Gøy med gjær, hva kan fermenteres?

Hva uten om det vanlige er best å lage alkoholholdig drikke av?

  • Jordbær

    Stemmer: 1 5,3%
  • Bringbær

    Stemmer: 10 52,6%
  • Fersken

    Stemmer: 1 5,3%
  • Husholdningssaft

    Stemmer: 4 21,1%
  • Hvetemel

    Stemmer: 3 15,8%

  • Totalt antall stemmer
    19
Hei

Er litt på nysgjerrig på hva som kan fermenteres. Alt med sukker kan jo i teorien fermenters, men blir det noe godt? Har noe cider jeg lager av billige råvarer stående. Men prøver å utvide horisontene. Følte meg litt gal når jeg kommer hjem med fersken på boks, firstprice jordbærsyltetøy og husholdningssaft med hensikt å fermentere det :p.

Setter 1.5 liter med hver av dem. Jeg kommer til å bruke Lavin EC- 1118 gjær og har i fermax gjærnæring. OG blander jeg til å lande på rundt 1.06. Jordbærsyltetøy og fersken kjører jeg i blenderen først.

Noen andre som har noen gøy alle prosjekter på gang?
 
Takk for linker du...

Var kanskje ikke så mye annerledes topic jeg har her, men hadde ikke lactofermentering eller crossoverøl i tankene...
Sauerkrauten har allrede stått en stund å godtgjør seg i kjølesapet (Egentlig ingen stor fan, men må jo prøve), og crossover øl tenkte jeg å spare til bærsesongen til høsten.

Jeg tenkte mer på fermentering (Med gjær) av div matvarer til alkoholholdig drikke. Er kanskje allerede en tråd på det og... :p
 
Magnetrørepinner, luftestein, gjærlås, unbraconøkkel. Og så har jeg mesket en vaskesvamp som hadde gjemt seg under falskbunnen. Og gjæret 15 kg makrell som lå i frysedelen av kombiskapet. Fant ut at jeg skulle gjære en ale, og glemte fisken.
 
Jeg tror islendingene spiser gjærede værtestikler og gjæret håkjerring.

http://www.stedji.com/hvalur-1-2.html

"Hvalur 2 Þorraöl Steðja is an ale we brew for the season of Þorri. What makes this beer special is that, it´s ingredients is Pure icelandic water, malted barley, hops and sheep shit-smoked whale balls. Icelanders have used this method of smoking for centuries, so we choosed to handle the whale balls the same way before we use it in the brew. Because a lack of trees in Iceland, we use dry sheep shit to smoke. This gives the beer an excellent smoke tast, a smoke tast you havn´t tryed out before... The balls also gives its flavour to the beer......"

Dom bruker i alle fall reint vann!
 
Jepp -har smakt testiklene. Sjøl uten tanken på hva det var jeg spiste, ville det vært ille:eek:. Ølet som Strandberg trekker fram ville neppe gjort det noe bedre!
 
Jeg gjærer utedassen;
Når sommertempen øker på så er det alt annet en godlukt som kommer fra stampen.

Løsningen er å sette en "starter" med aggresiv gjærtype.
Lunket vann i enoghalvliters brusflaske, halv pose med turbogjær, la stå litt før man rister som faen for å få inn oksygen. Topper opp flaska til slutt med ca halv desiliter med sukker.

Det sier omtrent poff i stampen og lukten er borte på en time :-D
 
Hva med å fermentere Juletreet etter bruk?
Vinmonopolet hadde noen Juletrær fra sagbruks-foreningen i Halden 1991 liggende på fat, og i 1998 ble dette akevitt.
Jo det er helt sant, polet solgte også planke-sprit (sulphite) under og etter krigen ja langt ut på 70 tallet var spriten laget av Juletrær.
Så nå bør dere tenke dere om to ganger før Juletreet havner i peisen. :)
 
Tilbake
Topp