Tenkte å lage en Fløien til helgen som jeg synes smaker helt fortreffelig. Lurere bare på det viss jeg ikke stegmesker, hva er den ideelle mesketemperaturen. Stegmeskingen er 62 og 68 grader. Tenkte kanskje sånn midt imellom, 65-66 grader. Høres dette fornuftig ut?I tilfelle noen skulle være interesserte:
7 Fjell Una Blonde (Brygges for puben "Una" i Bergen)
7 Fjell Sommer Pale Ale (Sesongøl)
7 Fjell Englafjell Pale Ale (One-off, brygget for musikkfestivalen "Festidalen")
7 Fjell Mon Plaisir Pale Ale
7 Fjell Fløien IPA
7 Fjell Rundemanen Rye Stout
7 Fjell Walkendorff Amber Ale
7 Fjell Svartediket Black IPA
7 Fjell Vinter
Jeg laget denne for 4 uker siden og den ble snadder. Lå meg på 66 grader.Tenkte å lage en Fløien til helgen som jeg synes smaker helt fortreffelig. Lurere bare på det viss jeg ikke stegmesker, hva er den ideelle mesketemperaturen. Stegmeskingen er 62 og 68 grader. Tenkte kanskje sånn midt imellom, 65-66 grader. Høres dette fornuftig ut?
Kjempe, da går jeg for 66 grader. Takk for hjelpenJeg laget denne for 4 uker siden og den ble snadder. Lå meg på 66 grader.
Brewdog Everyday Anarchy
Direkte nedskalert frå 100HL til 22L
OG: 1.081 FG: 1.005
IBU: 45
Boil: 75min
80% Pale 2row
6.5% Cara/crystal 20L
5% Pilsner
4% Rugmalt
3.5% Kveite
1% Honning
Moteuka: Til target IBU 75min
27,3g Bobek 10min
27,3g Saaz 10min
20g Apelsin bitter 5min
20g Sitronskall tørka 5min
10g Korianderfrø 5min
2g Rosa pepper 5min
27,3g Bobek Whirlpool
27,3g Saaz Whirlpool
Wyeast #3711 French Saison: Pitch på 21C. Lat stige til 23C under primærgjæring.
Ska lagrast på fat av Amerikansk eik brukt på fransk kvitvin. Sku vist gå fint me å dynke chips i kvitvin å tilsette dei i sekundær.
Eg prøvde den, traff på 1.083 på OG og hadde utgjæring ned til 1.006. fantastisk fin, men framleis mykkje smak frå eikechipsa, trur de verte meir mellow etter noken måneda til med lagring.Noen som har forsøkt seg på denne?
Honning i grain-billen, menes det honning-malt? Noen som vet hvor det kan kjøpes, evt. alternativer?
Hva anbefales som mesketemperatur?
Noen som har erfaringer med 3711-gjæret? Er det generelt høy utgjæringsgrad?
takk.
Eg prøvde den, traff på 1.083 på OG og hadde utgjæring ned til 1.006. fantastisk fin, men framleis mykkje smak frå eikechipsa, trur de verte meir mellow etter noken måneda til med lagring.
I fylge Brewdog er det ikkje honningmalt men Honning som ska brukast. Ang 3711 vil eg seie at det er ein arbeidshest av ei gjær, tåler alkohol fint til i allefall 12-13% (høgste eg har brukt den til). Den gjæra godt ut, og ved rette temperaturar gir den fine estersmakar til feks ein Saison