Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Man kan også meske i 30 minutter, ta ut 1/3 av malten, og fylle opp med mer. Det var noen her på forumet som skrev om det tidligere.

Ja, det der har jeg gjort et par ganger. Neste brygg blir en Amber, 14,4 kilo malt. Starter med ca 12 kilo, mesker i en halvtime ca, ut med så mye malt at jeg får plass til resten, mesker videre i en halvtime. Ved start av oppvarming til utmesk, har jeg i alt, eller så mye jeg får plass til. Eventuell rest has i ved skyllestrart. Fungerer fint.
 
Det blir en smakssak hvor mye brent preg man vil ha, men hvis den er sterk, og skal modnes lenge, vil det brente preget reduseres. I tillegg til fordelen med frigjøring av plass, kan det bli lettere å treffe rett pH uten mineraltilsetninger, da mørk malt trekker denne ned, og det generelt er lite buffer i mykt norsk vann. Det er ikke alltid jeg gidder å bry meg med det, men har noen ganger brukt kalkulatoren i brewer's friend, som gir et estimat basert på oppskriften.


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=27Y1N2F vannkalkulator på denne
 
Har pleid å legge malten i vann i romtemperatur i en finmasket duk, Sarita metervare fra Ikea. Samme metode som kaldbrygging av kaffe.
Pleier du å øke mengden for å kompensere for lavere utbytte når du gjør dette? I så fall: hvor mye mer bruker du? Og har du forsøkt å meske deler av det og cold steepe resten?
 
Pleier du å øke mengden for å kompensere for lavere utbytte når du gjør dette? I så fall: hvor mye mer bruker du? Og har du forsøkt å meske deler av det og cold steepe resten?
Doblet mengden første gang, men tror ikke det er nødvendig. Det er mer smak og farge enn sukker, og det blir trukket ut i stor nok grad, ser det ut som.

Det høres ut som en god idé å kaldtrekke delvis, ja, må prøve det neste gang. Da kan man regulere brentsmak og ph i samme slengen.

Holder faktisk på med denne nå, kaldbrygget har ph på rundt 5,2, sånn som jeg tolker stripene, men meske-ph var over 6, så der måtte det tilsettes litt melkesyre.ImageUploadedByTapatalk1446250668.153536.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kinn - Vestkyst
- Respekt til Gahr

Sendte en melding til Espen Lothe, og her er oppskriften på Kinn Vestkyst:

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Wyeast 1318 London Ale III

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle.

Priming med sukker, 5 g/l.

I det siste har det vært litt problemer med å få tak i de rette humletypene, så det har vært brukt litt Citra, Chinook og Cascade som erstatninger, men den egentlige oppskriften er som over.

Tenkte å brygge denne på torsdag, men har imidlertid ikke tilgang på rett gjær i Trondheim såvidt meg bekjent. Er det noen med litt mer erfaring enn meg på ferskgjær som kan fortelle meg hvilken WLP-gjær vil gjøre omtrent samme nytte som denne? :)

Even
 
Tenkte å brygge denne på torsdag, men har imidlertid ikke tilgang på rett gjær i Trondheim såvidt meg bekjent. Er det noen med litt mer erfaring enn meg på ferskgjær som kan fortelle meg hvilken WLP-gjær vil gjøre omtrent samme nytte som denne? :)

Even
WLP013 brukte jeg. Ble kanon :)
 
Se her, to gode alternativer. Da går jeg for en av disse. Takk for svar! :) Siste jeg brukte ferskgjær var det vel WLP400, og den skummet såpass at jeg var redd for å dra på elgjakt første helga i frykt for å komme tilbake til et kar uten lokk. Kan jeg forvente samme skumming på en av disse?
 
Se her, to gode alternativer. Da går jeg for en av disse. Takk for svar! :) Siste jeg brukte ferskgjær var det vel WLP400, og den skummet såpass at jeg var redd for å dra på elgjakt første helga i frykt for å komme tilbake til et kar uten lokk. Kan jeg forvente samme skumming på en av disse?
Hvis du har temperatur kontroll, skal det gå fint med bra headspace i gjæringskaret. Har brukt alle tre, og ikke hatt problemer med at det skummet over.
 
Har kun temperaturkontroll i form av en veldig stabil temperatur på rommet det gjærer, så det går nok fint. Vi prøver! :)
 
Da er kniksen klonen kommet på fat. Smaker himmelsk. Jeg fikk OG på 70, FG på 19, og tørrhumlet med 2,5+2,5 g/l med citra og amarillo, for å tilpasse den til min smak, etter å ha smakt originalen.

7 fjell ftw
 
Drakk ei flaske med Humledugg i helga. Nydelig øl, så spurte like så godt etter oppskriften. Og Anders Cooper var så hyggelig at jeg fikk svar med en gang sammen med noen tips.



Hei sveis!

Har skalert de ned så humlemengdene og andre adjunkter passer til ca 20 L ferdig vørter.
Maltmengdene er oppgitt i prosent ettersom jeg ikke kjenner til effektiviteten på brygghuset ditt.
Det er bare å dele den på Norbrygg :)


Humledugg
Author: Anders Cooper, Austmann Bryggeri
Attenuation: 83,3%
Original Gravity: 1,059
Terminal Gravity: 1,010
Color: 17,65EBC
Alcohol: 6,42%
Bitterness: 69IBU

Ingredients:
(85,1%) Maris Otter Pale Ale Malt - added during mash
(10,6%) Pale Crystal Malt - added during mash
(4,3%) Pale Wheat Malt - added during mash
15 g Magnum (14.5%) - added during boil, boiled 60 m
1 ea Whirlfloc Tablets (Irish moss) - added during boil, boiled 15 m
45 g Citra™ (12,0%) - steeped after boil
45 g Centennial (10,0%) - added during boil
45 g Cascade (7.9%) - steeped after boil
70 g WYeast 1272 American Ale II™
30 g Citra™ (12,0%) - added dry to secondary fermenter
30 g Cascade (7.9%) - added dry to secondary fermenter

Notes
Meske på 67
Kjøle til 19
Gjære på 21

Jeg har et fast humlingregime på 60 og flameout og evt. tørrhumling. Systemet her har ingen hopback eller andre muligheter for kortere kontakt-tid mellom varm vørter og humle så flameout er det nærmeste jeg kommer.

Jeg liker å bruke en høyalfa humle med lavt cohumulone -nivå for en clean bittering, stort sett er det Magnum jeg bruker til dette. For å bevare mest mulig aroma koker jeg aldri aromahumlen men tilsetter den rett før whirlpool/kjøling. På humleduggen bruker jeg klassikere som cascade og centennial og en god dæsj citra. Synes det funker ganske bra i de mengdene og ratioene jeg har skissert men det kan jo være gøy for deg å leke rundt med f.eks tørrhumlinga og se om ikke det kan bli enda bedre.

-Anders Cooper, Austmann Bryggeri
 
Da er kniksen klonen kommet på fat. Smaker himmelsk. Jeg fikk OG på 70, FG på 19, og tørrhumlet med 2,5+2,5 g/l med citra og amarillo, for å tilpasse den til min smak, etter å ha smakt originalen.

7 fjell ftw
Hm, min havnet på 1019 også, syntes det ble for søtt


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp