Ønsker tilbakemelding på oppskrift

Hei!
Ønsker å brygge en lys sommepils, og har funnet en oppskrift på dette. Har tilpasset denne til vår brygger, og ønsker en tilbakemld på om dette ser OK ut

Malt
5,40 kg Swaen pilsner
0,60 kg Swaen hvete
2,00 kg Flaket mais
1,00 kg Swaen Vienna

Humle
60 min 30,0 g Tettnanger
10 min 30,0 g Saaz
5 min 30,0 g Saaz
0 min 30,0 g Saaz
0 min 8,0 g Limeskall

Gjær
WLP940 - Mexican Lager. Tot ca 650 mrd celler til ca 33 liter vørter.

Mesk:
15 min på 55C
45 min på 66C
10 min på 78C

Kok
90 min

Gjæring
11C i 17 dager
15C i 2 dager
4C i 2 dager

Karbonering
15C i 7 dager
4C i 21 dager
 
Ser du planlegger en diacetyl-hvile. Å gjøre det etter 17 dager er sannsynligvis meningsløst. Du må øke temperaturen mens gjæren enda jobber, ellers har det ikke så mye for seg. Jeg pleier å kjøre opp tempen når utgjæringen er 75% på vei. Du oppgir ikke forventet OG og FG, men et eksempel:

OG: 1.050
FG: 1.012
Diacetyl-hvile: (50-12)/4 + 12 ~= 1.021

Altså bør du da kjøre opp tempen når SG er rundt 1.021. For å treffe må du måle. For meg skjer dette typisk rundt dag 4-6.

Når dette er sagt så er det ikke gitt at du trenger en diacetyl-hvile, men om du er usikker så gjør den liten skade, så kjør på.
 
Er kanskje ikke nødvendig med diacetyl-rest? Gjære på 11 grader i 3 uker bør kanskje holde siden det tilsettes nok gjær....? Eller har ikke det så mye å si?
 
Når du brygger undergjæret øl, er det nok viktig. Det er visst ikke så kritisk når du brygger ales.
 
Det er viktig hvis gjæren har produsert for mye diacetyl :) dette finner du ut ved å smake. Hvis du synes det er vanskelig å plukke opp så kan du enten la det være ettersom du da antageligvis ikke plukker det opp i ferdig øl heller, eller du kan gjøre som jeg foreslo i forrige post.
 
En tommelfingerregel for diacetylrast er vel to tredjedeler ut i gjæringen. Men det er jo mange skoler i verden :) Jeg har gjæret ca 10 batcher undergjært med det forløpet du legger opp til her, og aldri kjent noe diacetylsmaker ;) Mexican kan forøvrig godt gjære lavere og de fire første. Jeg har da hatt den på 8 grader, før jeg har satt den opp til 10. Med tre dager diacetylrast på 16 før ned igjen på 10.

Edit: "Klargjort" gjæringsforløpet.
 
Sist redigert:
Ser du planlegger en diacetyl-hvile. Å gjøre det etter 17 dager er sannsynligvis meningsløst. Du må øke temperaturen mens gjæren enda jobber, ellers har det ikke så mye for seg. Jeg pleier å kjøre opp tempen når utgjæringen er 75% på vei. Du oppgir ikke forventet OG og FG, men et eksempel:

OG: 1.050
FG: 1.012
Diacetyl-hvile: (50-12)/4 + 12 ~= 1.021

Altså bør du da kjøre opp tempen når SG er rundt 1.021. For å treffe må du måle. For meg skjer dette typisk rundt dag 4-6.

Når dette er sagt så er det ikke gitt at du trenger en diacetyl-hvile, men om du er usikker så gjør den liten skade, så kjør på.
Når du da hever temperaturen etter 4-6 dager opp til f.eks. 16 grader, gjærer du da ferdig på den temperaturen, eller senker du den igjen til 9-10?
 
Gjærer ferdig. Senker så temperatur for lagering.
Akkurat, da blir det ikke lange tiden en undergjæret øl gjæres på lav temp, kun 4-6 dager, og resten på ale-temp. Men det er jo i starten mye skjer så det er vel forklaringen.
 
Gamme tråd men lurer på ett par ting.
Jeg har en coronaklone til gjæring og oppskriften sier 12c i 2 uker (M84)
Er det for å få frem estere/rundere smak?

Og i «brygg mer øl» s131 er det en mexican lager oppskrift som også sier 12c
Men da for å øke temperaturen til 20c ved SG1024 og løpet ut
Er det noen som kan gi noen råd eller har smakserfaringer her?

Det startet fint å gjære ved 12c og stått siden søndag.Gjæringen startet mandag.Ris og mais og malt.

Og hvis jeg vil ha en diasetylrast på denne,senker jeg til 12c igjen etter 2 dager på 20c?

Kun brygget hurtiglager med stort hell men måtte prøve å starte på 12c og nå trenger jeg noen råd for å fullføre:)
 
Gamme tråd men lurer på ett par ting.
Jeg har en coronaklone til gjæring og oppskriften sier 12c i 2 uker (M84)
Er det for å få frem estere/rundere smak?

Og i «brygg mer øl» s131 er det en mexican lager oppskrift som også sier 12c
Men da for å øke temperaturen til 20c ved SG1024 og løpet ut
Er det noen som kan gi noen råd eller har smakserfaringer her?

Det startet fint å gjære ved 12c og stått siden søndag.Gjæringen startet mandag.Ris og mais og malt.

Og hvis jeg vil ha en diasetylrast på denne,senker jeg til 12c igjen etter 2 dager på 20c?

Kun brygget hurtiglager med stort hell men måtte prøve å starte på 12c og nå trenger jeg noen råd for å fullføre:)

Og sorry for å bruke denne tråden men var det nærmeste jeg kom emnet.
 
Gamme tråd men lurer på ett par ting.
Jeg har en coronaklone til gjæring og oppskriften sier 12c i 2 uker (M84)
Er det for å få frem estere/rundere smak?

Og i «brygg mer øl» s131 er det en mexican lager oppskrift som også sier 12c
Men da for å øke temperaturen til 20c ved SG1024 og løpet ut
Er det noen som kan gi noen råd eller har smakserfaringer her?

Det startet fint å gjære ved 12c og stått siden søndag.Gjæringen startet mandag.Ris og mais og malt.

Og hvis jeg vil ha en diasetylrast på denne,senker jeg til 12c igjen etter 2 dager på 20c?

Kun brygget hurtiglager med stort hell men måtte prøve å starte på 12c og nå trenger jeg noen råd for å fullføre:)

Du trenger ikke sette den så høyt som 20. 16 skulle holde. Sett den opp når 3/4 av veien ned til forventet FG er unnagjort. La den stå der til gjæringen er ferdig. Gi den gjerne ei uke, så er du sikker på at gjæren har gjort seg grundig ferdig med å feie i alle krokene. (Palmers modell for gjæring av lagere. Det er som kjent mer enn en måte å flå en rev på. Palmer er ikke en Moses, med bud gitt av Gud hugget i stein:).)

Det er vel ikke noe poeng i å sette den ned til 12 igjen? Nå er lagering neste punkt. Jeg flasker først, karbonerer i romtemperatur, og så setter jeg dem kaldere, og til slutt i kjøleskap. Det ser ut til å funke greit, det også. Men ellers skal du jo egentlig senke temperaturen til ned mot null, og la dunken stå der 2-4 uker, før du tapper over på fat. (Det er vel flere modeller for dette.)
 
Du trenger ikke sette den så høyt som 20. 16 skulle holde. Sett den opp når 3/4 av veien ned til forventet FG er unnagjort. La den stå der til gjæringen er ferdig. Gi den gjerne ei uke, så er du sikker på at gjæren har gjort seg grundig ferdig med å feie i alle krokene. (Palmers modell for gjæring av lagere. Det er som kjent mer enn en måte å flå en rev på. Palmer er ikke en Moses, med bud gitt av Gud hugget i stein:).)

Det er vel ikke noe poeng i å sette den ned til 12 igjen? Nå er lagering neste punkt. Jeg flasker først, karbonerer i romtemperatur, og så setter jeg dem kaldere, og til slutt i kjøleskap. Det ser ut til å funke greit, det også. Men ellers skal du jo egentlig senke temperaturen til ned mot null, og la dunken stå der 2-4 uker, før du tapper over på fat. (Det er vel flere modeller for dette.)

Takk Finn

Enig i teorien om at det ikke er nødvendig å sette ned til 12 igjen.Det er jo egentlig i strid med alle gjæringsforløp å senke temperaturen?
Også har jeg samme prosedyre for tapping, lagring og karbonering som deg som funker fint.
Har du noen formening om gjæring på 12 fra start kontra 10 eller også gjerne 8c ?
 
Takk Finn

Enig i teorien om at det ikke er nødvendig å sette ned til 12 igjen.Det er jo egentlig i strid med alle gjæringsforløp å senke temperaturen?
Også har jeg samme prosedyre for tapping, lagring og karbonering som deg som funker fint.
Har du noen formening om gjæring på 12 fra start kontra 10 eller også gjerne 8c ?

Lavere er bedre, er min erfaring. 12 er i grenseland. Jeg har prøvd meg på 13-14, og det blei bare halvgodt. Men det er vel avhengig av gjærtype. Skjønt den jeg gjæra på 13-14, var satt på w-34/70, som skal være veldig tolerant. @Sarge driver nå og herjer med den på 20 grader - men det tror jeg er bare på pur f... :p.
 
Lavere er bedre, er min erfaring. 12 er i grenseland. Jeg har prøvd meg på 13-14, og det blei bare halvgodt. Men det er vel avhengig av gjærtype. Skjønt den jeg gjæra på 13-14, var satt på w-34/70, som skal være veldig tolerant. @Sarge driver nå og herjer med den på 20 grader - men det tror jeg er bare på pur f... :p.

Veldig beskjedent «avvik»med 12 grader da skjønner jeg :)
Leste bare masse negativt om M84 her så det blei jubel i stua når den var igang allerede dagen etter.Nå er det bare om den holder helt ut.
 
Lavere er bedre, er min erfaring. 12 er i grenseland. Jeg har prøvd meg på 13-14, og det blei bare halvgodt. Men det er vel avhengig av gjærtype. Skjønt den jeg gjæra på 13-14, var satt på w-34/70, som skal være veldig tolerant. @Sarge driver nå og herjer med den på 20 grader - men det tror jeg er bare på pur f... :p.
Altså, det er været som er pur f... Det skal jo ikke være slike temperaturer i mai! o_O Målet mitt var å holde den under 18 grader, godt hjulpet av normale mai-temperaturer.

Gjæringsskapet mitt står i garasjen, om noen skulle lure.
 
Altså, det er været som er pur f... Det skal jo ikke være slike temperaturer i mai! o_O Målet mitt var å holde den under 18 grader, godt hjulpet av normale mai-temperaturer.

Gjæringsskapet mitt står i garasjen, om noen skulle lure.

Lenge leve hus halvt nedsenket i jord. Da holder kjellertemp seg fint selv om sommer
 
Lenge leve hus halvt nedsenket i jord. Da holder kjellertemp seg fint selv om sommer

mao.: Grav deg ned i tide! Skal prøve en siste lagerøl på kjellergulvet nå, en kellerbier (pling!) på Dahlsgjær. Vil nok ligge på 10-11 grader. Ellers er det utmerkede forhold for kølsch og altbier og sånt som kan gjæres på 12-15 grader om jeg setter dunkene litt høyere.
 
Kjelleren i huset (og dermed garasjen) ER halvt nedsenket i jord. Dessverre er det så varmt ute nå at selv denne varmes opp gjennom garasjeporten. Hadde jeg IKKE hatt garasjen kunne vi jo fort snakket temperaturer opp mot 30 grader. Nå er den jo "bare" 20.

Mulig jeg kjører kveik på samtlige brygg fram til oktober igjen. :p
 
Kjelleren i huset (og dermed garasjen) ER halvt nedsenket i jord. Dessverre er det så varmt ute nå at selv denne varmes opp gjennom garasjeporten. Hadde jeg IKKE hatt garasjen kunne vi jo fort snakket temperaturer opp mot 30 grader. Nå er den jo "bare" 20.

Mulig jeg kjører kveik på samtlige brygg fram til oktober igjen. :p

Hva om du laget et isolert kammer innerst - om det er plass? Kunne det funke? 60 x 60 indre mål - og plass til flere i høyden - og det ville jo bli flere temperatursoner, også, antakelig.
 
Tilbake
Topp