Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Jeg kjøpte meg en braumeister 10L i julen, og har brygget en batch på det. ( Belgisk dobbel ) Veldig fornøyd med maskinen, og jeg var også avhengi av plassbesparelse. Perfekt for meg som ønsker og brygge mindre men oftere. Har tidligere bare brygget BIAB. Jeg bruker disse gjeringskarene https://www.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/gjaeringskar/Kar/Gjæringskar-PET-11L-400418-p0000000684 fra brygg selv. Rommer 11 liter og er lette og drive med. Er også klare/ gjennomsiktige, så det er lett og følge prosessen underveis i gjæringsprosessen. Jeg tror ikke du blir skuffet over 10 literen om du er redd for det.
Gjør som det blir sakt i tidligere innlegg. Følg magefølelsen din, og jeg tror dette blir bra uansett hva du velger.

Mvh
Ole
 
Du vil trenge et lite kjøleskap, og helst kunne feste temperatursensoren til karet. Det er temperaturen i karet som er viktig, og spesielt under stormgjæringen kan den være betydelig høyere enn i rommet rundt.
Hmm... Selvsagt. Jeg har sett litt på små kjøleskap til 1500,- som jeg muligens kan få satt i boden. Hadde uansett vært greit for å få gjæringskaret et annet sted enn kjøkkenet, og ikke minst for å kunne holde ølflaskene når jeg ikke har noe som står til gjæring. (Men da kan jeg selvsagt ikke sette annet øl).
 
Jeg kjøpte meg en braumeister 10L i julen, og har brygget en batch på det. ( Belgisk dobbel ) Veldig fornøyd med maskinen, og jeg var også avhengi av plassbesparelse. Perfekt for meg som ønsker og brygge mindre men oftere. Har tidligere bare brygget BIAB. Jeg bruker disse gjeringskarene https://www.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/gjaeringskar/Kar/Gjæringskar-PET-11L-400418-p0000000684 fra brygg selv. Rommer 11 liter og er lette og drive med. Er også klare/ gjennomsiktige, så det er lett og følge prosessen underveis i gjæringsprosessen. Jeg tror ikke du blir skuffet over 10 literen om du er redd for det.
Gjør som det blir sakt i tidligere innlegg. Følg magefølelsen din, og jeg tror dette blir bra uansett hva du velger.

Mvh
Ole
Det høres ut som det jeg tenkte, mindre men oftere.
Det var i utgangspunktet ingen spesiell grunn til at jeg trenger Speidel sine gjæringskar, men har hørt de skulle være bra.
PET er jo kanskje mer interessant nettopp for å kunne se hva som foregår, ser den!
 
Speidels gjærkar har en form som ikke er serlig egnet i et mindre kjøleskap. Du vil finne 15L spann som f.eks dette
https://www.bryggselv.no/utstyr-til.../Gjæringsbøtte-15-L-m-lokk-400208-p0000000519 som ikke bygger like mye i høyden. Et kjøleskap som står i romtemperatur vil du ved hjelp av UT-200 kunne holde stabilt lavere temperatur enn i rommet under gjæringen. Men fortvil ikke, du er allerede på god vei. For mange Ales er det fint å starte gjæring (les stormgjæring) på 16-17c (som på et soverom) for så å flytte det til et rom med 20c+ for utgjæring. Så i vinterhalvåret er du godt igang. Om sommeren blir det litt vel varmt hos oss uten kjeller, da må man finne andre løsninger. Skal man brygge Lager typer er det liten vei utenom, her er temp under 12c svert viktig for resultatet. Når det er sagt kan man også "jukse litt" og brygge et nesten lager Ved å meske et lager preget øl og tilsette en nøytral Ale gjær (f.eks US-05 tørrgjær) sett det på gjæring i kjeller/bod som holder 14-15 grader og la det stå i minimum 14 dager (helst 20) Det blir ikke en perfekt lager -men mange blir positivt overasket!

Igjen -se mulighetene du har, ikke begrensningene. Det finnes alltid en løsning. Les bøkene godt og bruk forumet fornuftig. Bor du nært en pub med godt utvalg så smak mye forskjellig, finn ut hva du liker og fokuser på det. Selv skulle jeg i ren iver " nå over alt" for noen år siden, noe som gav stor frustrasjon og mye rart på lager.

Lykke til videre med en fantastisk hobby!

Takk for utfyllende svar! Fint med såpass bra forum her! Har fått svar på mye gjennom å lese de forskjellige tråden, selv om jeg syns flaskebomber høres mer og mer skummelt ut jo mer jeg leser om det :p

Jeg ser problemet med å raskt ville "nå over alt", det er kanskje best å perfeksjonere et enklere brygg, for så å fortsette med neste sort. Det er jo kanskje også det beste når man senere vil bytte mellom øltypene, man har en god erfaring i bunn og kan enkelt følge egen oppskrift.

Tror absolutt det kan være en idé for meg å anskaffe et lite kjøleskap, det koster lite, og jeg har tross alt plass i boden. Det er flere naboer med frysere, men jeg har enda ikke funnet stikkontakter i min bod. Kjøleskap + UT200 blir vel kanskje 2000,- totalt i investering, og vil vel raskt komme godt med, spesielt ved brygging av pils!

Hadde jo ikke tenkt et sekund på at gjæringskaret gjerne kan bli noen grader varmere enn omgivelsene i starten.
 
Bruk litt tid på Finn.no Der dukker det ofte opp snasene små kjøleskap "hybelskap" til en rimelig penge. Unngå de som har fryserdel integrert i toppen (stjeler mye plass)
Se gjerne etter et med avtagbare hyller i døra for større volum.
 
Jeg bruker 30 liters gjæringskar frs Speidel, og det får så vidt plass i en Matsui kistefryser - vell merke dersom jeg ikke bruker lokk og gjærlås, men heller bare dekker åpningen med alufolie. Styres med stc-1000.
 

Vedlegg

  • IMG_20150130_190523.jpg
    IMG_20150130_190523.jpg
    104,1 KB · Sett: 78
Hmm, men da vil jo ikke de 12-liter dunkene jeg ser på ha særlige problemer med å få plass?
Har ikke tenkt på fryseboks, det kan jo også være interessant!
 
Noen som har erfaring med dårlig oppkok på denne? Jeg får den ikke over vippepungtet mellom 95,5 og 100 grader. Koker ikke ordentlig da. Bare så vidt det ruller litt.
Jeg har isolert med sitteunderlag og justert temp til 103 grader.
Noen forslag?

Mvh Ole
 
Det er det samme på min. Det var kanskje ikke noe godt forslag akkurat, men kanskje nyttig å vite at det ikke bare er din som er sånn. Har fått strikket en "genser" til den som jeg ikke har prøvd ut ennå. Foreløpig har jeg slått meg til ro med at det "koker"/ er tydelig bevegelse "som ved koking". Det fordamper ganske mye også. Et par liter (fra 12 l til ca. 10 l på 60 min.) Har tenkt å komme tilbake her med resultat når jeg får testet "ullgenseren". Siden du har testet isolasjon allerede så spørs det vel om det hjelper. Men skal ihvertfall prøve. Dette har kanskje noe med høyde over havet å gjøre også? Kan det være reklamasjonsgrunn? Hva viser andre bryggemaskiner når det koker?
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Isolasjonen er forøvrig lite utprøvd da det var noe jeg begynte med underveis, og ikke ble tilpasset helt optimalt.
 
Legger til at jeg koker i 60 min med speidelen satt til 103 grader og fordamper ca 2 l/t. Men displayet viser 98. Jeg har ikke sjekket faktisk temp med eksternt termometer.
 
Tips til den som har en anelse "stuck mash" på minispeidelen.
Stopp pumpa, la vørter sige tilbake gjennom maltrøret og start så pumpa igjen. Gjennta dette til vørter flommer fint.
Hadde "full pipe" i dag med Robust Porter på menyen... Slapp å røre i mesk med forventet utbytte på 80%
 
Et lite tips til bedre effektivitet på Speidel;

Effektiviteten min skøt i taket etter jeg begynte å skylle sakte, ovenfra og ned. Ca. en liter i gangen fordelt på hele overflaten. Ca. 8 liter 80*C vann på en 23-liters batch. Nesten samme prinsippet som fly-sparging.
 
Tilbake
Topp