Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Temperaturene stemmer helt sikkert i 7Fjell sitt bryggeri. Hva de bør være i ditt bryggeri vet ingen, bortsett fra deg selv ;)
 
Min gjetning er at oppskriften på una blonde har de temperaturene de bruker på 7 Fjell, mens Småtøs-oppskrifta er tilpasset mer gjennomsnittlige bryggeri, hva mesketemp angår. (kanskje temp fra pilot-brygg?)
 
Jeg er ikke Gahr, men han har tidligere sagt at i oppsettet på 7F så får han en veldig god utgjæring, derfor hans mesketemperaturer er noe høyere enn hva vi vanlig dødlige ofte ville lagt oss på for å treffe target FG.
 
Tenkte å lage en Fløien til helgen som jeg synes smaker helt fortreffelig. Lurere bare på det viss jeg ikke stegmesker, hva er den ideelle mesketemperaturen. Stegmeskingen er 62 og 68 grader. Tenkte kanskje sånn midt imellom, 65-66 grader. Høres dette fornuftig ut?
 
Tenkte å lage en Fløien til helgen som jeg synes smaker helt fortreffelig. Lurere bare på det viss jeg ikke stegmesker, hva er den ideelle mesketemperaturen. Stegmeskingen er 62 og 68 grader. Tenkte kanskje sånn midt imellom, 65-66 grader. Høres dette fornuftig ut?
Jeg laget denne for 4 uker siden og den ble snadder. Lå meg på 66 grader.
 
Brewdog Everyday Anarchy
Direkte nedskalert frå 100HL til 22L
OG: 1.081 FG: 1.005
IBU: 45
Boil: 75min

80% Pale 2row
6.5% Cara/crystal 20L
5% Pilsner
4% Rugmalt
3.5% Kveite
1% Honning

Moteuka: Til target IBU 75min
27,3g Bobek 10min
27,3g Saaz 10min
20g Apelsin bitter 5min
20g Sitronskall tørka 5min
10g Korianderfrø 5min
2g Rosa pepper 5min
27,3g Bobek Whirlpool
27,3g Saaz Whirlpool

Wyeast #3711 French Saison: Pitch på 21C. Lat stige til 23C under primærgjæring.

Ska lagrast på fat av Amerikansk eik brukt på fransk kvitvin. Sku vist gå fint me å dynke chips i kvitvin å tilsette dei i sekundær.

Noen som har forsøkt seg på denne?
Honning i grain-billen, menes det honning-malt? Noen som vet hvor det kan kjøpes, evt. alternativer?
Hva anbefales som mesketemperatur?
Noen som har erfaringer med 3711-gjæret? Er det generelt høy utgjæringsgrad?

takk.
 
Sikkert honning etter stormgjæring. Selv om 3711 gjærer ut veldig bra, bør man meske lavt og lenge for å komme fra 1080 til 1005. Kanskje 90min på 63.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke i mitt bryggeri. Sist gang jeg brygget med 3711 mesket jeg på 70 grader i 60 min. Gikk fra 1063 til 1003. Heftig gjær!
 
Noen som har forsøkt seg på denne?
Honning i grain-billen, menes det honning-malt? Noen som vet hvor det kan kjøpes, evt. alternativer?
Hva anbefales som mesketemperatur?
Noen som har erfaringer med 3711-gjæret? Er det generelt høy utgjæringsgrad?

takk.
Eg prøvde den, traff på 1.083 på OG og hadde utgjæring ned til 1.006. fantastisk fin, men framleis mykkje smak frå eikechipsa, trur de verte meir mellow etter noken måneda til med lagring.

I fylge Brewdog er det ikkje honningmalt men Honning som ska brukast. Ang 3711 vil eg seie at det er ein arbeidshest av ei gjær, tåler alkohol fint til i allefall 12-13% (høgste eg har brukt den til). Den gjæra godt ut, og ved rette temperaturar gir den fine estersmakar til feks ein Saison :)
 
Eg prøvde den, traff på 1.083 på OG og hadde utgjæring ned til 1.006. fantastisk fin, men framleis mykkje smak frå eikechipsa, trur de verte meir mellow etter noken måneda til med lagring.

I fylge Brewdog er det ikkje honningmalt men Honning som ska brukast. Ang 3711 vil eg seie at det er ein arbeidshest av ei gjær, tåler alkohol fint til i allefall 12-13% (høgste eg har brukt den til). Den gjæra godt ut, og ved rette temperaturar gir den fine estersmakar til feks ein Saison :)

Takk for tilbakemelding.
Hvilken temperatur mesket du på?
Hvor mye eikechips brukte du? (g/L) Kanskje jeg skal bruke litt mindre hvis det ble litt mye smak av de.
Og hva mener du er "rette temperaturer" for gjæret? :)
 
Sist redigert:
Etter det gutta på BrewDog Forklarte stegmeska eg fyrst på 50C i 25min deretter på 64C i 60 min før utmesk på 78C i 10min. dette for å få so mykje gjærbart sukker som mogleg sida den ska gjære so longt ned.
Ang eikechips so brukte eg 30g på 22L og lot det stå med det i ein måned.
Den er framleis ganske fersk øla, og er planlagt ferdiglagra til jul. BrewDog lagra den på eikefat i over eit år før dei slapp den. Eikesmaken vil verte meir nedtona med tid derfor litt kraftig smak enda :) Eg dynka eikechipsa i ein tørr Chardonay før eg helte alt over i gjæringskaret, det anbefalast, set ein fin smak på ølet.
 
Hei.

Er Lervig sin Konrad stout kommet ut ? Den var vel på kurset som ble holdt i Oslo. Men veg ikke om den ble levert ut

Noen som vet eller har den ?
 
Tilbake
Topp