gjæringsskap tips?

Har akkorat bygget meg eit gjæringsskap, skal testkjøre det nå til i morgen. Noen som har noen tips eller ser det greit ut? Har aldri gjort det før så derfor tenkte jeg det var lurt å høre me dem som kan dette [emoji4]

ced83f95f49f4f56c2418103c6ff25cb.jpg
2902a81ca6d5672b182f111303ee0900.jpg
e89cc9bf707cc7885f1e0287025ed105.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal du ha samme temperatur i begge dunkene? Vanskelig å få jevn temperatur i kjøleskap, særlig de store. Har kjørt templogger med 4 sensorer i et lite skap, og temperaturforskjellene var større enn jeg trodde. Tror kanskje jeg hadde prøvd vifta i den øverste hylla. Test med vann i dunkene gir en indikasjon, men det blir ikke det samme med øl - gjær lager varme.
 
Sist redigert:
Ja skal ha samme temperatur på begge, grunnen for jeg har viften nederst er at den sirkulerer luften fra varme elemente nederst. Så det ikke vil bygge seg opp extra varme under det nederste gjæringskaret. Har testet med vann i 12t for å se om temperaturen er noenlunde stabil. Når jeg nå skal kalibrere termostaten på kontrolleren, skal jeg da kalibrere den mot væske tenp eller luft temp?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sånn som det der ser ut for meg, så har den øverste dunken rollen som sjef. Det er gjæren i den som får det som den vil, mens broren i etasjen under bare må ta det som kommer? Men hvis det er snakk om å gjære to dunker av det samme ølet med den samme gjæren, så er det kanskje ikke noe stort problem?
 
Sånn som det der ser ut for meg, så har den øverste dunken rollen som sjef. Det er gjæren i den som får det som den vil, mens broren i etasjen under bare må ta det som kommer? Men hvis det er snakk om å gjære to dunker av det samme ølet med den samme gjæren, så er det kanskje ikke noe stort problem?

Ja det stemmer, nå kjører jeg temperaturen på den øverste. Grunn for det er at det er 2-3 grader i roteskuret nå. Så for å se at varmen holder seg stabil oppe på 20grader. Så håper jeg at den som er nederst og har 20 grader da den bare sitter 15cm over varme elemente [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har flere vifter i det store gjæringsskapet mitt. Har også flere tempsensorer, og det vil alltid være variasjon.
Etter mye forskjellig testing, kjører jeg STC i luft, og har Templogg på hvert av karene.
Alle skap er forskjellige, så du må bare finne den konfigurasjonen som passer best hos deg
http://bb.templogg.no
 
Nå bruker jeg en stc-1000 for å regulere temp, men skal montere inn en arduino. Da vil jeg få temp på tankene, luft temp, samt luft sirkulasjon. Da vil man kunne gå inn via en app på tlf, samt man vil få notification om noe drastisk skjer som f.eks strømbrudd, uregelmessig temp


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjekket temperaturer nå er 0,3 grader avik mellom dei 2 bøttene. Dette dog me vann. Overvåkning me logg nærmer seg ferdig kodet og vil se slik ut på layout.
e7bd540c610bf1c8aa8d323521dd64e4.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva slags kjøleskap bør man kjøpe noen tips? Vil helst ha et lite kjøleskap der det er plass til et gjæringskar.
Sett opp et søk med varsling på Finn. Da får du melding om alle kjøleskap som selges i ditt distrikt. Jeg gjorde det i sommer, og har nå 6 stk. Vanlig pris er 0 til 500 kroner. Ikke bruk frostvakt. Varmebelte eller en varmepad til å sette under er trygt og greit. Jeg har en bitte liten vifteovn (med veltesikring) på 200 w, men den tror jeg ikke selges lenger.
 
Hvis du har plass ville jeg kjøpt et skap med litt god plass. Selv har jeg ett med standard dybde/bredde og 130cm høyt. Da har jeg plass til både erlendmeyerkolbe og gjæringskar for temperering før pitch om jeg trenger det, eller to gjæringskar for splitt batcher, eller tom plass til fermzillaen jeg fikk nå til jul. Prismessig er det jo svært liten forskjell, og det er greit å ha noe "å vokse i" ;)
 
@MonoBryggeriet og @Holmentoppen
Jeg har ikke så veldig god plass, og jeg vil ha et lite kjøleskap der jeg kan ha plass til 1 gjæringskar. Kan du/dere sende meg en link på hva slags kjøleskap som vil fungere/passe? Vil helst ha et nytt kjøleskap.
Send meg en link, helst fks komplett.no power eller Elkjøp. Jeg trenger et kjøleskap så fort som mulig egentlig.

Noe likt sånn som dette.

Legger til bilde.
 

Vedlegg

  • B67BDAB9-9DE0-459D-87F7-EC9D10746B88.png
    B67BDAB9-9DE0-459D-87F7-EC9D10746B88.png
    943,3 KB · Sett: 49
@MonoBryggeriet og @Holmentoppen
Jeg har ikke så veldig god plass, og jeg vil ha et lite kjøleskap der jeg kan ha plass til 1 gjæringskar. Kan du/dere sende meg en link på hva slags kjøleskap som vil fungere/passe? Vil helst ha et nytt kjøleskap.
Send meg en link, helst fks komplett.no power eller Elkjøp. Jeg trenger et kjøleskap så fort som mulig egentlig.

Noe likt sånn som dette.

Legger til bilde.
Her tørr jeg ikke komme med noe tips, fordi jeg ikke vet. Tror du bør måle høyde på gjæringsbøtte ink gjærlås og gå å måle i butikken selv. Du får nok ikke plass helt i bunnen av skapet, og må da måle fra første hylle og opp.
 
Tilbake
Topp