Humlemangel...?

urkis

Norbrygg-medlem
Var på min lokale malt- og humlepusher her i Grenland for å etterfylle med ymse, bl.a. Amarillo-humle. Den hadde de ikke inne og de fortalte at det var vanskelig å få tak i. Nå har jeg fått bestilt på nettet men dette er jo et tegn på at noen humler kan bli vanskeligere å finne.
Det er nok flere årsaker til dette; dårlig avling, få produsenter og selvfølgelig stor etterspørsel. Særlig vanskelig kan det bli når de store bryggeriene øker produksjonen av humledrevne øl.
Reaksjonen til mindre bryggerier er en dreiing mot mer spesialøl som surøl og øl med preg av gjæren som brukes. Les mer om dette i denne interessante artikkelen: http://gearpatrol.com/2015/08/14/will-hops-shortage-kill-craft-beer/
 
Amarillo kan de vel være vanskelig å få tak i hvert år,
men i år tror jeg det også kan være vanskelig å få tak i fler av de mest populære amerikanske humlene
 
Leste litt rundt på det store Internett ang. dette, og oppsummert fant jeg ut at 2014 var ett relativt svakt år for flere av humleavlingene (både i US og EUR, om jeg husker rett), men at 2015 ser betraktelig bedre ut. (Er vel stort sett nylig høstet?).
 
Amarillo er et særtilfelle, da det er en kommersielt beskyttet kultivar. Trur det bare er én produsent som har lov til å kalle produktet sitt for amarillo.
 
Amarillo pellets fra 2015 er å få kjøpt i USA nå, så det er vel håp om at de snarlig finnes her også.
 
Merker det med Citra også. Personlig har jeg begynt å brygge med NZ humler i stedenfor, utvide horisonten litt :)

Men det har vel vært antydet lenge at produksjonen ikke holder tritt med forbruket.
 
Tror jeg leste at (US?) humlene blir høstet november/desember(-ish), men husker ikke helt. I så fall bør det vel være i overkommelig fremtid. Tør vi å tagge eksempelvis @BRYGGSELV AS ?
 
Var på min lokale malt- og humlepusher her i Grenland for å etterfylle med ymse, bl.a. Amarillo-humle. Den hadde de ikke inne og de fortalte at det var vanskelig å få tak i. Nå har jeg fått bestilt på nettet men dette er jo et tegn på at noen humler kan bli vanskeligere å finne.

Humlemangel er ikke noe nytt, og det er sikkert ikke siste gangen vi opplever det heller. Det er et landbruksprodukt med variable avlinger, og med et litt uforutsigbart marked. Nå har det vært noen år med rimelig bra tilgang, selv om nye og populære sorter kan ha vært utilgjengelig i perioder (Citra, for eksempel).

I den perioden jeg har brygget, var det nok verst i 2008. Da var det en periode det var nesten helt umulig å få tak i humle og enkelte bryggebutikker nektet å selge til kunder som ikke kjøpte andre varer samtidig. Det kan du lese mer om her:
http://byo.com/grains/item/1476-the-bitter-end-the-great-2008-hop-shortage
 
På humle.se har 2015-høsten vært tilgjengelig en god stund allerede - for de fleste vanlig brukte sorter. Rart at så få har dukket opp i norske bryggebutikker. Kan det være at de vil selge ut 2014 og 2013 først?
 
Jeg kjøpte Centennial i Kristiansand for få dager siden - Brygg Selv. Mener Vestbrygg i Bergen også har mye - de hadde til og med Amarillo blomst i forrige uke.
 
Sorry, trodde du mente at humle.se var utsolgt. Du har rett; de norske butikkene burde uansett ha tatt inn det de er tomme for.

Problemet nå er nok først og fremst at grossistene er tomme. Det har vært en dårlig humlehøst i USA og det selges stadig mer humlerike øl. Hjemmebryggerne har dårlig med kontrakter om levering av humle, og blir nok av de første som merker manglende tilgang.

Vi må nok forvente at flere humletyper blir vanskelige å få tak i de neste par årene.
 
Problemet nå er nok først og fremst at grossistene er tomme. Det har vært en dårlig humlehøst i USA og det selges stadig mer humlerike øl. Hjemmebryggerne har dårlig med kontrakter om levering av humle, og blir nok av de første som merker manglende tilgang.

Vi må nok forvente at flere humletyper blir vanskelige å få tak i de neste par årene.
Ja, jeg er enig i den analysen. Men det er interessant at butikkene her i Norge har vært tomme for blant annet Centennial en stund allerede, mens den finnes i både 2014- og 2015-utgaven i Sverige og flere andre EU-land. Kan det være at EU-markedet prioriteres fremfor uavhengige land i Europa? I så fall befinner vi oss vel, som hjemmebryggere i Norge, noe nær bunnen av prioriteringslisten.
 
Ja, jeg er enig i den analysen. Men det er interessant at butikkene her i Norge har vært tomme for blant annet Centennial en stund allerede, mens den finnes i både 2014- og 2015-utgaven i Sverige og flere andre EU-land. Kan det være at EU-markedet prioriteres fremfor uavhengige land i Europa? I så fall befinner vi oss vel, som hjemmebryggere i Norge, noe nær bunnen av prioriteringslisten.
Da er det vel bare på sin plass å ta en "dannelsesreise" til europeiske land som f.eks belgia/tsjekkia/tyskland ...... og komme hjem med koffertene full av humle :)
 
Tilbake
Topp