CO₂ flaske - ombygd brannslukningsapparat

Noen som vil anbefale meg hvor jeg kan få tak i slike i Bergensområdet?
Når jeg sier "CO₂ flaske til ølfat" - så skjønner de tegningen :)
 
Sendte tidligere idag en mail til Safe Brannvern AS (www.brannvern.no) som ligger på Kleppestø. Fikk følgende svar på pris for 2kg og 5kg flasker:

Hei


Takk for din henvendelse.


Vare: Flaske CO2, 5 kg med rattventil u/stigerør (brukt, men selvfølgelig trykktestet) Koster kr. 1.500,- (inkl. mva.)

Samme, men 2 kg. Koster Nok 1.200,-


Skulle du ønske å hente en slik ber jeg om at du kontakter oss på forhånd, da vi lager disse etter bestilling.
 
Jeg endte opp med å kjøpe et brukt 6kg pulverapparat fra Teknisk Industrivern på Laksevåg.
De bygde om apparatet, installerte kuleventil, trykktestet tanken og fylte det med CO2.

1312,50 ink. moms.
 
Jeg endte opp med å kjøpe et brukt 6kg pulverapparat fra Teknisk Industrivern på Laksevåg.
De bygde om apparatet, installerte kuleventil, trykktestet tanken og fylte det med CO2.

1312,50 ink. moms.
Pulver?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
PS et lite tips angående CO2 flasker. Eier av flaske pliker å godkjenne/teste flasken regelmessig. Har faktisk fått spørsmål om dette når jeg fyller, da de ikke har lov til å fylle på usertifiserte beholdere. Svaret på spørsmålet er da et usikkert "ja" slik at ansvaret plsseres på flaskeeier. De som fyller ser jo også at det mangler nyere klistremerker fra test, og kan fint nekte deg fylling.
 
Trykktesting skal stemples i metallet i flaska. Ikke klistremerke! Krav er hvert 10. år. Personen som fyller skal sjekke flaska, ikke spørre kunden.
 
Trykktesting skal stemples i metallet i flaska. Ikke klistremerke! Krav er hvert 10. år. Personen som fyller skal sjekke flaska, ikke spørre kunden.

Det er jo god informasjon for de som trenger fylle flaske(r). Men kommer man borti vanskelige leverandører kan det være greit å ha noe håndfast å vise til. Har du noen referanse til standars eller spec som tilsier det du her hevder? Kan hjelpe folk om de har den type iformasjon.
 
Skjer det ofte at flasker ikke passerer en slik trykktest?
Jeg har bare erfaring med dykkerflasker. Veldig sjeldent de ikke går igjennom. Innvendig rust er gjenganger. Kan aldri tro det er tema på brannslukkere. Utvendig rust er jo lett å oppdage. Gamle alu dykkerflasker kasseres ofte. Mest pga korrosjon rundt kraner og skepsis til strukturforandringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
fikk ikke fylt min fordi gjengene var gåen, forbasket tull da men var ikke med selv og kunne si noe. (han fikk seff solgt en annen flaske)
Noen butikker bør tenke muligheten at en kunde har mer peiling enn dem selv når de kommer og handler :mad:
 
Jeg har bare erfaring med dykkerflasker. Veldig sjeldent de ikke går igjennom. Innvendig rust er gjenganger. Kan aldri tro det er tema på brannslukkere. Utvendig rust er jo lett å oppdage. Gamle alu dykkerflasker kasseres ofte. Mest pga korrosjon rundt kraner og skepsis til strukturforandringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er vel dessuten mye lavere trykk i en co2 flaske enn en oksygenflaske?
 
Det er det. (300 til 450 bar trykkprøving) Og materialet er nok dimensjonert deretter. Fylling av dykkerflasker er nok mer utsatt for forurensning av flaska. En dråpe sjøvann kan gjerne henge igjen i krana. Ikke alle er like flinke til å blåse rent før fylling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
50 bar er trykket i romtemp men har fått det opp 90 bar. vil tro det er det også når den er nyfylt hos en som har utstyret i orden og fyller på få minutter, noen vil kalle det glovarmt :)
 
Ikke sikker på hva han mener, kanskje egentlig et Co2 apparat, men tror jeg har "drivgass" patroner fra puverapparater, en patron som tar 450 gram Co2.
 
Pulverapparat (uten separat drivgass flaske) har arbeidstrykk på 15 bar og nitrogen som drivgass. CO2 slokkere har skal tåle trykk på over 200 bar. Det må jo være skrivefeil med pulverslukker.
6200d528a823488911444c3e601fa288.jpg
a99220821786f39fe9f2cf3bbfe493a7.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp