WLP6788 Norwegian Farmhouse Ale

Er det noen som har noen bilder av hvordan selve gjæringen ser ut? Det nevnes jo her og der at den ikke oppfører seg helt som tradisjonell sacch.
 
Hvis den trenger tid på å gjøre seg ferdig så lønner det seg nok ikke å tappe vekk ølen av gjæren.

Er så lavt trykk over gjæren i en hjemmebryggersetting at autolyse ikke er å bekymre seg for etter 3-4 uker.
 
Er det noen som har noen bilder av hvordan selve gjæringen ser ut? Det nevnes jo her og der at den ikke oppfører seg helt som tradisjonell sacch.
Gjæren flokkulerer på en egen måte. Ikke som vanlig fransk/belgisk saison eller andre typer. Ser ut som gele biter. Jeg vet ikke om det er normalt men min genereasjon så ut akkkurat sånn. Sterk generasjon startet å gjære i løpet av 2-3 timer.
Tror at de fleste som sier at de gjærer lengre enn andre gjær mest mulig ikke dyrket opp bra nok generasjon.
 
Jeg ser det er en del diskusjon rundt pitch-temperatur. Det vanlige i Norge med kveik var ca 35-37 grader, med litt lokal variasjon. En jeg har vært i kontakt med fra Hornindal (like ved Olden der gjæren kommer fra) pitcher nå på 30.

Spørreundersøkelsen til NEG fra 1952 har ingen svar fra Olden, men det er svar fra Hornindal, Re (Breim) og Gloppen, som er like i nærheten. Spørsmål 61 er hva slags temperatur man tilsetter gjæren ved.

Hornindal (7771): "So at ein tolde ha reine nakne armen ned i vørteret." Det høres ut som mer enn 37, og mer enn 40 også.

Breim (13867): "Det skulde vera 'spenvarmt' (kroppsvarme) når gjæra vart sett til. Det var oftast peikefingeren som vart brukt til gradestokk."

Gloppen (13833): "Når vatnet (vørtret) i såen er 39 grader Celsius set ein gjær til."

Det betyr jo ikke at folket på Muri gård nødvendigvis brukte akkurat disse temperaturene, men det gir jo en idé, i det minste.

Spørrelisten spør ikke direkte om hvor lenge folk gjæret, men de svarer ofte på det likevel. Der er svarene slik:

Hornindal (7771): to dager primærgjæring, før overføring til tønne.

Gloppen (13833): mest vanlig å gjære i to døgn.

Breim (13867): to døgn eller mer. (Avhengig av når ølen slutter å "gå".)

Så vet dere dét. :)
 
Det var særs gode opplysningar om pitchetemperatur, elles er det vel berre å ha gjæringskaret ned i kjellaren, ut i garasjen eller ut under ein stein, og late naturen svinge temperaturen dit han vil. Etter å ha målt tempen med armen, så klart. Av rapportar og gamle intervju eg har lese/høyrt, så tappa ein normalt ølet etter 4-5 dagar. Maksimalt. Med dette går også den innbakte 14-dagaren på dungen i denne omgong.

For min del vil eg nok teste denne gjæren når lisjefuglen flyg med gauken, så det ligg enno nokre veker fram i tid. Framleis er eg spent på rapportar om kva smakar gjæren gjev ølet. Er det nokon som sit på informasjon her?
 
Jeg har smakt to øl laget med Muri-kveiken (WLP 6788). Den første var en belgisk trippel som eierne selv brygget. Den smakte ... litt rart, kanskje noe brent gummi.

Den andre var en råøl som jeg brygget selv. Den vørteren delte vi i fem og gjæret med fem forskjellige kulturer, hvor Muri var en av dem. Ølet luktet jord, men smakte frukt. Også noe brent gummi. Vi pitchet på 30, siden vi forsøkte å gjenskape et Hornindals-øl som bryggeren pitcher på 30. De andre fire variantene smakte forøvrig helt annerledes.
 
Denne smaken av brent gummi, er den tiltalande eller framstår den meir som ein usmak? Er det på høge temperaturar denne framtrer?
 
Jeg må vel innrømme at jeg ikke likte den helt. Muri-kveiken lager mye svovel når den gjærer, og det er mulig det er samme aromaen. Kan godt hende at det hjelper å gjære på lavere temperatur, og/eller å la ølen gjære lenger. Jeg har bare testet den én gang.
 
Flasker nå, fikk den ned til 1.004. Smaker litt "fruktig" får gi en bedre vurdering på det når den er helt ferdig. Satt enda litt svovel lukt i den.

Har også hatt litt sitronskall og ingefær i denne, samt litt pepper. Men dette var ikke registrerbart, tror vi brukte litt lite.
 
Hva er best strategi for å fjerne svovellukt. Flaske og vente eller la den stå? (12 dager nuh)
 
Hva er best strategi for å fjerne svovellukt. Flaske og vente eller la den stå? (12 dager nuh)
Vet ikke? Jeg hadde den stående litt over 14 dager varmt, før jeg cold crashet en liten uke. Tot 3 uker. Luktet som sagt tidligere svovel i starten, men den lukten forsvant etter en stund på flaskedagen. Mulig jeg bare ble vandt med lukten :p
 
Det er vel bedre å la den stå for å få ventilert ut svovellukten, enn å fange svovellukten sammen med ølen på flaskene.
 
Lar den stå og sniffer daglig så får vi se om lukten forsvinner eller jeg venner meg til den ;)
 
Er på 8 dager her, lukten er fortsatt utrivelig. Gjæret ned til 1010 (OG 1042) på 18 grader over 4 dager. Latt stige sakte mot 21 grader i dag, tenker dra rolig opp mot 25. Ser stygt ut mtp å rekke konkurransefrist (ingen mulighet for tvangskarbonering).

Noen som har hatt hell med vasking av gjæren, forresten?
 
Jeg har vasket denne. Ble opprinnelig brukt i en robust porter fra Nøisom hjemmebryggerdager (OG 1.077, SG 1.011).
Brygger fortsatt ekstrakt og nå tester jeg litt forskjellig humle.
Har prøvd meg på lys LME og northern brewer med vasket gjær.
Den gjærer på badet på 26 grader for å se hvordan det blir på høyere temperatur. Etter 4 dager har den gjæret fra 1.055 til 1.014.
 
Jeg vasket gjæren etter først batch og brygget samme ølet en gang til. Samme gjæringstemp, men mye mindre svovel denne gangen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Jeg merket også mye mindre svovel andre gang. Lukten slår ikke imot meg så fort jeg åpner døra til leiligheten denne gangen.
 
Hei
Leser tråden med stor interesse. Skal i gang med gjæren i dag, på et belgisk golden ale inspirert brygg. (OG 1075)
Klarer ikke helt å se noen klare anbefalinger mhp gjæringstemp, men tenker pitche på 19, og gradvis gå til 24-25 grader. Eller skal en gå bananas og pitche på 37 ??? og bare la det stå til.
Slik jeg leser meg til er det også en fordel med lang gjæringstid, for få bort eventuell svovel-lukt (?). Eller kan dette ha med underpitching å gjøre?

Er det flere som har noen erfaringer å dele, både mht temperatur, total gjæringstid og ev lagring?
 
Tilbake
Topp