Takk, skal forske litt på dette med brygging av sterke øl på Speidel.Man kan også meske i 30 minutter, ta ut 1/3 av malten, og fylle opp med mer. Det var noen her på forumet som skrev om det tidligere.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk, skal forske litt på dette med brygging av sterke øl på Speidel.Man kan også meske i 30 minutter, ta ut 1/3 av malten, og fylle opp med mer. Det var noen her på forumet som skrev om det tidligere.
Man kan også meske i 30 minutter, ta ut 1/3 av malten, og fylle opp med mer. Det var noen her på forumet som skrev om det tidligere.
http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=27Y1N2F vannkalkulator på denneDet blir en smakssak hvor mye brent preg man vil ha, men hvis den er sterk, og skal modnes lenge, vil det brente preget reduseres. I tillegg til fordelen med frigjøring av plass, kan det bli lettere å treffe rett pH uten mineraltilsetninger, da mørk malt trekker denne ned, og det generelt er lite buffer i mykt norsk vann. Det er ikke alltid jeg gidder å bry meg med det, men har noen ganger brukt kalkulatoren i brewer's friend, som gir et estimat basert på oppskriften.
Pleier du å øke mengden for å kompensere for lavere utbytte når du gjør dette? I så fall: hvor mye mer bruker du? Og har du forsøkt å meske deler av det og cold steepe resten?Har pleid å legge malten i vann i romtemperatur i en finmasket duk, Sarita metervare fra Ikea. Samme metode som kaldbrygging av kaffe.
Doblet mengden første gang, men tror ikke det er nødvendig. Det er mer smak og farge enn sukker, og det blir trukket ut i stor nok grad, ser det ut som.Pleier du å øke mengden for å kompensere for lavere utbytte når du gjør dette? I så fall: hvor mye mer bruker du? Og har du forsøkt å meske deler av det og cold steepe resten?
Kanskje en liten oppdatering snart?Lyst til å brygge noen kommersielle øl? Eller dele oppskrifter du har fått direkte fra bryggeriet? Her kan du poste oppskriftene så samler vi alle på en plass:
- Oscar Blues - Ten Fidy
- Russian River - Pliny the Elder
- Jester King Brewery - Black Metal Farmhouse Imperial Stout
- Fullers - London Pride
- Lervig - White IPA
- Boulevard - Tank 7
- Kinn - Vestkyst
- Kinn - Dampen
- Kinn - Pilegrim
- 7 Fjell - Una Blonde
- 7 Fjell - Sommer Pale Ale
- 7 Fjell - Englafjell Pale Ale
- 7 Fjell - Mon Plaisir Pale Ale
- 7 Fjell - Fløien IPA
- 7 Fjell - Rundemanen Rye Stout
- 7 Fjell - Walkendorff Amber Ale
- 7 Fjell - Svartediket Black IPA
- 7 Fjell - Vinter
- 7 Fjell - Tippetue Petit Saison,
- 7 Fjell - Kjuagutt Amber Ale
- 7 Fjell - Høst Saison Sombre
- Lervig - Lucky Jack
- Ægir - Hrist & Mist Hefeweissen
- Ægir - Wasabi Saison
- Ægir - Natt Imperial Porter
- Stone Brewing - Vertical Epic Series (flere øl)
Kinn - Vestkyst
- Respekt til Gahr
Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst:
OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU
Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC
Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.
Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III
Mesking:
64 °C
Koking: 90 min.
Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle.
Priming med sukker, 5 g/l.
I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over.
WLP013 brukte jeg. Ble kanonTenkte å brygge denne på torsdag, men har imidlertid ikke tilgang på rett gjær i Trondheim såvidt meg bekjent. Er det noen med litt mer erfaring enn meg på ferskgjær som kan fortelle meg hvilken WLP-gjær vil gjøre omtrent samme nytte som denne?
Even
Hvis du har temperatur kontroll, skal det gå fint med bra headspace i gjæringskaret. Har brukt alle tre, og ikke hatt problemer med at det skummet over.Se her, to gode alternativer. Da går jeg for en av disse. Takk for svar! Siste jeg brukte ferskgjær var det vel WLP400, og den skummet såpass at jeg var redd for å dra på elgjakt første helga i frykt for å komme tilbake til et kar uten lokk. Kan jeg forvente samme skumming på en av disse?
Hm, min havnet på 1019 også, syntes det ble for søttDa er kniksen klonen kommet på fat. Smaker himmelsk. Jeg fikk OG på 70, FG på 19, og tørrhumlet med 2,5+2,5 g/l med citra og amarillo, for å tilpasse den til min smak, etter å ha smakt originalen.
7 fjell ftw
Min Kniksen gikk fra 1065 til 1014Hm, min havnet på 1019 også, syntes det ble for søtt
Stegmeske du på 62, 68 og 78? Hvilken OG hadde du? Jeg synes jeg traff bra på smak, men hadde ikke skadet å få den ned på 14-15Hm, min havnet på 1019 også, syntes det ble for søtt
Nogen der har en skaleret (15-25 liter) på http://www.7fjellbryggeri.com/brewourmorgenstemning?