Brygge en godt hveteøl???

Skal brygge en god hveteøl til min svigerfar, men har ingen erfaring med hveteøl. Har søk og lest rundt på forum, men blir ikke klokere.
Er det noen som har noen tips og tricks? Oppskrifter?
Veit han er glad i Erdinger, så om det er noe som ligner eller i samme gate.

Takker for alle svar;)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Med noe slikt som ett hveteøl under beltet er jeg ingen stor ekspert. Dog må jeg si at jeg synes resultatet ble riktig bra. Jeg kan egentlig ikke si at jeg liker hveteøl, de er litt for tamme for min smak. Så jeg bestemte meg for å amerikanisere hveteølet litt og skru det opp til 11. Mer hvete, mer humle, mer aromahumle og mer estere. Mer av alt, altså.

Resultatet ble et øl med en del humlesmak, en god del bitterhet og en temmelig markant fruktighet som følge av gjæring på 21 grader eller så. Pitchet på 17 grader eller så og satt i kjøleskap med hvor temperaturen ble holdt nede på 21 eller så.

Det ble faktisk rimelig balansert ("balansert" er forøvrig en veldig subjektivt) og ølet forsvant kjapt. Det viste seg å være flere enn meg som ikke synes tradisjonelt hveteøl var så skrekkelig godt.

Oppskrift (50 liter): https://www.brewtoad.com/recipes/peak-banana-da2651
 
For en klassisk hveteøl, uten for mange krumspring:

50/50 pils- og hvetemalt. Bruk en kalkulator, f.eks. brewersfriend:http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/
Meske inn på 50 i 20 minutter. Sakkarifikasjon på 67 grader i 60 minutter (eller mer) + utmesk på 76-78.
Koke i 90 minutter.Tysk humle av ett eller annet slag (Hallertauer Mittelfrüh, f.eks.) til 15 IBU ved 60 minutter.
Gjæren er vesentlig. WLP300, antakelig best for den smaken du er ute etter (eller en annen tysk hvetølgjær. Ikke tørrgjær.)
Gjæres på 17 grader. Unngå overpitching. Temperaturkontroll er viktig (vel, det er det alltid).
 
Sist redigert:
Ser at de setter koketid til bare 70 minutter. Er ikke det lite? Svovel????

Synes også meskeregimet ser litt rart ut, særlig på den første. Meske inn på høye 30 kan vel være bra for effektiviteten, men er ikke veldig nødvendig. (OK, jeg bruker det sjøl, riktignok). Det lave trinnet det er mest mening i, er vel proteinsteget på 50, og det har de ikke med. Ferulsyresteget skal vel være på 44 - hvis en ønsker å framheve nellik? Utmesk på 75, hvorfor ikke litt høyere?

Nåja - Bestmalz veit vel hva de driver med, vel så godt som meg:). Det er bare litt på tvers av hva jeg har "lært". (The Gospel acording to Zainasheff:p). Men jeg har generelt et inntrykk av at det er veldig mange ulike måter å lage weissbier på.
 
Jeg sliter med DMS når jeg bare koker under 90 minutter (med mye pilsnermalt). Tror jeg er i overkant sensitivt for DMS - men jevnt over blir det DMS igjen på kortere kok. Iallfall på oppsettet vi brygger på.

Per.
 
Hyggelig å få det bekreftet. (Jeg er så autoritetstro at jeg ikke har våget meg på å koke under 90 minutter med pilsnermalt. Tenk om Palmer fikk høre det:(.)
 
Skal brygge en god hveteøl til min svigerfar, men har ingen erfaring med hveteøl. Har søk og lest rundt på forum, men blir ikke klokere.
Er det noen som har noen tips og tricks? Oppskrifter?
Veit han er glad i Erdinger, så om det er noe som ligner eller i samme gate.

Du har plassert denne under "råvarer", men det er noe av det minst viktige i en god hveteøl. Det er et øl der gjæringa, med alle sine underfundigheter, er det aller viktigste. Basisoppskrifta på hveteøl (lik mengde pilsnermalt og hvetemalt, nøytral humle til litt under 20 IBU, hveteølgjær) er en god start, men gjærmengde (en del mindre enn på de fleste andre øl), temperaturkontroll (overraskende lavt for et gjærdrevet øl, rundt 18 grader) og oksygentiolsetninger er det som gjør et hveteøl vellykket.
 
Jeg koker alt på 90 - både med og uten pilsnermalt. Jeg bruker litt mer tid fra start til slutt, men det er jo ikke slik at jeg henger over grytene mens det koker. Synes imidlertid meskeregimet til BestMalz ser litt artig ut. Har planer om å brygge en av dem helt etter 'BestMalz boka' bare som en test.
 
Ok, det skal bli interessant å høre hvordan den blir som ferdig. Jeg har hørt begge deler om den gjæren der, men har ingen egen erfaring. Jeg kan godt bruke tørrgjær - Belle Saison gir meg en god saison, f.eks. - men akkurat når det gjelder weissbier har jeg vært ekstra skeptisk.
 
En god tørrgjær til hveteøl er Wb06 , har brukt den mange ganger til wit men da på litt lavere tempratur da jeg vil ha en god og frisk wit.

Men ved høyere temperatur produserer den vistnok mye banan. Også underpitching får enda mer gode smaker av denne. Ser de som lager hveteøl at det er viktig at den ikke står for lenge til gjæring da mye av banan preget vil forsvinne..

Uansett så er det en knall god gjær :) og alternativ til fersk gjær

Mvh
Easybrew
 
Takk for alle svar, nå er det bare å håpe Brewshop har råvarene så blir det ølbrygging i kveld ;)
Artig å se at så mange tar seg tiden til å hjelpe til en nyfødt hjemmebrygger. :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp