Hvordan får jeg høyre attenuasjon

Yerko

 
Hei

Jeg brygget en doppelbock her for 2 uker siden har hatt dicetyl rest på 2 dager etter 7 dager. Har brukt WLP838 som i grunn gir fra 68-76% men denne har gått ned fra 1.085 til 1.026 i løpet av 2 uker, og de siste 4 dagene har den blitt der. meske temp. 66°C 30 min. 67°C 15 min. 68°C 15 min. varmet opp til 72°C på 15 min. skylling på 76.6°C. 90 min. kok brukte ca. 980 bill. med gjærceller pitchet @ 10°C 1.30 min med Oksygen med 0.5mm micron

Jeg har rørt ned i gjærkaken for å prøve å få den til å spise mer sukker slik at jeg kommer ned flere poeng uten å lykkes. Spørsmålet er om jeg skal kjøpe et par rør med wlp833 lage en starter og ha det oppi. Eller om jeg skal bare flaske. Jeg har ikke smakt på ølet. Skulle kanskje ha valgt 833 til å starte med.
 
De gangene jeg har savnet attenuasjon på noen knepp har det vært sukkerprofilen som har vært synderen. Da er det ikke noe annet å gjøre enn å fikse meskeskjema til neste gang, lavere temperatur eller korrigere pH.
Isåfall er det jo ikke krise, ugjærbare sukkerarter gir fylde og ikke så mye søtsmak.
 
De gangene jeg har savnet attenuasjon på noen knepp har det vært sukkerprofilen som har vært synderen. Da er det ikke noe annet å gjøre enn å fikse meskeskjema til neste gang, lavere temperatur eller korrigere pH.
Isåfall er det jo ikke krise, ugjærbare sukkerarter gir fylde og ikke så mye søtsmak.

PH i følge Brewersfriend i mesken var 5.5 jeg brukte også div for vannjustering. Man lærer hele tiden og jeg skulle kanskje ha begynt med en pils, istedenfor en Bock som første lager. :p
 
PH i følge Brewersfriend i mesken var 5.5 jeg brukte også div for vannjustering. Man lærer hele tiden og jeg skulle kanskje ha begynt med en pils, istedenfor en Bock som første lager. :p
Hmm, var det en teoretisk beregnet pH og hvilke vannjusteringer gjorde du?

He he, ja å brygge pils og stærke lagere er en svenneprøve:)
 
69,4% attenuasjon er vel innenfor det man forventer av gjæra. Ville ha justert mskeskjemaet til neste gang hvis du ikke blir fornøyd med ølet. Med tanke på at du ikke har smakt på ølet enda så kan det jo hende det passer fint med FG på 1,026.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Tilsett O2 i to omganger på store øl. Det gir noen knepp bedre utgjæring på de få jeg har brygget.
 
Avhengig av lag time/hvor frisk gjær jeg har brukt har jeg tatt det fra 4-12 timer, aldri senere.
Har det begynt å danne seg krausen og ploppe i gjærlåsen dropper jeg det.
Jeg har ikke oksygen, så jeg rister inn 8ppm, ren styrketrening
 
Hmm, var det en teoretisk beregnet pH og hvilke vannjusteringer gjorde du?

He he, ja å brygge pils og stærke lagere er en svenneprøve:)

Jeg satt inn vanndata fra Skullerud, http://www.glennrlie.net/kalk_vann brukte denne for å finne hva jeg trengte, så justerte jeg litt til i brewersfriend slik at jeg fikk en Malty profil. meske PH er vel det jeg fikk ved å plotte inn alt av grain, som skulle meskes. Jeg er ikke helt 100% på justeringen, men jeg skal nok lese gjennom vannboka. Selv om det er tørt
 
Sist redigert:
Det gikk mellom 12-14t før det startet å gjære. Hadde oppi klokken 14:00. Klokken 6 om morningen dagen etter var det i gang. Jeg skal prøve med dobbel o2 neste gang
 
Tilsette oksygen to ganger! Har ikke gått så dypt i slike teorier men jeg holder meg til mester Gahr som har fortalt meg 1 l/min i 1 min på 25 liter.
Stoler blindt på dette hehe :D
 
Har tilsatt ny dose med oksygen 12 timer etter tilsetting av gjær uten noe problem

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Det er anerkjent i bryggelitteratur tur at det kan være gunstig med to oksygen tilsetninger på store øl, det gunstigste tidspunktet er akkurat før gjæringen tar av, typisk 12 timer.
 
Jeg satt inn vanndata fra Skullerud, http://www.glennrlie.net/kalk_vann brukte denne for å finne hva jeg trengte, så justerte jeg litt til i brewersfriend slik at jeg fikk en Malty profil. meske PH er vel det jeg fikk ved å plotte inn alt av grain, som skulle meskes. Jeg er ikke helt 100% på justeringen, men jeg skal nok lese gjennom vann boka. Selv om det er tørt
Jeg har sluttet å stole blindt på den kalkulatoren, antar at du brukte Bock og det har jeg nettopp brygget også, brukte tilsetningene som anbefalt av kalkisen men droppet kalsiumsulfat. Uten pH meter blir disse vanntilsetningene litt som å kjøre i blinde
 
Det er anerkjent i bryggelitteratur tur at det kan være gunstig med to oksygen tilsetninger på store øl, det gunstigste tidspunktet er akkurat før gjæringen tar av, typisk 12 timer.

Notert! Er egentlig fornøyd hadde bare håpet på at den landet på '24. Svigers liker sterke øl. Får håpe denne faller i smak. Burde jeg flaske den ? Har ikke planer om å tvanskarbonere. Og det hadde vært fint å få plass i vinskapet. Flaskebomber ville ha vært trist. Stikke om sette ned temperatur og la den være der ?
 
Tilbake
Topp