Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Liten update. Fikk tilsendt gjær fra Vinbua med bussen, akkurat ferdig "aktivert" til jwg var ferdig å rydde opp, la til 0,5 kg rug og 0,3 spesial B til Gamleguten oppskrifta. Det ble 15 liter med Brun Stout :)
 
Nøgne Ø Imperial Rye Porter
Target OG 22 P / 1.092
IBU 30
Alk 9%

Malt:
65% Maris Otter
14% Pale Rye Malt
6% Crystal Rye Malt
5% Munich 25EBC
4% Crystal Malt
3% Chocolate Malt
3% Black Malt

Mesk:
63 grader i 45 min
72 grader i 15 min

Humle:
Chinook 90 gr pr hl 90 min (kok)
Bobek 300 gr pr hl 30 min
Columbus 100 gr pr hl Whirlpool
Gjær: WLP007
 
Og jeg som akkurat har godt til innkjøp av en NØ Porter som skal brygges imorgen,
jeg skulle jo ha brygget denne istede
jaja, neste gang
 
Kinn - Dampen
Respekt til Stein Norem Wisted

Sendte en mail til Espen Lothe på Kinn, og fikk oppskriften :

OG 11,6 P
FG 3 P
4,7% alkohol
32 IBU

95% Maris Otter Pale Ale Malt
5% Crystal 150 EBC

Mesking ved 66 grader C

90 min koking
Bitterhumle: Northern Brewer
1,25 g/l Northern Brewer ved kokeslutt og trekke 15 min

Wyeast 1318 London Ale III ved 18 grader C
Hei,
Litt fersk i gamet, hvor mye malt i kg. PR. Type?
Humle tilsettes siste 15 min?
 
KINN GAMLEGUTEN LYS STOUT

Merk at dette er en direkte nedskalering fra 4000 liter til 25 liter i gjæringskar, så den er nok ikkje heilt nøyaktig. Vær særlig obs i forhold til humlemengder.

OG 1.068 FG 1.016
Mesketemperatur 65 grader

83% Maris Otter Pale Malt
10% Amber Malt (Thomas Fawcett)
7% Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle (60min før kokestopp): 60g East Kent Golding
Aromahumle (15min før kokestopp): 20g East Kent Golding

Synes kanskje mengden bitterhumle virker litt høg. Forsøk å legg oppskrifta inn i en form for oppskriftsmal (BeerSmith, BeerTools el. lignande) for å dobbelsjekke. IBU skal være 50.

Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 21 grader.


Liten utdate, første klonen av denne ble legendarisk, men 60 eller 90 min kok?
 
Hansa White Ipa

Ikke fullstendig oppskrift, men dog...
Syns dette er en skikkelig ålrait butikkøl, og jeg tok meg selv i å fundere på om de bruker wlp400. Tok derfor kontakt med Hansa for å spørre om oppskrift/ingredienser. Fikk overraskende nok svar ganske kjapt:

I dette ølet har vi brukt Dansk pilsnermalt, Pale Wheat malt (Weyerman) og Carahell malt (Weyerman). Av humle er det brukt Tysk Hallerthau Herculus, Amerikansk Chinook, Amerikansk Cascade, Amerikansk Crystal og Amerikansk Citra. Gjæren er en WLP 400 fra White labs.
 
Sist redigert:
Jeg har også lyst til å brygge White IPA med Amerikansk Chinook, Amerikansk Cascade, Amerikansk Crystal og Amerikansk Citra og WLP 400 fra White labs
men håper det blir bedre enn Hansa
 
Jeg har også lyst til å brygge White IPA med Amerikansk Chinook, Amerikansk Cascade, Amerikansk Crystal og Amerikansk Citra og WLP 400 fra White labs
men håper det blir bedre enn Hansa
Dersom man brygger en white IPA, så blir den uansett ulik Hansa sin, all den tid det ikker er en White IPA.

Men syns Hansa skal ha kred for å lage et butikkøl med wlp400 og amerikansk humle. Den er ikke dårlig.
 
Tilbake
Topp