Ekstrakt og utgjæring- hvor mye sukker bruker du?

Dette har vært tatt opp flere ganger, men jeg kan ikke huske å ha sett erfaringsutveksling angående tilsetting av sukker for å bedre utgjæringen.

Jeg mener: Hvor mye tilsetter du per 3 kg flyende malt for eks?

Eksperimenterer litt for tiden med dette, og er på rundt 10%, men glemte gjærnæring forrige gang så jeg kom dessverre ikke ned der jeg ville likevel.

Andel sukker avhenger sikkert litt av stilen, men personlig prøver jeg å nå 80% for tiden for ipa/pils
 
Jeg pleier egentlig ikke bruke sukker i ekstrakt oppskriftene mine med mindre det er veldig høy gravity
slik som igår da jeg brygget #100 (OG:1.100)
Da brukte jeg 80% ekstrakt, 20% grain og 5% sukker (105% ;))
Vanligvis brygger jeg 50/50 ekstrakt og grain
Har fint brygget IPA med 100% Briss maltekstrakt og fått fin utgjæring, ned til 80%
 
Riktig oksygenering og riktig mengde med frisk gjær gjør mye forskjell på utgjæringen. Jeg har likevel brukt rundt 5-10% sukker på mine ekstraktbrygg avhengig av hvor tørr finish jeg er ute etter. Jeg har på det mest ekstreme forsøkt 25% (da med en kombinasjon av vanlig sukker og dememera) - dette var på en dipa som ble for tørr og med en del smak av alkohol. Jeg vil derfor ikke anbefale noe særlig mer enn 20%, da jeg tror det lett kan skape alkoholstikk.
 
Riktig oksygenering og riktig mengde med frisk gjær er nok viktig som du sier, men tror også det er stor forskjell på produsentene
Får mye bedre utgjæring med Briess enn f.eks Cooper's
 
Jeg pleier egentlig ikke bruke sukker i ekstrakt oppskriftene mine med mindre det er veldig høy gravity
slik som igår da jeg brygget #100 (OG:1.100)
Da brukte jeg 80% ekstrakt, 20% grain og 5% sukker (105% ;))
Vanligvis brygger jeg 50/50 ekstrakt og grain
Har fint brygget IPA med 100% Briss maltekstrakt og fått fin utgjæring, ned til 80%

Mesketemp bruker du da?
 
Riktig oksygenering og riktig mengde med frisk gjær gjør mye forskjell på utgjæringen. Jeg har likevel brukt rundt 5-10% sukker på mine ekstraktbrygg avhengig av hvor tørr finish jeg er ute etter. Jeg har på det mest ekstreme forsøkt 25% (da med en kombinasjon av vanlig sukker og dememera) - dette var på en dipa som ble for tørr og med en del smak av alkohol. Jeg vil derfor ikke anbefale noe særlig mer enn 20%, da jeg tror det lett kan skape alkoholstikk.

Merker du sukkeret på smaken?:)
 
Riktig oksygenering og riktig mengde med frisk gjær er nok viktig som du sier, men tror også det er stor forskjell på produsentene
Får mye bedre utgjæring med Briess enn f.eks Cooper's

Jeg hadde tenkt å prøve coopers men nå ble jeg litt skeptisk.

Hvordan er ellers smaken ? Er jo en annerkjent produsent meg bekjent. Kanskje de er laget for at man skal tilsette mer sukker?
 
Merker du det i små konsentrasjoner som 5-10% ?

Jeg har ikke merket det med så lite sukker, tror generelt sett humle- og maltkraftige øl kan tåle mer tilsatt sukker. Rett og slett ved at den kraftige smaken maskerer alkoholen mer. Det er bare å prøve seg frem, du kan jo dele opp i flere gjærkar og tilsette ulike mengder sukkerlake (fesk 10, 20 og 30%) ? Så kan du selv se om du smaker forskjellen etterpå.
 
Jeg hadde tenkt å prøve coopers men nå ble jeg litt skeptisk.

Hvordan er ellers smaken ? Er jo en annerkjent produsent meg bekjent. Kanskje de er laget for at man skal tilsette mer sukker?

Ingeting å utsette på smaken, ikke på den siste IPA'n min ihvertfall,
men som sagt så fikk jeg "bare" 75% utgjæring, (men nå var det mye god humle også, 200 Vic Secret på 12 liter)
mot nærmere 80% på de siste IPA batchene med Briess ekstrakt (som ikke har hvert DIPA med sukker)
50% ekstrakt, 45% pale og 5% Cara-hell
men nå er det flere år siden jeg brygget med Coopers

Hadde vært artig om du prøvde å splitte en 100% Coopers ekstrakt batch, den ene med og uten sukker
 
Tilbake
Topp