Vent-Matic Ultra-Flo tappekraner

Han er sponset. Men det blir vent-matic på meg uansett når jeg først skal bygge.

Uansett. Siden jeg ikke har peiling på hva som er krem fra perlick lurer jeg på prisen på vent-matic kontra "tilsvarende" high end fra perlick?
 
Holder på med planlegging av en liten keggerator/øleskap. Har i den anledning begynt og lese meg opp om tappekraner og valget kommer til å stå mellom perlick 630, evt 650, og vent-matic.
Etter en del graving på diverse forum så kommer det tydelig fram at vent-matic som merkevare er ganske kontroversielt. Vent-matic versjon 1 har fått uhemmet skryt de fleste plasser borti USA og versjon 2 og 3 tilsvarende med slakt. Det har vært patentsøksmål, angivelig feilaktige tegninger og andre rykter som har sirkulert. Hva er historien bak denne siste modellen? Er det en ny patent eller bygger den på originalen? Er det en videreutvikling av versjon 3?
 
Har ikke testet vent-matic, men er veldig fornøyd med mine 650SS. Tror jeg hadde kommet til å savne flow control på vent-matic. Stout Spout`n til vent-matic ser jo fin ut.
 
Holder på med planlegging av en liten keggerator/øleskap. Har i den anledning begynt og lese meg opp om tappekraner og valget kommer til å stå mellom perlick 630, evt 650, og vent-matic.
Etter en del graving på diverse forum så kommer det tydelig fram at vent-matic som merkevare er ganske kontroversielt. Vent-matic versjon 1 har fått uhemmet skryt de fleste plasser borti USA og versjon 2 og 3 tilsvarende med slakt. Det har vært patentsøksmål, angivelig feilaktige tegninger og andre rykter som har sirkulert. Hva er historien bak denne siste modellen? Er det en ny patent eller bygger den på originalen? Er det en videreutvikling av versjon 3?
Vent-Matic Ultra-Flo som vi selger, er en videreføring av den opprinnelige krana med samme navn. Den produseres av Vent-Matic Company LLC, som er selskapet til Brad Amidzich - oppfinneren av forward sealing kraner.

Det er laget en del andre kraner basert på oppfinnelsen hans. Bl.a Perlick 425 (har ikke testet dem selv), Vent-Matic fra CHI Company (OK til tapping men lekker opp mot håndtaket) og Forward Sealing Faucet fra GFH Inc./Beverage Equipment Company (pen kran som lager masse skum, til og med på på lavt karbonerte øl).

Det er litt vanskelig å finne ut av alle konstellasjonene, men ting tyder på at varemerkebskyttelse ikke var oppfinnerens sterkeste side. Og patentbeskyttelse er jo tidsbegrenset.
Har ikke testet vent-matic, men er veldig fornøyd med mine 650SS. Tror jeg hadde kommet til å savne flow control på vent-matic. Stout Spout`n til vent-matic ser jo fin ut.
Vent-Matic Ultra-Flo gir noe høyere back pressure enn andre kraner, og med passe motstand i ølslangen er det egentlig ikke behov for flow control.
 
Det med passe motstand i ølslangen varierer litt fra brygg til brygg, derfor greit med flow control synest eg
 
Han er sponset. Men det blir vent-matic på meg uansett når jeg først skal bygge.

Uansett. Siden jeg ikke har peiling på hva som er krem fra perlick lurer jeg på prisen på vent-matic kontra "tilsvarende" high end fra perlick?
Miguel;
Har du bygget og installert Vent-Matic kraner? Erfaring?
 
Jeg har hatt Perlic 630ss i noen år, og utvidet nylig med Vent Matic. VM føles mer solide / presise i hånden. Jeg bruker fjær i mine siden det er en fare for å komme nær kranene på brygge- / vaskerommet. Jeg vil trolig få bedre flow uten, uten at jeg opplever dette som et problem. Jeg kommer trolig til å ha en kran med fjær og en uten som en test. Erfaringen så langt er at Vent Matic er en bedre kran. Det skal sies at jeg ikke har hatt problemer med mine Perlick kraner, og jeg har ikke vært misfornøyd med dem
89c248290fca547bd1b91976e7eec3e9.jpg
 
Jeg har hatt Perlic 630ss i noen år, og utvidet nylig med Vent Matic. VM føles mer solide / presise i hånden. Jeg bruker fjær i mine siden det er en fare for å komme nær kranene på brygge- / vaskerommet. Jeg vil trolig få bedre flow uten, uten at jeg opplever dette som et problem. Jeg kommer trolig til å ha en kran med fjær og en uten som en test. Erfaringen så langt er at Vent Matic er en bedre kran. Det skal sies at jeg ikke har hatt problemer med mine Perlick kraner, og jeg har ikke vært misfornøyd med dem
89c248290fca547bd1b91976e7eec3e9.jpg
Takk Morten! :)
Skal bygge en keezer av en 100liter fryseboks. Blir plass til 4x 19 liter ved å bygge opp med en krage av 2x8"
Liker Vent-Matic da krana enkelt kan endres med stout-tupp. Har vært litt usikker mht skum da den ikke har skumkontroll. Hvilken type slanger og lengde bruker du?

Edit: Endret fra 2x6 til 2x8" (husket feil)
 
Sist redigert:
Vent-matic kraner er vel ikke lenger mulig å få tak i? Et søk på nettet gir null resultat. Vent-matic.com. Ser ut som Intertap er like kraner?
 
Jeg tenkte jeg skulle prøve å kjøpe fra usa, fikk da mail fra produsenten at tapcooler i norge hadde en ny sending med disse på vei.

Kontaktet da isteden tapcooler og kjøpte meg tre kraner fra de så slapp jeg å styre med kjøp fra over dammen og jeg støttet en norsk leverandør. Meget fornøyd med både service og varen fra firmaet. Og prisen er også bra iforhold til å kjøoe direkte pga både kurs og frakt.

Begynner å bli lenge siden dette men kranene fungere den dag i dag som ny..

Stout systemet med nitro patroner er også supert sammen med stout tuppen til krana..

Mvh
Easybrew
 
Godt å høre at dere er fornøyde!

Det stemmer at kranene ikke har vært å få tak i en stund, men nå er de her snart. :)

Det er noen forskjeller mellom Vent-Matic Ultra Flo og Intertap. Skyttelen i Intertap er mye mindre og med annen fasong, og innfestingen av krantuppene er helt forskjellig. Kan legge ut bilder av dette etter ferien.
 
Det virker som om Vent-matic har forsvunnet helt. Eneste jeg finner er forum poster av folk som ikke ser noe til firmaet lenger. Vurderte disse kranene, men blir litt skeptisk.
 
Har kjøpt to modeller av Intertap, med og uten flowcontrol for å sammenlikne med Perlick 650SS. Synes Perlick har en tendens til å skumme litt i starten, mulig det skyldes at kranene ikke er kalde nok. Og så er prisen bra. 250,- for kran uten flow og 400,- for kran med flow.
 

Vedlegg

  • DSC_0761.JPG
    DSC_0761.JPG
    92 KB · Sett: 102
  • DSC_0762.JPG
    DSC_0762.JPG
    143,7 KB · Sett: 96
  • DSC_0763.JPG
    DSC_0763.JPG
    151,3 KB · Sett: 97
Sist redigert:
Tilbake
Topp