Mulig det dummeste spørsmålet her sålangt...

Jeg lurer rett og slett på om det er mulig å fjerne gjæren helt fra ferdig gjæret øl?

Jeg merket at høna, som er allergisk mot gjær, kunne drekke alkoholfri øl som aldri har vært gjæret, er derfor jeg spør
 
Jeg lurer rett og slett på om det er mulig å fjerne gjæren helt fra ferdig gjæret øl?

Ja, det er relativt kurant å filtrere vekk gjær. Alt øl fra de store bryggeriene er filtrert så all gjær er fjernet.

Forøvrig har også alkoholfritt øl vært gjennom en slags gjæringsprosess. Riktignok under strengt kontrollerte former, og normalt med mye mer gjær tilsatt enn i normale gjæringer, men definitivt tilsatt gjær. Så dersom noen kan drikke alkoholfritt øl, men ikke en normal norsk pilsner, så er det ikke gjæren som er årsaken.
 
Sensitiv for maltotriose kanskje? Er det mageproblem eller rød i tryne type problem?
 
Ja, det er relativt kurant å filtrere vekk gjær. Alt øl fra de store bryggeriene er filtrert så all gjær er fjernet.

Forøvrig har også alkoholfritt øl vært gjennom en slags gjæringsprosess. Riktignok under strengt kontrollerte former, og normalt med mye mer gjær tilsatt enn i normale gjæringer, men definitivt tilsatt gjær. Så dersom noen kan drikke alkoholfritt øl, men ikke en normal norsk pilsner, så er det ikke gjæren som er årsaken.

Nope, det stemmer ikke helt at alt alkoholfritt øl inneholder gjær. Estrella damm uten alkohol oppgir ikke gjær i ingredienslisten sin. Det var denne hun tålte å drikke. Det meste annen øl reagerer hun på, cider tåler hun heller ikke...
 
Nope, det stemmer ikke helt at alt alkoholfritt øl inneholder gjær. Estrella damm uten alkohol oppgir ikke gjær i ingredienslisten sin. Det var denne hun tålte å drikke. Det meste annen øl reagerer hun på, cider tåler hun heller ikke...

(I denne sammenhengen er pils fra de store bryggeriene, ikke diverse mikrobrygg, og alkoholfritt øl er av pilsnertype, ikke hveteøl.)

Det er helt korrekt at alkoholfritt øl ikke inneholder gjær, men det gjør ikke pils heller.

Gjær er nødvendig både i produksjon av vanlig pils og alkoholfritt øl. De vanligste alkoholfrie ølene produseres ved at vørteren tilsettes gjær i en gjæringstank ved lav temperatur og i relativt kort tid. Så filtreres gjæren vekk og ølet pasturiseres. Pils lages på samme måte, men gjæren tilsettes ved høyere temperatur og er i kontakt med vørteren lenger, slik at det dannes alkohol. Så filtreres ølet og det pasteuriseres. Prosessen er altså forbausende lik.

Det er helt forskjellige merkeregler for alkoholfri og alkoholholdig drikke. Alkoholholdig drikke skal merkes med alkoholinnhold, og ikke så mye mer. Mange bryggerier oppgir hva de bruker for å lage ølet, og der er gjær selvfølgelig med, men dette er ikke ei ingrediensliste, som man finner på alkoholfritt øl og andre næringsmidler. Her skal ikke gjæren være med, ettersom den jo er filtrert vekk og ikke noe som du vil finne i ølet. Det er verdt å merke seg at de ikke nevner alkohol heller, selv om det kan være minimale mengder også i alkoholfritt øl.

Det er altså like lite gjær i pils og alkoholfritt øl. Begge deler er filtrert på samme måte, som regel med sentrifuge og sterilfiltrering.

Jeg er ganske sikker på at reaksjonen skyldes noe annet enn gjær.

(Mikrobryggerier som ikke filtrerer, hveteøl som skal inneholde gjær og andre spesialøl er en annen diskusjon. Der vil det være gjær på flaskene.)
 
Sensitiv for maltotriose kanskje? Er det mageproblem eller rød i tryne type problem?

Hun kjenner det i halsen med en gang, også kan hun bli ganske dårlig hvis hu drekker mye... Hadde vært greit å funnet ut av hva hun ikke tåler. Er det maltotriose i cider og?
 
Samboeren reagerer også på alkohol. All slags. Med kløe i halsen og noen ganger utslett. Har prøvd forskjellige øltyper uten å ha funnet en som hun tåler.
Leste en plass at alkohol trigger allergier. Så det er muligens noe en har spist/drukket før en drikker som gir allergi. Eller selvsagt noe i den alkoholholdige drikken.
Men hos dere så reagerer hun også på det som er alkoholfritt ?
 
Hun kjenner det i halsen med en gang, også kan hun bli ganske dårlig hvis hu drekker mye... Hadde vært greit å funnet ut av hva hun ikke tåler. Er det maltotriose i cider og?
Nei, det tror jeg ikke det er. Maltotriose intoleranse er ofte forbundet med IBS lidelse. Hvis hun kjenner det i halsen er nok ikke det riktig.
 
Samboeren reagerer også på alkohol. All slags. Med kløe i halsen og noen ganger utslett. Har prøvd forskjellige øltyper uten å ha funnet en som hun tåler.
Leste en plass at alkohol trigger allergier. Så det er muligens noe en har spist/drukket før en drikker som gir allergi. Eller selvsagt noe i den alkoholholdige drikken.
Men hos dere så reagerer hun også på det som er alkoholfritt ?

Nei hun reagerer ikke på alkoholfritt hvor gjær ikke er oppført i ingr lista. Derfor jeg tenkte å spørre i denne tråden. Hun kan fint drikke sprit som er destillert flere ganger uten at hun får reaksjoner.
 
Nei hun reagerer ikke på alkoholfritt hvor gjær ikke er oppført i ingr lista. Derfor jeg tenkte å spørre i denne tråden. Hun kan fint drikke sprit som er destillert flere ganger uten at hun får reaksjoner.

For å oppsummere...

Hun reagerer på:
  • Filtrert og pasteurisert pils
  • Cider
  • Mikrobryggeri-øl med gjær på flaska
Hun reagerer ikke på:
  • Vin
  • Brennevin
  • Alkoholfritt øl
  • Gjærbakst

Jeg ser ikke sånn uten videre hvor sammenhengen er her. Du finner en del informasjon online om ymse allergener i alkoholholdige drikke, men jeg tror denne uttalelsen (http://www.aaaai.org/ask-the-expert/allergic-reaction-beer) oppsummerer det ganske greit:
However, I must admit that personal experience in dealing with patients who have this type of reaction to beer indicates that on many occasions it isn't possible to identify a specific culprit.

Det er særlig reaksjonen på cider, som egentlig har veldig lite til felles med øl, som forvirrer meg.
 
For å oppsummere...

Hun reagerer på:
  • Filtrert og pasteurisert pils
  • Cider
  • Mikrobryggeri-øl med gjær på flaska
Hun reagerer ikke på:
  • Vin
  • Brennevin
  • Alkoholfritt øl
  • Gjærbakst

Jeg ser ikke sånn uten videre hvor sammenhengen er her. Du finner en del informasjon online om ymse allergener i alkoholholdige drikke, men jeg tror denne uttalelsen (http://www.aaaai.org/ask-the-expert/allergic-reaction-beer) oppsummerer det ganske greit:


Det er særlig reaksjonen på cider, som egentlig har veldig lite til felles med øl, som forvirrer meg.

Hun reagerer også på vin, men ellers har du rett. Hun spiser brød
 
Det at hun blir dårlig hvis hun drikker mye er vel en kjent sak :p. Jeg har opplevd det en gang før :eek:. Det kan jo være placebo effekten som tar hun også. Noen blir syke når de forventer å bli syke. Litt rart at hun ikke reagerer på vin da det er gjæret og sannsynligvis har gjær i suspensjon det også. Regner med at mye av de samme stoffene som finnes i øl fra gjæring også finnes i vin. Hva med champagne/musserende vin? Hvilke symptomer er det som oppleves?
 
Jeg har en venn-av-en-venn som etter sigende ikke kan drikke vanlig øl, filtrert eller ei, på grunn av en intoleranse mot gjær. Spontangjæret øl går derimot helt fint.
 
Vørter blir utsatt for kald høst/vinterluft som inneholder ulike villgjær og bakterier som gjærer vørteren i en lengre periode (1-3 år stort sett). Resultatet blir surøl, lamib, geuze, etc.
 
Det er nok ikke gjær som er banditten her nei. Dette virker delvis som en placebo-reaksjon basert på forventning. Det kan jo hende hun reagerer på et annet stoff i enkelte øl eller tilsvarende, antar at det skyldes gjær, og derfor forventer det i en rekke drikker som kroppen ellers ikke ville reagert på.

Med en gang går jo tankene til sulfider, som ofte er å finne i både vin og sider, men fuglene veit. Kanskje teste litt med blindprøver, om en vil finne ut av dette? Gjær er det neppe.
 
Sidespor, men jeg er "allergisk" overfor øl. Mine symptomer er likevel så lite plagsomme at jeg lever fint med dem.

De er nemlig slik at jeg etter ca 1 liter øl får noen ukontrollerbare nysekuler. Jeg kjenner kilingen før de kommer. Det handler bare om noen få kuler fordelt over kanskje 3-5 minutter. Etter det så går det over. For meg og mine omgivelser er det en kuriositet. Det gjelder for øvrig ikke for vin.
 
Tilbake
Topp