fatlagret pilsner dømmes sammen med pilsnere, ikke sammen med andre fatlagrede øl.
Ok, så at porter/stout var kommet til finale uten at 8977 var med i de innledende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Denne burde vel vært skrevet under bryggetabber, men satser på at den gir like stor glede her også o_O

Saken er nå den at vi har endelig fått vite hvorfor pilsa vår i lengre tid har stått som "forkastet". Et unisont dommerpanel beskrev den som "en meget god Wit". Da gjenstår det jo bare å krysse fingrene og håpe at den egentlige pilsa får like hederlig omtale i konkuranse med andre Wit-er :D

...og så, ikke minst, har vi en jobb å gjøre med å forbedre rutinene på og rundt "innsendelse til NM".
 
Denne burde vel vært skrevet under bryggetabber, men satser på at den gir like stor glede her også o_O

Saken er nå den at vi har endelig fått vite hvorfor pilsa vår i lengre tid har stått som "forkastet". Et unisont dommerpanel beskrev den som "en meget god Wit". Da gjenstår det jo bare å krysse fingrene og håpe at den egentlige pilsa får like hederlig omtale i konkuranse med andre Wit-er :D

...og så, ikke minst, har vi en jobb å gjøre med å forbedre rutinene på og rundt "innsendelse til NM".

Blinsa litt med flaskene ja ;P
Pilsa vår ble bedømt som en wit, og fikk 60 poeng som en grei Wit med en mild infeksjon :)o_O MEN Typerett :D
 
Mulig dette har blitt spurt om tidligere, men hvordan er det med premiering innenfor de ulike klassene? Vil "hovedfinalen" utspille seg mellom de bidragene som har kommet på 1.plass i hver kategori (lager, lys ale, mørk ale osv...). Der disse blir premiert fra 1. og nedover, eller vil det også være premiering til pallplasseringene i hver enkelt klasse? Evt oversikt over dette.

I "hovedfinalen" vil bidragene bedømmes utifra smaksprefferansene til dommerne (denne likte jeg best), eller vil det også her være en "beste eksemplar av sin type" bedømming? En perfekt mild, kan jo være mye bedre brygget og et bedre eksemplar enn hva en j** god Imperial stout er, selv om denne Impen treffer ølhjertene til dommerne bedre?
 
Okei. Bare stusset over at det i runde 3 i belgisk er en med score på 96 som er videre og en med score på 104 i runde 5 som ikke er videre.

Sitat Gistavf
To øl som for, for eksempel, 34-36-33 og 39-37-37 av et dommerpanel, kan altså få 36-36-34 og 40-41-42 av et annet dommerpanel. Rekkefølga på ølene bør være lik, men litt forskjell på hvordan panelene legger skalaen vil det alltid være. Derimot skal et øl som får 19-21-23 være dårligere enn disse, helt uavhengig av dommerne. Så stort avvik er det ikke.
 
Mulig dette har blitt spurt om tidligere, men hvordan er det med premiering innenfor de ulike klassene? Vil "hovedfinalen" utspille seg mellom de bidragene som har kommet på 1.plass i hver kategori (lager, lys ale, mørk ale osv...). Der disse blir premiert fra 1. og nedover, eller vil det også være premiering til pallplasseringene i hver enkelt klasse? Evt oversikt over dette.

Det er premie til de tre beste i hver klasse. Vinneren i klassen kan kalle seg norgesmester.

I "hovedfinalen" vil bidragene bedømmes utifra smaksprefferansene til dommerne (denne likte jeg best), eller vil det også her være en "beste eksemplar av sin type" bedømming? En perfekt mild, kan jo være mye bedre brygget og et bedre eksemplar enn hva en j** god Imperial stout er, selv om denne Impen treffer ølhjertene til dommerne bedre?

Typeriktighet er det avgjørende også her, men forhåpentligvis er det ikke mange øl i finalen som bommer vesentlig på typen. Da er det i stor grad ting som kompleksitet, tolkning av typen og andre litt mer vage begrep som skiller ølene som er høyt opp på karakterskalaen.
 
Hadde visst brukt et annet nummer, bekreftelsesmailene har ikke nummer.

Hvis du med bekreftelseseposten mener "Påmelding NM i hjemmebrygging 2015"-eposten så har den hatt det siden jeg skrev den koden i 2013. Navn, klasse og lenke til hvor du får lastet ned etikett. Etikettene har også klasse påskrevet, så så lenge folk ikke roter under tappingen så bør det være gode odds for at rett etikett ender på rett flaske.

Jeg gjør gjerne endringer på systemet for å redusere feil, det er ikke som at vi ønsker å diskvalifisere øl, bedømme pils som wit eller andre feil, så hvis noen har konkrete forslag til forbedringer så er det bare å komme med dem så skal jeg se hva jeg kan få til (for neste år, åpenbart).
 
Tilbake
Topp