Problem med DIY magnetrører

Hei!

Har vært hjemmebrygger siden juni og syns dette er kjempemorsomt. For en uke siden satte jeg mine to første gjærstartere, og nå står en Wit og en Blonde til gjæring i stua. Dette blir spennende. Så til problemet:

Igår begynte jeg å sette sammen komponenter for å lage en magnetrører. Jeg har brukt vifte og neodym-magneter fra Clas Ohlson. Jeg får røremagneten til å snurre problemfritt uten væske i Erlendmeyerkolben, men så snart jeg tilfører væske, er røreren med bare noen sekunder før den "glipper" taket og legger seg i siden av kolben og rister lett. Jeg har forsøkt å regulere avtanden fra magnetene på viften til bunnen på kolben med alt fra 1mm-3cm, men ingenting hjelper.

Jeg har ikke et potensiometer tilkoblet prosjektet enda, kan det gjøre susen?

Mvh,
Ivo Reinertsen
 
Avstanden mellom magnetene, evt. størrelsen på rørepinnen har vært utslagsgivende for meg. Disse må passe sammen.
 
Jeg kjøpte en pakke med rørepinner på ebay for å teste hva som funket best for meg og har kommet frem til at mindre pinner på høyere hastighet funker best for meg.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Takk for svar!

Jeg kommer til å bestille et potensiometer for å kunne regulere hastigheten på viften. Kanskje dette løser problemet. Når det kommer til magneter, har jeg brukt 2stk neodym magneter fra Clas Ohlson med en styrke på 0,9kg. Jeg kjøpte idag 2stk neodym-magneter som har 7,0kg kraft, men oppdaget til min ergelse når jeg kom hjem at de bare har en pluss side, og ingen minus side.

Når jeg har festet magnetene på viften, har jeg tatt utgangspunkt i avstanden som rørepinnen angir. Jeg festet to magneter på rørepinnen og merket plassen av på viften før jeg limte dem fast. Dette har jeg sinnsykt lyst til å få til!

Jeg skal forsøke å få lagt ut et bilde av amatørprosjektet mitt. Igjen, takk for svar.

Mvh,
Ivo Reinertsen
 
Takk for svar!

Jeg kommer til å bestille et potensiometer for å kunne regulere hastigheten på viften. Kanskje dette løser problemet. Når det kommer til magneter, har jeg brukt 2stk neodym magneter fra Clas Ohlson med en styrke på 0,9kg. Jeg kjøpte idag 2stk neodym-magneter som har 7,0kg kraft, men oppdaget til min ergelse når jeg kom hjem at de bare har en pluss side, og ingen minus side.

Når jeg har festet magnetene på viften, har jeg tatt utgangspunkt i avstanden som rørepinnen angir. Jeg festet to magneter på rørepinnen og merket plassen av på viften før jeg limte dem fast. Dette har jeg sinnsykt lyst til å få til!

Jeg skal forsøke å få lagt ut et bilde av amatørprosjektet mitt. Igjen, takk for svar.

Mvh,
Ivo Reinertsen
En magnet må ha to poler ellers er det ikke en magnet men et stykke metall. har du en minus pol må det være en pluss pol.
 
Kan det være en forskyvelese på magnetene i forhold til senter? Da vil magneten i kolben fort bli ustabil og riste seg løs fra magneten(e) under. Det er i hvert fall min erfaring fra magnetrøreren jeg lagde med harddisk-motor sist helg.
 
Angående Clas Ohlson magneten på 7.0kg, så har den to poler, men det er bare den ene siden som er kraft i, den andre siden har så å si null festekraft.

Jeg har fått installert et midlertidlig potiometer på magnetrøreren, og det er fremgang. Jeg greier nå å få rørepinnen til å snurre i 2 liter veske, men når jeg øker hastigheten, faller den av. Har bestillt 2stk 12kg magneter, det håper jeg løser problemet.

Ole Martin: Når jeg skulle feste magnetene, la jeg rørepinnen så nært midt på vifta jeg følte jeg kom på øyemål. Jeg tok så å tegnet rundt rørepinnen for å ha noe å gå etter når magnetene skulle festes. Når du spør om forskyvelse på magnetene i forhold til sentrum går jeg ut fra at det er dette du mener? Altså at de kanskje er forskjøvet i forhold til sentrum av viften?
 
Hei igjen!

Da fikk jeg jaggu fikset magnetrøreren, og den fungerer kjempefint! MEN:

Det er bare en hastighet, og når jeg rører 1 liter, er vortexen på størrelse med en knyttneve. Har dette noe å si? Det bråker selvfølgelig mye, men det bryr meg ikke i det hele tatt så lenge kraften ikke virker negativt på gjæren.

Takk alle for innspill og hjelp :)
 
Jeg hadde problemer med min DIY-rører før jeg byttet til en kort, oval magnet som var trukket med et lav-friksjons-plastik-lag. Hadde rett og slett for kraftig stav-magnet med for mye friksjon i kolben.
Jeg tror det ofte kan være småting som gjør en vellyket magnetrører eller ei.
Min rører er nå så godt som lydløs og funker som jeg ønsker.
 
Hei igjen!

Da fikk jeg jaggu fikset magnetrøreren, og den fungerer kjempefint! MEN:

Det er bare en hastighet, og når jeg rører 1 liter, er vortexen på størrelse med en knyttneve. Har dette noe å si? Det bråker selvfølgelig mye, men det bryr meg ikke i det hele tatt så lenge kraften ikke virker negativt på gjæren.

Takk alle for innspill og hjelp :)
Stor vortex er bare en fordel, den bidrar til bedre gassutveksling og dermed gjærvekst
 
Hei igjen!

Da fikk jeg den til å virke på et vis, brukte en dimmer fra Jula som kraftregulator. Har nok litt for sterke magneter, for jeg måtte lage hull i bunnen på røreren for å manuelt hjelpe den igang. Men nå fungerer den iallefall, og gjæren står og formerer seg i kolben på kjøkkenet nå.

Et annet spørsmål som ikke har med magnetrøreren å gjøre, men med tilsetting av frukt å gjøre: Jeg skal lage en IPA i morgen, med mangopure som skal kokes og mangojuice som skal tilsettes etter 7 dager. Jeg vet at juicen må være økologisk og fri for konserveringsmidler, fordi den tilsettes under sekundærgjæring, men er dette nøye med mangopureen som skal kokes? Kan jeg for eksempel lage pureen selv av frukt fra butikken, selv om denne mest sannsynlig er sprayet med div midler?

Mvh,
Ivo Reinertsen
 
Tilbake
Topp