Patent (juridisk eierskap) på ordet "Hjemmebrygget"

JarlWA

Norbrygg-medlem
Hei.

Det er mulig jeg bommer på forum med denne tråden, men det er godt ment. Moderator får flytte eller slette om dette blir helt feil.

Tingen er den at det litt kryptiske "NORSKE BRYGGERIER AS" nå har sendt inn begjæring på ordet "Hjemmebrygget" til patentstyret. Det betyr juridisk eierskap og enerett på ordet på øl og mineralvann og annen alkoholholdig drikke i Norge. Begjæringen kan man se her:
https://search.patentstyret.no/Trademark/201601234/?searchId=273741&caseIndex=2

For de som lurer på hvem Norske Bryggerier AS er, så er det i realiteten Sagene Bryggeri og Henning Thoresen. De søker eierskap på det meste man kan tenke seg ølrelatert for tiden og har for eksempel sikret seg "Staut", som gikk under radaren til Valdres gårdsbryggeri som tidligere har brukt navnet.

Det de driver med er i mine øyne ganske drøyt, men jeg skal ikke bruke for mye krefter på det her inne annet enn å oppfordre forumets medlemer som jo faktisk kan si at det de driver med er hjemmebrygget, samt Norbryggs styre om å levere protest på at det forsøkes tatt patent på ordet "Hjemmebrygget"
 
Ordet "hjemmebrygget" er jo altfor generelt og jeg tviler på at de kommer til å få det gjennom. Men de har jo fått godkjent bl.a. "Nordmarka" og "Oslofjorden" pluss andre ymse navn og det tyder jo sterkt på at dette er hardcore patent-trolling utifra den lista jeg har lest. Snakkes i bånn'a, Thoresen.
 
Sært. Gleder meg litt til å bli dratt i retten for å ha kalt ølet mitt hjemmebrygget. Men som Mats Ø sier, tviler på at dette går gjennom
 
Sært. Gleder meg litt til å bli dratt i retten for å ha kalt ølet mitt hjemmebrygget. Men som Mats Ø sier, tviler på at dette går gjennom
Jeg tviler i og for seg jeg også, men patenstyret har ikke vært konsekvente. De tillot ikke "Sørlandet" fordi det var et geografisk område som man måtte regne med at mange hadde eierskap til, samtidig tillot de "Oslofjorden". De tillot også "Staut" som i mine øyne er litt drøyt. Grunnen til at jeg tok det her er at Norbrygg organiserer oss som faktisk driver med det Sagene her prøver å stjele.
 
Sjokkerende hva man kan få seg til å skrive i et brev. legger ved tilsvar fra Sagene Bryggeri som man lett får opp i pdf fra Patentstyrets sider, De skriver her at de har vidløftige planer om å bygge et anlegg i Nordmarka for innhøsting av bær og lyng?? I shit you not
 

Vedlegg

  • Sagene.pdf
    257,6 KB · Sett: 220
Sist redigert:
Å patentere merkingen "hjemmebrygget" har vel ikke noen konsekvens for oss hjemmebryggere, vi driver jo uansett ikke med noe kommersielt.

Om Sagene skriver "hjemmebrygget" på produktene sine, så er det jo ganske likt som at Nora skriver "hjemmelaget" på syltetøyet sitt. Alle vet jo det ikke er tilfellet uansett. Har Nora patent forresten?

Kan man virkelig sikre seg patent på et navn som "Staut" dersom noen andre kan dokumentere å ha brukt det tidligere?
 
Dette er rett og slett dustete og barnslig. Spiller kanskje ingen rolle for oss hjemmebryggere, men det er ikke innafor uansett.
Desverre er det alltid noen sånne i klassen...
For min del synes jeg også ølet deres smaker dårlig (dårlig skulle egentlig vært byttet ut med et annet mye mer negativt ord, men det passer seg ikke her) ,og kommer aldri til å kjøpe et eneste Sagene øl igjen. Sorry Sagene, mine penger får et annet bryggeri som oppfører seg pent og lager godt øl.
 
Å patentere merkingen "hjemmebrygget" har vel ikke noen konsekvens for oss hjemmebryggere, vi driver jo uansett ikke med noe kommersielt.

Om Sagene skriver "hjemmebrygget" på produktene sine, så er det jo ganske likt som at Nora skriver "hjemmelaget" på syltetøyet sitt. Alle vet jo det ikke er tilfellet uansett. Har Nora patent forresten?

Kan man virkelig sikre seg patent på et navn som "Staut" dersom noen andre kan dokumentere å ha brukt det tidligere?
Sideinfo : Nora er i søkelyset for akkurat den tittelen nå. :p
 
Et registrert varemerke gjelder kun i kommersiell sammenheng. Det vil si at hjemmebrygger vil aldri kunne bli saksøkt for å bruke ordet. Er enig i at ordet er alt for generelt til å kunne bli innvilget. Dessuten skal det ikke være villedende.
 
Saksopplysning: Dette dreier seg om varemerker, ikke patenter. Forskjellen er ganske stor, og patenter gjelder for oppfinnelser, mens varemerker gjelder for kjennemerker som navn, logoer osv.
 
Aldri fått meg til å kjøpe ølet deres, kommer ikke til å gjøre det i fremtiden heller.
Virker bare tullete og useriøst, de prøver å være noe de ikke er. Og med dette stuntet med forsøk på å kapre alle tenkelige ord som har med øl å gjøre, bare sier meg en ting. Her er ikke ølet i fokus, man satser på å vinne markedet med billige triks.
 
Har aldri likt Sagene Bryggeri. Liker dem enda mindre nå...

Det trenger du ikke heller. Har smakt noen uten at jeg husker hvilke og det blir med de. Veldig generisk-konservativt vil jeg si.

Mitt inntrykk er at dette er folk som vil surfe på craft-bølgen men verken handling eller smaksmessig resultat av øl tilsier at det har så mye med craft å gjøre.
 
Tilbake
Topp