Safale us-05

Jeg har en kamerat som stort sett brygger rimelig humlekraftige amerikanske ipa'er, og som alltid bruker 05 rett fra posen. Han merker ikke noe, så jeg regnet med at om det var en antydning, så ville sitrushumlene overkjøre det. Jeg kommer tilbake med rapport om noen uker:).

Dette kan kanskje være et tilfelle av en smak noen er mer følsomme for enn andre?

edit: Ser av homebrewtalktråden til Noget Undergjæret at det særlig er ved lave temperaturer at 05 gir fersken:p. Ok, jeg får håpe at jeg liker ferskensitrus. Det høres kanskje ikke så galt ut? ferskensitrus ferskensitrus ferskensitrus ....................................................................

tja
 
Veldig på lavere temperaturer. Har svingt den på 12C og og da ble det iallefall merkbart. Men også på 19C, men da mindre. Mener jeg har dratt den høyere og men akkurat nå husker jeg ikke hva det ble til.

Men pitchet du mere enn vanlig når du gjæret på 12C?
 
Brukte både Saflager W34/70 og Safale US-05 på ein bayer (split batch) for eit par år sidan. Gjæra på 12 grader. Med atterhald av at eg ikkje har spesielt godt utvikla smaksløkar, så leverte faktisk 05 eit meir reinare smaksbilde enn 34/70. Eg tenkte i alle fall ikkje på ferskensitrus.
 
- eller fersken:)? Dette er en APA, og sitrusbiten i den eventuelle ferskensitrus'en kommer fra humlene jeg bruker, Centennial og Cascade.

Synes jeg kan sniffe litt fersken i gjærlåsen nå:)! Ellers en helt uvanlig rein og fin aroma som stiger opp derfra; ikke noe hint av pølen der, som jeg ellers ofte får.
 
US05 har vært mitt Homeberew-yeast fra dag 1. Som tørrgjær er den enkel i bruk, fantstisk operasjonell, og gir en tørr, enkel smak. Det virker som US05 er "long-lifed" - altså, utholdende, på den måten at den tåler mye juling i form av temperatur-variasjoner, og den karbonerer godt på flaske selv etter 14-20 dager. Prisen er også rimelig. Til Pale Ales er dette første valg :)
 
Fermentis er heilt topp, mange kommersielle aktørar som nyttar tørrgjær med stor suksess. Det eg har notert meg er at dei treng temp-kontroll (men det gjeld sikkert flytande og). Spesielt safale 04 treng termostat. Eg har fått eit tips om at Safale 05 bør steppes ned ein grad om dagen til ca 12-14 grader for å unngå usmak (altså ikkje cold crash), men dette er for vidarekomne perfeksjonistar.
 
Kontroll på temperaturen bør man ha uansett om gjæren er tørr eller fersk.
Tror du er litt lavt med Us-05 hvis du skal ende opp med 12-14C etter gjæring.
Vil du ha den mest mulig ren kan du heller starte med denne temperaturen.
Får ikke mye fart på den nede på 10C.
Men usmak tror jeg ikke du får selv om du starter på mer normal temperatur som 16-18C.
 
Dette var eit tips frå ein svært nøyaktig kommersiell brygger, og sikkert ikkje nødvendig for vanleg dødelege. Han gjærer sin "blonde ale" på 21 grader i fem dager (ca 5000 liter i slengen, så brygger du mindre kvanta ville eg ha gått litt ned), stepper så ned til ca 12, en grad om dagen. Men brygger en IPA, så vil det nok ikkje merkast noko forskjell.
 
Nå er det lenge siden jeg har brukt US-05, og lurer på om noen har tips om mengde? Jeg setter som regel mellom 25-27 liter til gjæring. Noe sier meg at 1 pakke tørt holder i lange baner, men jeg ser at sverger til MYE gjær. Hva kan jeg forvente av forskjell mellom 1 og 2 pakker i en slik dunk? Som regel setter jeg batcher på mellom FG:1045-1060.
 
Jeg vil tippe at det holder med en pakke hvis du følger anbefalingen om rehydrering og holder deg innenfor anbefalte temperaturer.
 
Har en APA som har stått til gjæring med Safale 05 nå i 2 uker i gjæringsskap på 20 grader. Ligger fortsatt et tykt lag på toppen. Burde den ikke nærme seg ferdig nå? Noen med noen kloke betryggende innspill?
 
Ser laget på toppen ut som skum eller som gjær? Jeg hadde en split batch med US-05 i det ene spannet og S-04 i det andre spannet, der begge(?) etter 2.5 uker hadde et lag med gjær flytende på toppen, men ikke tegn til aktivitet. FG var hhv 1006 og 1007 på dem.
Jeg har søkt på nettet uten å finne årsaken til det flytende gjærlaget. De fleste foreslår å:
1) Forsikre seg om at man har nådd FG (for eksempel ved å gjøre målinger med 2-3 dagers mellomrom),
2) Røre ned laget med gjær og vente til det har sunket til bunns (sett gjerne dunken kaldt en stund).

For min del hadde jeg ikke tid til å vente flere dager (da hadde det blitt flere uker), så jeg forsøkte å røre det ned, men det fungerte dårlig. Derfor valgte jeg å tappe over til kar for flasking. Det ble med en del gjærbiter over, men jeg trøstet meg med at det ihvertfall ville være nok til karbonering.
Uansett ble dette bra for min del. En del bunnfall i flaskene, men ølet ble veldig klart og fint ( https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-790#post-348913 ).
 
Jeg har så absolutt opplevd fersken i minst to av mine øl som har vært gjæret på Safale S05. Jeg skal innrømme at jeg ikke har hatt stålkontroll på gjæringstemperaturen da den er avhengig av romtemperaturen. Men det siste ølet ble pitchet på rundt 18 grader. Så satt på gjæringsrommet som var alt for kaldt, så jeg skrudde opp termostaten til 16-17 grader. Når jeg kom å skulle sjekke ølet dagen etter var det alt for varmt i rommet og gjæringstemperaturen lå på en 22-23 grader. Da slo jeg ned temperaturen og etter en dag hadde gjæreingstemperaturen stabilisert seg på 16 grader. Den lå rundt der resten av gjæringstiden.

Jeg ser jo nå når jeg skriver dette at det ville vært ganske merkelig om ølet kom ut uten noen skavanker :)

Jeg har nå investert i en programmerbar øltermostat som regulerer varmen i rommet basert på temperaturen i vesken.
 
Tilbake
Topp