Karbonering etter Coldcrash

andor

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg hadde det litt travelt da jeg skulle flaske i dag, og kom til å tenke på at temperatur spiller inn på karboneringsnivå.

Normalt bruker jeg 6,5g sukker/l på IPAene mine, og det gjorde jeg også nå. Problemet var at jeg ikke lot ølen nå romtemperatur før Flasking, men flasket den på en temp jeg vil tro var ca 4-5 gr.

Jeg har testet litt med kalkisen på bryggekalkulator.no for å se hvilke konsekvenser det har fått, men er litt usikker på om jeg bruker riktige tall.

Blanding av bjørnunger og 0.5 fra Bryggselv/Nøgne

Så:

Alt.1: Jeg har driti på draget, flaskebomber incoming.

Alt.2 Ingen fare m flaskene, men i overkant høy karbonering til en IPA.

Alt 3 RDWHAHB
 
Hei!

Jeg hadde det litt travelt da jeg skulle flaske i dag, og kom til å tenke på at temperatur spiller inn på karboneringsnivå.

Normalt bruker jeg 6,5g sukker/l på IPAene mine, og det gjorde jeg også nå. Problemet var at jeg ikke lot ølen nå romtemperatur før Flasking, men flasket den på en temp jeg vil tro var ca 4-5 gr.

Jeg har testet litt med kalkisen på bryggekalkulator.no for å se hvilke konsekvenser det har fått, men er litt usikker på om jeg bruker riktige tall.

Blanding av bjørnunger og 0.5 fra Bryggselv/Nøgne

Så:

Alt.1: Jeg har driti på draget, flaskebomber incoming.

Alt.2 Ingen fare m flaskene, men i overkant høy karbonering til en IPA.

Alt 3 RDWHAHB

Det er kun temperatur når det var aktiv gjæring som betyr noe. Om du kjøler ned ølet etter gjæringen spiller ingen rolle for kalkulering av sukkermengde. Du kan altså gå ut fra ca. 19 grader. 6,5 gram pr. liter er derfor helt passende.
 
Det er kun temperatur når det var aktiv gjæring som betyr noe. Om du kjøler ned ølet etter gjæringen spiller ingen rolle for kalkulering av sukkermengde. Du kan altså gå ut fra ca. 19 grader. 6,5 gram pr. liter er derfor helt passende.

Hør der! :) Det var det jeg håpet og høre.

Da slapper jeg av, tar meg en kølsch, og bekymrer meg ikke!

Takk for svar. :)
 
Har et lignende spm til karbonering etter cold-crash:
Lagde en kølsh men det blir nesten ikke karbonert i det hele tatt. Åpnet 1 flaske og tilsatte mer sukker- etter 4 dager var det fortsatt ikke mer futt. Har jeg cold-crasha for hardt og eller ikke fått med nok gjær til flaskingen? kokte lake for 6g/l og det har stått 2 uker nå, første uken på 15 grader, siste uken i romtemperatur :/
Korkene er forresten tette

Må jeg kjøpe mer gjær for å ha rett i flaska, eller kan problemet ligge en annen plass?
 
Lønner seg å la flaskene stå i romtemp ca 14 dager for å sikre god karbonering.
Det praktiseres også for kölsch og lager.
 
Jeg begynner som regel å sprette den første flasken etter en uke. Noen ganger er det godt nok med co2 allerede da, men som regel har min flakser godt av alle 14.
 
Takk for tilbakemeldinger :)
Får smøre meg med tolmodighet, blei bare litt bekymret når de første 11 bryggene ikke har vært kranglete å karbonere.
 
Min erfaring er at den co2 som ikke kommer etter 14 dager karbonering i romtemp, kommer ikke i det heletatt. Uannsjett hvor høy temperatur og hvor lang tid jeg lar flaskene stå. Da er det kun sukkerlake med litt frisk gjær og doseringssprøyte som hjelper.
 
Heldigvis ikke hatt det problemet enda *bank i bordet*
Men et par ganger med WLP007 (nomnomnom :p) så har jeg opplevd at den har gått ganske tregt. Så med den har jeg gjort det for vane at jeg etter en uke snur alle flaskene på hode og rister gjæren inn i suspensjon igjen. Om det er hva som har reddet co2 nivåene skal jeg ikke banne på, men da har jeg iallefall fått nok skum og bobler til slutt.

Hadde det vært mine flasker som hadde stått på 15c så hadde jeg gjort det et par dager etter de har stått i romtemp i håp om at det gir gjæren litt ekstra kick.
 
Har et lignende spm til karbonering etter cold-crash:
Lagde en kølsh men det blir nesten ikke karbonert i det hele tatt. Åpnet 1 flaske og tilsatte mer sukker- etter 4 dager var det fortsatt ikke mer futt. Har jeg cold-crasha for hardt og eller ikke fått med nok gjær til flaskingen? kokte lake for 6g/l og det har stått 2 uker nå, første uken på 15 grader, siste uken i romtemperatur :/
Korkene er forresten tette

Må jeg kjøpe mer gjær for å ha rett i flaska, eller kan problemet ligge en annen plass?

Har selv laget en kölsch nylig med wlp029. Denne gjæren flokkulerer veldig bra og jeg har vel aldri hatt så klar øl når jeg flasket. Det var veldig lite futt i min etter en uke, så jeg snudde alle opp-ned en gang for å mikse det lille bunnfallet som er der. Satte den så i god romtemp enda en god uke. Nå er den omtrent der den skal være og smaker veldig bra. Det viser seg som regel at det alltid lønner seg å være tålmodig, men hallo, vi må jo smake på hvordan den utvikler seg!

Hilsen Øivind
 
Jeg har en del plast-øl-flasker som ikke blir brukt til annet enn å tappe en flaske per brygg for å kunne kjenne om karboneringen er ok. Er den ok, blir flasken hard... og dette er alltid den første som blir testet etter karbonering :)
 
Heldigvis ikke hatt det problemet enda *bank i bordet*
Men et par ganger med WLP007 (nomnomnom :p) så har jeg opplevd at den har gått ganske tregt. Så med den har jeg gjort det for vane at jeg etter en uke snur alle flaskene på hode og rister gjæren inn i suspensjon igjen. Om det er hva som har reddet co2 nivåene skal jeg ikke banne på, men da har jeg iallefall fått nok skum og bobler til slutt.

Hadde det vært mine flasker som hadde stått på 15c så hadde jeg gjort det et par dager etter de har stått i romtemp i håp om at det gir gjæren litt ekstra kick.
Holder på med et lite eksperiment på akkurat dette! JEg gjorde det nøyaktig sånn du beskriver forrige gang jeg brygga med 007 fordi det var dårlig futt etter en uke. Etter enda en uke(totalt 14 dager) var det bra karbonert. Men det førte jo seff til at jeg ikke aner om det ble bra fordi jeg snudde på de, eller om det bare var den ekstra uka som gjorde susen. Nå snudde jeg 35/40 flasker etter en uke, mens jeg lot de 5 siste stå uten og bli snudd.

Blir en smak i kveld tipper jeg! :D
 
Rapporter gjerne når du har landet på en konklusjon så får vi se om mine rutiner er basert på gammel overtro eller vitenskap :p
 
Om det kan karakteriseres som vitenskap vet jeg ikke, men de flaskene som ikke var snudd på var betydelig daffere karbonert etter 15 dager på 22 gr + 2 dager i kjøleskap, enn de jeg snudde etter en uke, og smakte etter 13 dager i 22 gr.

Med andre ord: ved flaskekarbonering med WLP007 kommer jeg til å fortsette med å snu flaskene etter en uke. :)
 
Min kølsch med WLP029 måtte ha 3 uker for å komme dit den skulle futtmessig. 2 uker pleier være nok men har opplevd at 1 uke er nok også - kommer an på gjær osv.
 
Det er kun temperatur når det var aktiv gjæring som betyr noe. Om du kjøler ned ølet etter gjæringen spiller ingen rolle for kalkulering av sukkermengde. Du kan altså gå ut fra ca. 19 grader. 6,5 gram pr. liter er derfor helt passende.
Trenger ha det med teskjeer: Min Snippmøller Saison er ferdig gjæret og FG er som ønsket. Den er nå coldcrashet til 2-4 gr C i 2 dager og jeg tenker flaske i dag med tilsetting av 6 gram sukker /liter etter oppskrift. Jeg setter sukkerlaken rett på flaska med doseringssprøyte. KAN JEG GJØRE FLASKEJOBBEN MENS ØLET FORTSATT HAR LAV TEMP UTEN AT DETTE GÅR UT OVER KARBONERING???
 
Tilbake
Topp